Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2634

van Els Schelfhout (CD&V) d.d. 12 januari 2009

aan de minister van Maatschappelijke Integratie, Pensioenen en Grote Steden

Mensen zonder papieren - Dringende medische hulp - Reikwijdte

illegale migratie
eerste hulp
verblijfsrecht
OCMW
buitenlandse staatsburger

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
13/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2118

Vraag nr. 4-2634 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De dringende medische hulp is een vorm van dienstverlening voor mensen die illegaal in België verblijven. Artikel 1 van het koninklijk besluit van 12 december 1996 betreffende de dringende medische hulp die door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn wordt verstrekt aan de vreemdelingen die onwettig in het Rijk verblijven, definieert de dringende medische hulp als hulp die een uitsluitend medisch karakter vertoont en waarvan de dringendheid met een medisch getuigschrift wordt aangetoond. De hulp kan ambulant worden verstrekt of in een verplegingsinstelling en van preventieve of curatieve aard zijn. Het is een erkende arts of tandarts die het medisch getuigschrift moet verstrekken. Hij beslist dus of een medische prestatie dringend is of niet.

Om in aanmerking te komen moet een persoon illegaal in België verblijven. Hij of zij mag dus niet of niet langer over een verblijfstitel beschikken. Concreet is de hulp bestemd voor uitgeprocedeerde asielzoekers, illegalen, uitgeprocedeerden in het kader van gezinshereniging, uitgeprocedeerden in de procedure van slachtoffers van mensenhandel, enz. Daarnaast moet hij/zij zich in een staat van behoeftigheid bevinden. Er zijn hierover geen precieze bepalingen in de wet, maar de rechtspraak stelt dat de staat van behoeftigheid geëvalueerd moet worden in functie van de middelen en lasten die wegen op de persoon en de personen waarmee hij/zij samenleeft. Binnen de maatschappelijke dienstverlening - waarvan dringende medische hulp een vorm is - bestaan er geen bepalingen die bepaalde middelen uitsluiten van de evaluatie van de staat van behoeftigheid. De maatschappelijke dienstverlening moet steeds zijn aangepast aan de reële en actuele behoeften van de begunstigde. Het OCMW zal de staat van behoeftigheid van de persoon moeten evalueren.

Ondanks de bestaande regels zijn er toch nog altijd voorbeelden van mensen in een precaire medische situatie die geen toegang krijgen tot de dringende medische hulp.

Zo komt bijvoorbeeld een zwaar gehandicapte zoon van een gezin dat hier illegaal verblijft, niet in aanmerking voor de hulp. Concreet ontwikkelt de handicap van de zoon zich dermate, dat het gezin de zorg niet langer kan dragen. De jongen blijkt evenwel niet in aanmerking te komen voor (dag-)opvang in een gepaste instelling.

Ik had van de geachte minister graag een antwoord gekregen op de volgende vragen :

1) Kan zij mij de juiste reikwijdte geven van het begrip dringende medische hulp, zowel wat de dringendheid betreft als de behoeftigheid van de mogelijke begunstigden ?

2) Vindt zij deze reikwijdte ruim genoeg ? Is zij indien nodig bereid om deze aan te passen ?

Antwoord ontvangen op 13 februari 2009 :

1. In antwoord op haar eerste vraag kan ik het geachte lid bevestigen dat de dringende medische hulp, bedoeld in artikel 57, § 2, lid 1, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, hulp betreft die een uitsluitend medisch karakter vertoont en waarvan de dringendheid met een medisch getuigschrift wordt aangetoond. Dringende medische hulp kan zowel ambulant worden verstrekt als in een verplegingsinstelling en kan zorgverstrekking omvatten van zowel preventieve als curatieve aard. Hieruit blijkt duidelijk dat enkel een geneesheer kan oordelen over de “dringendheid” van een medische verstrekking.

Wat het begrip dringendheid betreft is het eenvoudigweg niet mogelijk om een eenduidige definitie aan de artsen op te dringen. Het dringend medische karakter van een behandeling dient immers geval per geval te worden onderzocht en niemand is beter geplaatst dan een dokter om te weten wat dringende medische hulp is.

Het OCMW komt enkel tussen in de kosten van de dringende medische hulp wanneer de steunaanvrager behoeftig is. Deze behoeftigheid wordt vastgesteld aan de hand van het sociaal onderzoek. Wanneer de toestand van de betrokken persoon het niet toelaat om de behoeftigheid vooraf te onderzoeken, zal het sociaal onderzoek a posteriori gevoerd worden.

2. Ik vind van wel. De omschrijving van de dringende medische hulp in het koninklijk besluit van 12 december 1996 betreffende de dringende medische hulp die door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn wordt verstrekt aan de vreemdelingen die onwettig in het rijk verblijven, behoeft mijns inziens dan ook geen aanpassing.