Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2603

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 12 januari 2009

aan de minister van Maatschappelijke Integratie, Pensioenen en Grote Steden

FEDASIL - Boekhouding - Beschikbaarheid van documenten in beide landstalen

Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers
taalgebruik
boekhouding

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
17/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1293

Vraag nr. 4-2603 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De jaarrekening van Fedasil bestaat alleen in het Frans.

Fedasil beschikt bovendien niet over een boekhoudplan en waarderingsregels opgesteld in beide landstalen die door de minister van Financiën goedgekeurd zijn. Bovendien worden geen provisies aangelegd voor hangende geschillen en worden geen buitenbalansverplichtingen opgenomen in de jaarrekeningen. Er werd nog nooit een fysische inventaris gemaakt van de vaste activa van het Agentschap. Gebruikelijke bedrijfskosten die in een later boekjaar worden vastgesteld, worden ten onrechte geregistreerd onder uitzonderlijke kosten.

Welke maatregelen werden reeds getroffen om deze onregelmatigheden weg te werken? Werd er in het bijzonder reeds werk gemaakt van het opstellen van jaarrekeningen, een boekhoudplan en waarderingsregels in beide landstalen? Vanaf welke datum waren al deze documenten in beide landstalen beschikbaar?

Antwoord ontvangen op 17 februari 2009 :

Sinds het boekhoudkundig en budgettair jaar 2005, wordt de jaarrekeningen van Fedasil opgesteld in beide landstalen. In de loop van 2009 zou een nieuwe tweetalige versie van het boekhoudkundig plan en van het financieel reglement van het Agentschap ter goedkeuring voorgelegd kunnen worden aan de minister van Financiën, overeenkomstig artikel 18, §3 van het koninklijk besluit van 7 april 1954 indien het nieuw boekhoudkundig plan van de Federale overheid in uitvoering van de wet van 22 mei 2003 niet van toepassing is.

Wat betreft de buitenbalansrechten en -verbintenissen, deze worden sinds boekjaar 2006 door het Agentschap in de rekeningen van klasse “0” geregistreerd. De provisies voor geschillen zullen worden geboekt op basis van de informatie die de juridische dienst van het Agentschap vanaf boekjaar 2008 bekendmaakt.

Samen met de invoering van het software programma (ERP) en de definitie van de nieuwe procedure, meer bepaald voor het beheer van onroerende goederen, zal het Agentschap geleidelijk aan een fysische inventaris opstellen van haar patrimonium in alle federale opvangcentra en op het hoofdbestuur.

Als antwoord op de vragen van het Rekenhof, worden de uitgaven van de voorgaande jaren die niet op de vorige boekjaren werden geboekt vanaf het boekhoudkundig en budgettair jaar 2008 niet meer op een rekening “uitzonderlijke lasten – 664xxx” geboekt, maar wel op de daarvoor bestemde rekening verwijzend naar de aard van de uitgaven.