Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2493

van Freddy Van Gaever (Vlaams Belang) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen

Dienstencheques - Afwezigheid van werknemers - Significante stijging - Impact op het budget

bijkomend voordeel
absenteïsme
ziekteverlof
begroting

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
24/7/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2133

Vraag nr. 4-2493 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het zou blijken dat vanaf de invoering van de dienstencheques zich een eigenaardigheid zou voordoen, namelijk dat het aantal dagen afwezigheid door ziekte en voor allerhande andere redenen een regelmatige en constante stijging vertoont.

Kan de geachte minister mij laten weten welk het afwezigheidpercentage was gedurende de drie eerste maanden na invoering van het systeem van dienstencheques en hoeveel dit percentage nu, gedurende de laatste drie maanden waarover gegevens beschikbaar zijn, bedraagt ?

Wat werd hiervoor voor het jaar 2008 gebudgetteerd, volstaat dit budget voor de te verrichten uitgaven en zo niet wat is hiervoor haar verklaring ?

Antwoord ontvangen op 24 juli 2009 :

De gevraagde gegevens zijn niet beschikbaar.

Uit het evaluatierapport 2007 van IDEA Consult blijkt evenwel dat 42 % van de dienstencheque-werknemers niet afwezig was wegens ziekte in 2007. 58 % van de werknemers was dus wel afwezig in 2007. De meeste werknemers waren slechts voor een korte periode afwezig: 41 % voor een periode van minder dan één maand. 12 % van de werknemers was afwezig voor een periode tussen één en drie maanden, terwijl het percentage van werknemers die tussen drie en zes maanden en meer dan zes maanden afwezig waren rond 3 % schommelt.

Door de ondernemingen wordt het gemiddelde ziekteverzuim op ruim 10 % van de totale arbeidstijd geschat. Dit ziekteverzuimpercentage wordt in sommige kleinere bedrijven sterk vertekend door de langdurige ziekte van één of meerdere dienstencheque-werknemers.

De eventuele kosten in ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, na de periode van gewaarborgd loon, worden geacht gedekt te zijn door de betaling van de werkgevers- en werknemersbijdragen op de lonen, net als bij loontrekkende arbeid buiten het stelsel van de dienstencheques. We beschikken (in dit opzicht) niet over specifieke gegevens voor de dienstencheque-werknemers.