Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2486

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen

Website www.dienstencheques-rva.be - Toegankeijkheid - Dove mensen

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening
bijkomend voordeel
internetsite
internet
faciliteiten voor gehandicapten
lichamelijk gehandicapte

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
5/10/2009Rappel
25/11/2009Dossier gesloten

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2032
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5439

Vraag nr. 4-2486 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Via de mede door de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening (RVA) beheerde website http://www.dienstencheques-rva.be kunnen mensen alle nodige informatie vinden over het systeem van dienstencheques. De dienstencheques zelf kunnen er ook on line aangevraagd worden.

Het valt op dat er moeite is gedaan om de op de website aanwezige informatie voor de gemiddelde bezoeker op een laagdrempelige manier aan te bieden. Via korte filmpjes die automatisch afgespeeld worden van zodra een pagina wordt aangeklikt, leggen sympathiek ogende acteurs aan de bezoeker onder meer uit wat een dienstencheque is, wat die voor hem/haar kan betekenen, en op welke manier hij/zij deze kan verkrijgen.

Alle informatie is uiteraard ook beschikbaar in een geschreven versie. Om deze op te vragen, is echter een extra muisklik nodig op de link "lees meer". In eerste instantie is de informatie dus enkel beschikbaar via de mondelinge mono- en dialogen van de acteurs, hetzij in het Nederlands, hetzij in het Frans of het Duits.

De doelstelling om de informatie in eerste instantie op mondelinge wijze laagdrempelig aan te bieden, is uiteraard lovenswaardig. Op die manier wordt de informatie beter toegankelijk voor bijvoorbeeld mensen die weinig ervaring hebben met het gebruik van computers, internet, ...

Tegelijk dreigen de filmpjes voor bepaalde doelgroepen de toegankelijkheid van de website eerder te belemmeren dan te verbeteren. Voor dove mensen bijvoorbeeld zijn de filmpjes geheel onbegrijpelijk en bijgevolg verwarrend. Het is voor deze mensen in het geheel niet duidelijk of de mondelinge informatie identiek is aan de geschreven informatie. De geschreven informatie wordt bovendien slechts in tweede instantie aangeboden : het is - ook overigens voor een horend iemand - even zoeken waar deze te vinden is. Voor de meeste doven is het Nederlands, het Frans of het Duits bovendien niet hun moedertaal, dat is immers de Vlaamse of Frans-Belgische gebarentaal. Voor doven is de informatie dus alleen in een tweede taal voorhanden.

Om de toegankelijkheid van de website te optimaliseren is het aangewezen dat ook voor dove medeburgers filmpjes op de website geplaatst worden, zowel in Vlaamse als Frans-Belgische gebarentaal. Het kan toch niet dat voor horende mensen de informatie op twee manieren beschikbaar is, terwijl deze voor dove mensen - wiens handicap voor een groot deel met communicatie te maken heeft - slechts aangeboden wordt op één manier, in een geschreven taal die veelal niet hun moedertaal is.

In deze context had ik graag volgende vragen voorgelegd :

1. Is de geachte minister bereid om de RVA ertoe te bewegen om op de website http://www.dienstencheques-rva.be de nodige informatieve filmpjes in Vlaamse en Frans-Belgische gebarentaal te voorzien ?

2. Bezit deze website het AnySurfer-label of voldoet deze aan de voorwaarden van dit label ? Alleen via het voldoen aan de voorwaarden van dit label is de site ook voor alle gebruikers met een - bijvoorbeeld visuele of auditieve - handicap echt toegankelijk.