Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2431

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Reizigers met een handicap - Brussel Centraal - Oplossingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
faciliteiten voor gehandicapten
gehandicapte
pendel
openbaar vervoer

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
12/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1641

Vraag nr. 4-2431 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op mijn mondelinge vraag nr. 4-88 betreffende de moeilijkheden die gehandicapten ondervinden die toch werken en met de trein naar het werk willen, antwoordde de minister het volgende:

“Om aan te tonen hoe complex het probleem kan zijn, ga ik even in op het station van Brussel-Centraal, waarnaar in de vraag terecht werd verwezen. De constructie van dat station geeft operationeel veel problemen. We proberen na te gaan of mensen met een handicap die voor hun woon-werkverkeer eigenlijk in Brussel-Centraal moeten zijn, niet in een nabijgelegen station terecht kunnen waar ze dan met een busje worden opgepikt. Door de grote toeloop in Brussel-Centraal kan het voor hen immers onveilig worden. We willen de mobiliteit van deze mensen garanderen, maar we willen ook zoeken naar de beste en veiligste oplossing, voor hen individueel en voor het reizigersverkeer in het algemeen.”.

1.Heeft de geachte minister de voorgestelde oplossing intussen onderzocht? Zo ja, wat is het resultaat van dat onderzoek? Zo niet, waarom niet?

2.Indien deze oplossing mogelijk bleek, is ze dan reeds in voege? Zo ja, sinds wanneer? Hoeveel mensen maken er gebruik van? Zo niet, waarom niet?

3.Indien deze oplossing niet haalbaar bleek, werd er dan ondertussen een andere regeling gevonden om de gehandicapte pendelaars die aankomen in het Brussel-Centraal beter van dienst te zijn? Zo ja, welke?

4.Zal na de verbouwing van Brussel-Centraal de opvang van gehandicapte reizigers, en meer bepaald van rolstoelgebruikers, verbeterd zijn? Zo ja, in welke zin?

Antwoord ontvangen op 12 februari 2009 :

In Brussel-Centraal zijn aanpassingswerken aan de perrons in uitvoering en worden nieuwe liften geplaatst toegankelijk voor rolstoelreizigers.

Na de voltooiing van de renovatie zullen er zowel op de tussenverdieping als op de perrons blindegeleidelijnen ingewerkt zijn in de bevloering, er zullen drie roltrappen meer zijn dan vroeger en ook zal er op de tussenverdieping aangepast sanitair ter beschikking zijn voor mensen in een rolstoel.

Station Brussel-Centraal is overigens opgenomen in de lijst van honderd en drie stations waar er volgens het beheerscontract dienstverlening aan personen met beperkte mobiliteit mogelijk is van de eerste tot de laatste trein zeven dagen op zeven op voorwaarde dat er 24u op voorhand assistentie wordt aangevraagd bij het call-center (telefoonnummer: 02/528 28 28).

Een alternatieve oplossing is momenteel dus niet aan de orde.