Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2430

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Individueel vervoersplan voor gehandicapte reizigers - Stations die assistentie verlenen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten
openbaar vervoer
pendel
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
13/3/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1640

Vraag nr. 4-2430 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op mijn mondelinge vraag nr. 4-88 van 17 januari 2008 betreffende de moeilijkheden die gehandicapten ondervinden die toch werken en met de trein naar het werk willen, antwoordde de geachte minister het volgende:

“Uiteraard is de vraag terecht of iemand die elke dag met de trein hetzelfde traject aflegt ook telkens 24 uur vooraf moet bellen. Gelukkig is dat inderdaad niet zo. Hij of zij kan contact nemen met een callcenter op het nummer 02/528 28 28 om een individueel vervoersplan op te stellen en assistentie aan te vragen. In 93 stations wordt deze service geboden en in 44 daarvan zelfs 24 uur op 24.”.

1.Kan de geachte minister mij een lijst bezorgen van die 93 stations die deze service aanbieden met aanduiding van die stations die de service 24/24 aanbieden?

2.Tussen welke uren is deze dienst normaal gezien beschikbaar (indien niet 24 op 24 uur)?

3.Hoeveel reizigers hebben in de voorbije vijf jaar gebruik gemaakt van deze service? Graag een opsplitsing per jaar en per station.

4.Is het de bedoeling deze dienst nog verder uit te breiden en er dus voor te zorgen dat meer stations deze service aanbieden?

Antwoord ontvangen op 13 maart 2009 :

1 en 2. Sinds 1 november 2008 is de dienstverlening voor reizigers met beperkte mobiliteit uitgebreid naar de 103 stations van het beheerscontract :

Aalst, Aarschot, Andenne, Ans, Antwerpen-Centraal, Arlon, Ath, Beauraing, Bertrix, Blankenberge, Boom, Braine l’Alleud, Braine-le-Comte, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Sud, Ciney, Deinze, Dender-leeuw, Dendermonde, De Panne, Diest, Diksmuide, Dinant, Eeklo, Enghien, Essen, Eupen, Gembloux, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Geraardsbergen, Haacht, Halle, Hasselt, Heist op den Berg, Herentals, Huy, Ieper, Izegem, Jemelle, Knokke, Koksijde, Kontich, Kortemark, Kortrijk, Kwatrecht, Leuze, Libramont Liège-Guillemins, Landegem, Landen, La Louvière-Sud, Leuven, Lichtervelde, Lier, Lobbes, Lokeren, Louvain-la-Neuve-Université, Marbehan, Mariembourg, Marloie, Mechelen, Menen, Mol, Mons, Mouscron, Namur, Neerpelt, Nivelles, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Poperinge, Puurs, Rivage, Roeselare, Ronse, Saint-Ghislain, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Spa, Tamines, Tielt, Tienen, Tongeren, Torhout, Tournai, Turnhout, Verviers-Central, Veurne, Vielsalm, Virton, Walcourt, Waremme, Welkenraedt, Wetteren en Zottegem.

In deze 103 stations is deze dienstverlening mogelijk van de eerste tot de laatste trein en dit zeven dagen op zeven, mits de aanvragen minstens 24 uur op voorhand worden gedaan bij en bevestigd worden door het Call Center. De aanvragen kunnen gebeuren via het internet of per telefoon op het nummer 02/528.28.28.

3. Van de periode voor 2006 zijn geen centrale gegevens voor analyse beschikbaar, deze werden slechts op lokaal vlak bijgehouden. Vanaf 2006 hield het call center een beperkte databank bij, hoofdzakelijk in functie van de behandeling van de aanvragen. Vanaf 1 november 2008 worden echter alle details van de aanvragen in een centrale databank geregistreerd. Op deze manier zal de NMBS-Groep in de toekomst over een meetinstrument beschikken dat meer inzicht kan verschaffen in het reisgedrag van de klanten die op deze service een beroep doen.

Bij het Call center bedroeg in 2006 het aantal oproepen voor assistentie 1 052 en in 2007 was dit 1 285. De gegevens voor 2006 en 2007 laten geen splitsing per regio of per provincie toe. Met de huidige centrale databank behoren dergelijke gegevensanalyses wel tot de mogelijkheden.

4. De NMBS werkt in het kader van het Beheerscontract een voorstel uit om de service verder uit te breiden naar de toekomst.