Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2420

van Geert Lambert (Onafhankelijke) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Stations en treinstellen - Toegankelijkheid voor gehandicapte personen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
voertuig op rails
spoorwegstation
faciliteiten voor gehandicapten
gehandicapte

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
4/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1217

Vraag nr. 4-2420 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Enkele jaren geleden stelde ik in de Kamer van volksvertegenwoordigers reeds een vraag inzake de toegankelijkheid van de trein voor rolstoelgebruikers (schriftelijke vraag nr. 51-0725, Kamer, Vragen en Antwoord nr. 51-110, blz. 20750). De toenmalige bevoegde staatssecretaris antwoordde mij destijds dat de NMBS volop bezig was met het aanpassen van treintoestellen, perrons, stations, …

Er werd een haalbaarheidsstudie uitgevoerd en ook het beheerscontract moest tegen 2008 nog heel wat aanpassingen omvatten.

Ondertussen verneem ik dat er onder andere in het station van Oostende geen gehandicapten meer kunnen geholpen worden na 22 uur. Klopt deze berichtgeving?

Kan de geachte minister mij anderzijds de huidige stand van zaken betreffende de toegankelijkheid van de stations en van de treinen meedelen? Hoeveel stations zijn momenteel uitgerust met een oprijhelling voor de rolstoelgebruiker? Tot hoe laat kan men gebruik maken van deze dienst of van persoonlijke begeleiding? Wat zijn de toekomstperspectieven van de NMBS in deze materie?

Krijgen chronische zieken momenteel verminderde tarieven voor de trein, zoals de tarieven waarvan de ouderen reeds enkele jaren kunnen van genieten?

Antwoord ontvangen op 4 februari 2009 :

Het station van Oostende behoort sinds 1 november 2008 tot de honderd en drie stations waar hulp aan reizigers met beperkte mobiliteit wordt geboden van de eerste tot de laatste trein, zeven dagen op zeven.

Daartoe moet de reiziger wel 24u op voorhand een aanvraag indienen bij het Call Center op 02/528 28 28 of via het aanvraagformulier beschikbaar op de website www.nmbs.be. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) moet immers de toegankelijkheid van de stations, de capaciteit van de treinen, de aanwezigheid van laadhellingen en de beschikbaarheid van personeel en bijhorende te nemen veiligheidsmaatregelen nazien. Enkel op die manier kan een vlotte en veilige manier van reizen gegarandeerd worden voor de reiziger met beperke mobiliteit.

De NMBS voorziet trouwens dat in de loop van 2009 deze dienstverlening naar nog een aantal bijkomende stations wordt uitgebreid.

Daarnaast kunnen reizigers met beperkte mobiliteit, niet-rolstoelgebruikers, ook nog in een aantal andere stations hulp krijgen, eventueel zelfs zonder vooraf te reserveren, maar dan zonder garantie op hulp. Deze hulp kan immers enkel geboden worden als er op dat ogenblik personeel beschikbaar is. Wil de reiziger zeker zijn dat hij geholpen zal worden, dient hij ook hiervoor 24u op voorhand te reserveren.

De NMBS biedt aan bepaalde categorieën van reizigers aanzienlijke kortingen of gratis vervoer aan. De voornaamste groepen zijn blinden en slechtzienden, personen met een OMNIO-statuut en rechthebbenden op een kaart voor vaderlandslievende redenen. Chronische zieken kunnen in één van voormelde categorieën ingedeeld worden indien ze voldoen aan de voorwaarden beschreven in de algemene reisvoorwaardenvande NMBS (bundel I), consulteerbaar op de website www.nmbs.be of aan de stationsloketten.