Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2319

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Geïmporteerde pocketbikes, minibikes en cartings en andere voertuigen - Asbest - Controle

tweewielig voertuig
asbest
milieubescherming
invoer

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
19/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1802

Vraag nr. 4-2319 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Graag had ik enkele vragen gesteld naar aanleiding van uitvoerige berichten op een Nederlandse webstek www.aquatest.nl dat er in bepaalde pocketbikes asbest zou zitten en dit in grote hoeveelheden. Vooral in de rem- en de frictie-onderdelen. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit zou eveneens gelijkaardige vaststellingen hebben gedaan. Ik vrees dat er ook bij ons voertuigen met asbest-onderdelen werden verkocht en ik ben ongerust. Deze asbest zou zich op de rem-onderdelen bevinden en deze worden aldus gemakkelijk vrijgegeven in het milieu. Het spreekt voor zich dat de bewuste minibikes en pocketbikes onmiddellijk uit de handel moeten worden genomen en de reeds verkochte exemplaren moeten worden terug gehaald gezien het asbest zich gemakkelijk verspreid in de lucht.

Ik had dan ook volgende vragen voorgelegd :

1) Is de geachte minister op de hoogte van de berichtgeving dat er in Nederland minibikes te koop zijn met asbesthoudende onderdelen en werden deze ook in ons land verkocht ?

2) Naar verluidt bevindt het asbest zich in de frictie- en rem-onderdelen, waardoor het asbest gemakkelijk vrijkomt in het milieu. Wordt dit bevestigd en kan aangegeven worden welke maatregelen worden getroffen ?

3) Kan aangegeven worden wie controle uitoefent in ons land naar de componenten van rem-onderdelen en frictie-onderdelen in pocketbikes, carts, moto's en auto's en hoeveel maal en in welk soort vervoermiddelen asbest werd aangetroffen in de componenten ? Graag had ik gedetailleerde gegevens van de controles ontvangen alsook informatie over welke onderdelen uit asbest zouden bestaan of asbest als component zouden hebben ?

4) Op welke wijze controleert de overheid de import van en de handel in asbesthoudende producten ? Hoeveel asbesthoudende producten uit het buitenland zijn in de afgelopen twee jaar onderschept en werden er minibikes onderschept ? Zo neen, waarom niet en dient de controle niet te worden verscherpt ?

5) Mochten er daadwerkelijk voertuigen met asbestonderdelen op de markt zijn, moeten deze dan worden teruggeroepen ?

6) Welke maatregelen worden genomen naar de outdoorcartings en de indoorcartings toe daar vele van deze cartings met pocketbikes werken en de stallingen mogelijks besmet zijn ? Zijn de cartingeigenaren reeds geïnformeerd over mogelijk contaminatie ?

7) Wat zal er gedaan worden met de werknemers van cartings die mogelijks herhaaldelijk werden blootgesteld aan asbestonderdelen ?

Antwoord ontvangen op 19 februari 2009 :

1. Ik ben sinds kort op de hoogte van de berichtgeving afkomstig uit Nederland. Tot op heden werd geen enkel dergelijk feit aangegeven, en ik ben niet op de hoogte van een mogelijke verkoop van dergelijke producten in België.

2. Het op de markt brengen en het gebruik van producten die asbest bevatten werd verboden door het koninklijk besluit van 23 oktober 2001 tot beperking van het op de markt brengen en het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen en preparaten.

3. De milieu-inspectie van de Federale Overheidsdient Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu is bevoegd voor de controle van het op de markt brengen van gevaarlijke stoffen en preparaten. Deze dienst maakt elk jaar – in nauw overleg met de beleidsdiensten – een inspectieplan op. Tot op heden werden geen controles uitgevoerd naar de mogelijke aanwezigheid van asbest in rem en frictieonderdelen van pocketbikes, karts, moto’s en auto’s.

4. Conform de wet op de productnormen dient het op de markt brengen gecontroleerd te worden door de milieu-inspectie van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu.

Vanaf begin 2009 werden controles op minibikes en karts, ingeschreven in het inspectieplan.

Tevens werd door mijn administratie, naar aanleiding van berichtgeving vanuit Nederland, al een aantal contacten gelegd met de collega’s van Financiën (Douane) om na te gaan of deze instantie dergelijke controles kan toevoegen aan deze die al worden uitgevoerd ter naleving van de veiligheids- en gezondheidseisen vermeld in het koninklijk besluit van 5 mei 1995 betreffende het op de markt brengen van machines.

5. De controles zullen worden uitgevoerd conform de wet op de productnormen en het desbetreffend uitvoeringsbesluit, het koninklijk besluit van 23 oktober 2001

6. Dit punt behoort niet tot mijn bevoegdheid, maar tot die van de gewestelijke ministers bevoegd voor Leefmilieu.

7. Voor dit punt ben ik zo vrij u te verwijzen naar de minister bevoegd voor Werk en Gelijke Kansen (schriftelijke vraag nr. 4-1804).