Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2240

van Freddy Van Gaever (Vlaams Belang) d.d. 12 januari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Federale instellingen - Financiële lasten - Schulden - Tussenkomst van de Staat

Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij
openbare instelling
rijksbegroting
overheidsschuld
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
7/5/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-513

Vraag nr. 4-2240 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens cijfers van FOD Financiën zijn de schulden van de Staat tussen 2004 en 2005 met 3,02% gestegen. De door de Staat uitgegeven of overgenomen schuld steeg in dezelfde periode met 1,37%. Die evolutie is natuurlijk ongunstig, maar niet echt alarmerend. In zijn 163ste Boek meldt het Rekenhof echter op blz. 339 dat de schuld van sommige “instellingen waarvoor de Staat tussenkomt in de financiële lasten”, gestegen is met maar liefst 4 511 miljoen euro of 105,89%. Dat is meer dan een verdubbeling! Dit lijkt vooral een gevolg te zijn van de oprichting van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur en van de stijging van de schuld bij de Federale Investeringsmaatschappij. De andere instellingen – de Regie der Gebouwen, de plaatselijke overheden, de Nationale Delcrederedienst en ALESH – hebben hun schuld klaarblijkelijk gedeeltelijk kunnen afbouwen.

1. Waaraan was de stijging van de schuld bij de Federale Investeringsmaatschappij te wijten?

2. Heeft deze ongunstige evolutie zich de daaropvolgende jaren voortgezet?

3. Welke maatregelen zijn reeds genomen om de schulden van genoemde instellingen verder af te bouwen?

4. Hoe is de schuld van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur intussen geëvolueerd?

Antwoord ontvangen op 7 mei 2009 :

1. Wat de schuld van de Federale Investeringsmaatschappij (FIM) betreft, kan het volgende worden meegedeeld.

De schuld heeft betrekking op financieringen die de FIM (intussen omgevormd tot Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij – “FPIM”) heeft aangegaan in uitvoering van de opdrachten die de FPIM heeft moeten uitvoeren voor rekening van de Staat. Het gaat om, enerzijds, de financiering van de kapitaalverhoging van de NV ASTRID via bankleningen, en anderzijds een lening die de FPIM nog uitstaan heeft tegenover SAirGroup en die het voorwerp zal uitmaken van een rechterlijke beslissing in het kader van diverse vorderingen die de Staat/FPIM-groep ter zake heeft ingediend.

2. De schuld evolueerde sedert 2004 als volgt (in miljoen euro):

2004

151.8

2005

165.5

2006

165.5

2007

165.5

De verhoging van de schuldpositie in 2005 is te wijten aan de kapitaalverhoging van ASTRID waarop de FIM heeft ingeschreven.

3. De schulden van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur werden geherfinancierd door de Schatkist, in de mate dat het Fonds zelf niet over de middelen beschikte om ze terug te betalen op hun respectieve vervaldagen.

Het ALESH werd in de loop van 2007 vereffend. De schulden werden door de Staat overgenomen.

4. De tabel hieronder geeft de evolutie van de schuld van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur per einde jaar :

31 december 2005 : 5 245 654 345 euro

31 december 2006 : 4 981 686 823 euro

31 december 2007 : 4 527 616 425 euro