Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1876

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 28 oktober 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Treinverkeer - Kostprijs voor de gebruikers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
vervoerskosten
spoorwegtarief
plaatsbewijs
vergelijkende studie

Chronologie

28/10/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2442

Vraag nr. 4-1876 d.d. 28 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Karel de Grote Hogeschool (Antwerpen) komt in een recent verschenen studie tot de conclusie dat met de trein rijden voor een gezin van vier op jaarbasis dubbel zo duur is als met de auto rijden (meer dan 10 000 euro versus 4 974 euro).

In een reactie heeft de NMBS zijn verbazing over Pecqueurs resultaten uitgedrukt. De NMBS stelt dat Pecqueurs studie een aantal belangrijke methodologische tekortkomingen bevat en dat het door hem gepresenteerde resaat bijgevolg foutief is. De NMBS berekent dat een gezin van vier dat zich per trein naar werk en school verplaatst en ook in de vrije tijd regelmatig de trein gebruikt jaarlijks 1 794 euro uitgeeft, een zeer aanzienlijk verschil met Pecqueurs cijfers.

Ook de Bond van Trein-, tram- en busgebruikers (BTTB) en de Koepel Milieu en Mobiliteit (Komimo) hebben vragen bij de berekeningswijzen in Pecqueurs onderzoek. Komimo benadrukt dat Pecqueur aan het autoverkeer inherente kosten, bijvoorbeeld inzake fileleed, niet in rekening brengt. De BTTB meent dat de NMBS over het algemeen prijzen hanteert die op het niveau zijn van deze in de buurlanden. De BTTB wijst er ook op dat de NMBS voor heel wat doelgroepen voordeeltarieven heeft ingevoerd. Wel wordt betreurd dat de multi-pass in 2004 werd afgeschaft.

Vlaams minister Van Brempt, minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, bevoegd voor openbaar vervoer en mobiliteit op regionaal niveau, meent dan weer dat het treinverkeer in België zeer duur is, terwijl het tram- en busverkeer zowat het goedkoopste is van de hele Europese Unie.

Uit het bovenstaande blijkt dat er vandaag geen duidelijk antwoord lijkt te bestaan op de vraag of het treinverkeer in België nu al dan niet duur is, hetzij bekeken vanuit een vergelijkende Europese context, hetzij bekeken vanuit de vergelijking met de kostprijs van autoverkeer. Vandaar dat ik volgende vragen wens voor te leggen :

Is de geachte minister een recente, onafhankelijke, comparatieve (Europese context) studie bekend over de prijs voor de klant van het treinverkeer in België ?

Zo ja, kan zij mij de referentie of een exemplaar hiervan bezorgen ?

Zo neen, is zij bereid om een dergelijke studie te laten uitvoeren ? Kan zij een timing geven ?

Is haar een recente, onafhankelijke, comparatieve (trein versus auto) studie bekend over de prijs voor de klant van het treinverkeer in België ?

Zo ja, kan zij mij de referentie of een exemplaar hiervan bezorgen ?

Zo neen, is zij bereid om een dergelijke studie te laten uitvoeren ? Kan zij een timing geven ?

De in 2004 afgeschafte multi-pass was een voordelige manier voor kleine groepjes vrienden en/of familie (tot vijf personen) om per trein te reizen. De BTTB betreurt nog steeds de toenmalige afschaffing hiervan. Is zij bereid om er bij de NMBS op aan te dringen dat deze pass opnieuw ingevoerd wordt ? Tegen wanneer kan ik het resultaat van haar eventuele tussenkomst bij de NMBS verwachten ?