Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1827

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 16 oktober 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Stations - Parkings

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
parkeerterrein

Chronologie

16/10/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/11/2008)
5/1/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2439

Vraag nr. 4-1827 d.d. 16 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van de concrete situatie aan het NMBS-station te Drongen wens ik u een algemene vraag voor te leggen. Het NMBS-station te Drongen is een belangrijk en veel gebruikt station dat ook enigszins de druk wegneemt van het Sint-Pietersstation in Gent. Dit is met de huidige werken en de extra verkeersproblemen en parkeerdruk aan het Sint-Pietersstation zeker welkom.

Ik stel echter vast dat de autoparking aan het station in sneltempo te klein wordt. Ik kan me voorstellen dat mede in de context van het toenemende aantal spoorreizigers ook in andere voorstedelijke stations gelijkaardige situaties aan het ontstaan zijn.

Graag had ik dan ook volgende vragen gesteld :

Hoeveel NMBS-stations beschikken over een eigen autoparking ? Wat is de verhouding tot het totaal aantal NMBS-stations ?

Kan de geachte minister me een overzichtslijst te bezorgen van de stations die over een eigen autoparking beschikken, met telkens aanduiding van de capaciteit van de parking in kwestie en van het feit of deze al dan niet betalend is (met opgave van de eventuele tarieven) ?

Heeft de NMBS recentelijk studies laten uitvoeren over de problematiek van het parkeren in de nabijheid van treinstations ? Zo ja, kan zij me deze bezorgen ? Zo neen, acht zij het al dan niet opportuun om een dergelijke studie te laten uitvoeren ?

Wat zijn de krachtlijnen/doelstellingen van het autoparkingbeleid van de NMBS ? Kan zij me doorverwijzen naar meer gedetailleerde informatie ?