Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1661

van Geert Lambert (sp.a+Vl.Pro) d.d. 26 september 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Postbedeling - Klachten - Oplossingen

postdienst

Chronologie

26/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 30/10/2008)
3/11/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1661 d.d. 26 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In meerdere gemeenten stapelen de klachten over de postbedeling zich op. Zo krijg ik berichten uit Oostakker waar de post zelden voor 16u bedeeld wordt. Vanuit Brasschaat krijg ik het bericht dat een wijk soms weken geen post ontvangt.

Het verkrijgen van de post voor de middag zou essentieel dienen te zijn in de postservice. Veel brieven vergen immers een vlugge reacties. Het uitblijven van post zal hoe dan ook de concurrentiepositie van De Post aantasten en mensen verder overtuigen van de andere communicatiemiddelen.

Mag ik van de geachte minister vernemen of de beheersovereenkomst met De Post zo'n late bedeling toelaat ? Zo ja, vindt zij dit normaal ? Zo neen, hoe is ze zinnens daaraan te verhelpen ?

Antwoord ontvangen op 3 november 2008 :

Krachtens de wet van 21 maart 1991 houdende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven voorziet de universele postdienst in de verplichting minimaal vijf dagen per week (behalve op zondag en de wettelijke feestdagen) ten minste één lichting, één verzending en één bestelling van postzendingen te organiseren. Bij de bestelling van de postzendingen moeten alle woningen van het Rijk worden betrokken, voor zover zij voorzien zijn van een brievenbus binnen handbereik geplaatst aan de grens van de openbare weg. Er zijn geen verplichtingen betreffende het uitreikingsuur.

In normale omstandigheden begint de uitreiking omstreeks 8u30 en eindigt wanneer alle bussen van de uitreikingsronde bediend zijn.

Voor grote klanten (minstens vijfentwintig stuks per dag) wordt een aparte uitreiking georganiseerd tussen 7 en 9 uur (de zogenaamde rechtstreekse bundels).

Indien door bijzondere omstandigheden niet alle uitreikingsrondes kunnen verzekerd worden, wordt een opvolgingssysteem toegepast zodat vermeden wordt dat dezelfde klanten gedurende twee opeenvolgende dagen niet bediend worden.

De twee vermelde gevallen zijn zeer uitzonderlijk. In beide werd de postbedeling grondig verstoord door een tijdelijk personeelstekort. De toestand in deze twee kantoren is ondertussen genormaliseerd. Op te merken valt overigens dat de postdeling slechts in sommige straten van Brasschaat (in de wijk Maria-ter-Heide) problematisch geweest is en nooit gedurende weken onderbroken is geweest (de onderbreking was maximaal drie dagen).

De huidige organisatie van ophaling, sortering en uitreiking van briefwisseling (waarbij de laatste adressen van een uitreikingsronde inderdaad na het middaguur worden bediend) zorgt voor een hoge kwaliteit tegen aanvaardbare kosten. Een veralgemeende gegarandeerde uitreiking in de voormiddag zou de kosten aanzienlijk doen toenemen.

Klanten zonder rechtstreekse bundel (klanten met hoog volume aan briefwisseling die in het begin van de dag worden bediend) kunnen opteren voor een postliggende uitreiking.