Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1629

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 23 september 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen

Werkongevallen - Ongevallen met heftrucks - Cijfers en oorzaken

arbeidsongeval
hef- en hijswerktuigen
arbeidsveiligheid
arbeidsongeschiktheid
officiële statistiek
beroepssterftecijfer
arbeidsinspectie
Nederland

Chronologie

23/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/10/2008)
5/1/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2470

Vraag nr. 4-1629 d.d. 23 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nederlandse Arbeidsinspectie voerde de laatste jaren controles bij 1 100 bedrijven met samen 50 000 werknemers waar in het totaal 3 000 heftrucks werden gebruikt op de werkvloer. Ruim de helft kreeg een waarschuwing of werd beboet omdat er niet veilig werd gewerkt met de heftrucks.

Bekijken we de Belgische cijfers voor 2004 (laatste officiële gegevens), dan zien we dat het aandeel van de ongevallen met blijvende arbeidsongeschiktheid waarbij heftrucks betrokken waren bijna 10 % van het totale aantal ongevallen met materiële oorzaken uitmaakte.

Aangezien de ongevallen voor het grootste deel bestaan uit kantelingen van het voertuig, is de vraag naar het dragen van de veiligheidsgordel van wezenlijk belang. Canadese onderzoekers verdiepten zich in deze problematiek en in de doeltreffendheid van andere veiligheidssystemen voor heftrucks.

Uit het Nederlands onderzoek bleken alvast in vele heftrucks geen veiligheidsgordels aanwezig te zijn, wat ingeval van het kantelen van de heftruck desastreuze gevolgen kan hebben. Ook het onderhoud liet het te wensen over.

Op verzoek van het Nederlandse ministerie voor Sociale zaken werd in 2007 onderzoek gevoerd naar arbeidsongevallen met een heftruck naar bedrijfstak. Volgende drie sectoren waren koploper :

1. vervoer, post en communicatie ;

2. handel ;

3. metaalindustrie.

Graag kreeg ik antwoord op volgende vragen :

1) Hoeveel ongevallen met heftrucks vonden er plaats in respectievelijk 2005, 2006 en 2007 ? Is er sprake van een stijgende tendens ?

2) Hoeveel dodelijke ongevallen met heftrucks vonden er plaats in respectievelijk 2005, 2006 en 2007 ? Is er sprake van een stijgende tendens ?

3) Hoeveel controles vonden er door de inspectiediensten plaats naar de veiligheid van heftrucks in respectievelijk 2005, 2006 en 2007 alsook dit jaar en hoeveel heftrucks werden er gecontroleerd ?

4) Hoeveel heftrucks bleken bij die controles niet in orde te zijn en welke waren de meest voorkomende gebreken ?

5) Is er ook in ons land gebleken uit de controles dat er in sommige heftrucks geen veiligheidsgordel aanwezig was en dat het onderhoud te wensen liet ?

6) Meent de geachte minister dat het aantal ongevallen met heftrucks onrustwekkend is ? Zo neen, kan zij dit uitvoerig toelichten ? Zo ja, welke specifieke maatregelen zal zij nemen en is zij bereid het aantal inspecties op te drijven ?

7) In welke sectoren komen ongevallen met heftrucks het meeste voor en is preventie hier niet aangewezen ? Kan dit uitvoerig worden toegelicht en kan worden aangeven welke preventie in de gevoelige sectoren zal gevoerd worden of wordt gevoerd ?