Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1160

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 23 juni 2008

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Rekenhof - Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) - Overzenden rekeningen

Rekenhof (België)
verificatie van de rekeningen
Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie

Chronologie

23/6/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/7/2008)
9/10/2008Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1158
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1159

Vraag nr. 4-1160 d.d. 23 juni 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Welke maatregelen werden reeds genomen om deze achterstand weg te werken? Heeft de geachte minister in het bijzonder reeds maatregelen genomen om het knelpunt in de administratieve procedure weg te werken?Wat zijn de oorzaken van deze vertragingen?Het gaat hier niet om een eenmalig probleem. Voor de jaren 2003 en 2004 waren bij de publicatie van het 163ste Boek ook alleen maar officieuze rekeningen doorgezonden.De laatste officiële rekeningen die het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) aan het Rekenhof heeft overgelegd, zijn die van het jaar 2002, hoewel het beheerscomité van die instelling de rekeningen 2003, 2004 en 2005 telkens in het daaropvolgende jaar heeft goedgekeurd, wat wijst op een probleem in de administratieve procedure van overzending van de rekeningen naar het Rekenhof.

Antwoord ontvangen op 9 oktober 2008 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

Zoals de wet voorschrijft dient het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) zijn jaarrekeningen in – na goedkeuring door de leden van de Raad – bij de minister van Begroting. Vervolgens maakt de minister van Begroting deze jaarrekeningen over aan de minister van Financiën die ze na bekrachtiging doorstuurt naar het Rekenhof ter controle. Deze procedure wordt gevolgd sinds de publicatie van het koninklijk besluit van 10 januari 2006 tot vaststelling van de budgettaire en boekhoudkundige regeling van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie in het Belgisch Staatsblad op 1 maart 2006 en werd voor de eerste keer toegepast voor de jaarrekeningen 2005.

De jaarrekeningen 2005 werden op 13 juli 2006 overgemaakt aan de minister van Begroting met de vraag om ze goed te keuren en verder door te sturen naar de minister van Financiën. Voor wat betreft de jaarrekeningen 2006 werden deze op 10 juli 2007 opgestuurd naar de minister van Begroting. De jaarrekeningen 2007 tenslotte werden op 14 juli 2008 ter goedkeuring voorgelegd aan de minister van Begroting. De verdere opvolging en de uiteindelijke neerlegging van de jaarrekeningen bij het Rekenhof zijn vanaf dan niet meer in handen van het BIPT noch kunnen zij onder de controle ervan vallen.

Vóór de inwerkingtreding van het bovenvermelde koninklijk besluit dienden de jaarrekeningen - na de ondertekening door de leden van de Raad - ook ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de bevoegde minister. De overzending van de jaarrekeningen 2003 en 2004 liep tot tweemaal toe vertraging op omdat de ondertekening door de minister moest worden aangepast ingevolge de regeringswissel.

De jaarrekeningen 2003 en 2004 werden respectievelijk op 7 juli 2004 en 12 juli 2005 overgezonden aan de voogdijminister. Het verdient vermelding dat deze jaarrekeningen een tweede maal werden doorgestuurd naar de bevoegde minister op 25 september 2005. Het BIPT ontving op 26 juli 2007 een mail vanwege de minister van Begroting met de bevestiging dat de rekeningen 2003-2004 formeel konden worden afgesloten en dat ze zouden verstuurd worden naar de minister van Financiën. Ondertussen werd de controle door het Rekenhof over deze jaren reeds afgesloten.