Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1028

van Patrik Vankrunkelsven (Open Vld) d.d. 3 juni 2008

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Verkeer - Ongevallen - Aanrijding van bomen

wegverkeer
ongeval bij het vervoer
sterftecijfer
trauma
verkeersveiligheid
boom
officiële statistiek

Chronologie

3/6/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/7/2008)
1/7/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1028 d.d. 3 juni 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vele ongevallen op onze wegen eindigen dodelijk na een aanrijding van een boom. Vaak staan de bomen langs onze wegen er al langer dan er gemotoriseerde voertuigen bestaan. In andere gevallen zijn wegen verbreed en staan de bomen gevaarlijk dicht naast de weg.

Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen:

1. Hoeveel doden en zwaargewonden vielen er de voorbije jaren te betreuren na een aanrijding van een boom?

2. Vallen uit deze cijfers conclusies te trekken in verband met bepaalde “zwarte punten” (plaatsen waar in de loop der jaren meerdere dodelijke ongevallen waren na aanrijding van een boom)?

3. Is de geachte Staatssecretaris van plan om, na overleg met de ministers van de gewesten, in te grijpen waar nodig door bijvoorbeeld vangrails aan te brengen tussen de weg en bomen, door structureel de weg aan te passen of door nog andere oplossingen aan te brengen?

Antwoord ontvangen op 1 juli 2008 :

1. Uit inlichtingen ingewonnen bij het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid blijkt met betrekking tot het aantal doden en zwaargewonden ten gevolge van aanrijdingen tegen bomen het volgende :

Doden 30 dagenZwaargewondenTotaal dodenTotaal zwaargewondenPercentage doden t.g.v. een aanrijding tegen een boomPercentage zwaargewonden t.g.v. een aanrijding tegen een boom
20031355741 2138 08211,17,1
20041525321 1626 91313,17,7
20051285491 0897 25311,87,6
20061364751 0697 02712,76,8

Bron : FOD Economie DG SIE/Infographie : BIVV.

2 en 3. De hierboven vermelde cijfers geven enkel aan hoeveel doden of zwaargewonden te betreuren vielen als gevolg van aanrijdingen tegen bomen.

Het zijn de gewesten die de zogenaamde zwarte punten op hun wegennet identificeren en die vervolgens de aangepaste maatregelen op het vlak van infrastructuur of signalisatie treffen.