Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1026

van Helga Stevens (CD&V N-VA) d.d. 3 juni 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Overheidsbedrijven - Personen met een handicap - Toegankelijkheidsbeleid

gehandicapte
faciliteiten voor gehandicapten
overheidsbedrijf
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Brussels Airport Company
postdienst
Proximus
werknemer met een beperking

Chronologie

3/6/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/7/2008)
22/7/2008Antwoord

Vraag nr. 4-1026 d.d. 3 juni 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De overheidsbedrijven die de geachte minister onder haar hoede heeft – de NMBS-groep (NMBS Holding, Infrabel en NMBS), BIAC, De Post en Belgacom – zijn ondernemingen met een uitgesproken publieke, maatschappelijke functie. Essentieel is dan ook dat deze ondernemingen toegankelijk zijn voor het publiek in zijn totaliteit, voor alle burgers, met name ook voor personen met een beperkte mobiliteit of met een handicap. Graag had ik dan ook een antwoord gekregen op volgende vragen:

1. Bestaan er binnen de voornoemde overheidsbedrijven beleidscellen of werkgroepen die zich actief bekommeren om het toegankelijkheidsvraagstuk?

2. Waaruit bestaat de werking van deze beleidscellen/werkgroepen?

a. Stellen zij concrete beleidsplannen op om de toegankelijkheid van de bedrijven in kwestie te verbeteren?

b. Wordt bij de opmaak van deze beleidsplannen aantoonbaar samengewerkt met de organisaties die de belangen van mensen met een handicap vertegenwoordigen en met de provinciale toegankelijkheidsbureaus?

c. Wordt de uitvoering van deze beleidsplannen regelmatig opgevolgd via schriftelijke evaluatieverslagen?

3. Is het desgevallend mogelijk met betrekking tot de voornoemde overheidsbedrijven de teksten te verkrijgen van de beleidsplannen rond toegankelijkheid en de bijhorende evaluatieverslagen?

Antwoord ontvangen op 22 juli 2008 :

NMBS-GROEP

1. Infrabel heeft een werkgroep samengebracht voor de herziening van de bouwnormen voor stations en stopplaatsen, de zogenaamde REVALOR-normen. Alle maatregelen om de toegankelijkheid van het spoorverkeer voor minder mobiele reizigers te bevorderen worden meegenomen in deze besprekingen. Daarenboven is er regelmatig overleg met de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap.

2. a) en 3. Het concrete beleidsplan om de toegankelijkheid te verbeteren is opgenomen in de beheerscontracten die afgesloten worden tussen de Federale Staat en de verschillende entiteiten van de NMBS-Groep.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Het kwaliteitsvolle onthaal van reizigers met beperkte mobiliteit is van het grootste belang in het kader van een politiek van integrale toegankelijkheid. NMBS doet inspanningen om de toegankelijkheid van haar diensten aan de reizigers met beperkte mobiliteit te verbeteren. Van 1 november 2008 af wordt de hulp aan reizigers met beperkte mobiliteit gereorganiseerd. Zij kunnen dan in 103 stations van het spoornet terecht voor hulp vanaf de eerste tot de laatste trein van de dag. Dit komt tegemoet aan 90 % van de aanvragen voor hulp in het station. De klant moet wel deze aanvraag minstens 24 uren op voorhand indienen bij het call center.

Voor einde 2008 zal NMBS een concreet voorstel doen om deze dienst nog uit te breiden en te optimaliseren.

Toegankelijkheid van stations

Tegen 2018 zullen 100 stationsgebouwen toegankelijk zijn voor personen met een beperkte mobiliteit. De stations zijn uitgekozen op basis van onder meer hun geografische spreiding en hun belang.

Tegen einde 2012 zullen 52 stationsgebouwen die samen goed zijn voor 60 % van de opstappende reizigers toegankelijk zijn.

Toegankelijkheid van perrons door middel van liften en oprijhellingen

De aanpak van de grotere stations heeft hierbij de voorrang. Hierdoor blijft het aantal stations met toegankelijke perrons de eerste periode gering, maar is het aantal betrokken reizigers wel groot; ook de geografische spreiding is verzekerd.

Planning :

— tegen einde 2008 : 27 stations;

— tegen einde 2012 : 38 stations, goed voor 51 % van het totale aantal reizigers;

— tegen einde 2018 : 50 stations, zodat iedereen binnen 30 km een toegankelijk station vindt;

— tegen einde 2028 : 100 stations zodat iedereen binnen 15 km een toegankelijk station vindt.

Verhoging van de perrons

Nu hebben de perrons in 115 stations en stopplaatsen een standaardhoogte. Tegen 2018 zal dat ook het geval zijn in 160 bijkomende stations en stopplaatsen.

Versoepeling voor begeleiderskaarten

De NMBS onderzoekt tegen 2009 of door een versoepeling van de toekenningsvoorwaarden voor begeleiderskaarten haar hulpverlening betekenisvol kan worden verminderd.

b) In de beheerscontracten is voorzien dat de REVALOR-normen getoetst worden door een toegankelijkheidsbureau voor die punten die van belang zijn voor personen met een beperkte mobiliteit en na advies van de Nationale Hoge Raad voor Personen met een handicap, die zich daarin kan laten bijstaan door gespecialiseerde instanties.

c) In de beheerscontracten is voorzien dat voor 30 april van elk jaar elke entiteit van de NMBS-Groep aan de minister van Overheidsbedrijven en het directoraat-generaal Vervoer te Land (DGVL) een verslag overmaakt over de realisaties van het voorbije jaar.

BELGACOM

1. Het beleid met betrekking tot mensen met een beperkte mobiliteit of handicap zit ingebed in de algemene werking rond diversiteit.

2. Er is voor diversiteit een Operationeel comité, dat samengesteld is uit mensen van verschillende filialen en divisies en maandelijks samenkomt om de voortgang van de actiepunten te bespreken. Binnen dit comité zijn er verschillende kleine projectgroepen die zorgen voor de uitwerking en de implementatie van de concrete acties.

a) Belgacom heeft aan deze problematiek altijd bijzondere aandacht geschonken. Enkele concrete voorbeelden van getroffen maatregelen :

Aanwerving van nieuwe werknemers

Belgacom hanteert een aanwervingsbeleid dat openstaat voor iedereen, ongeacht religie, nationaliteit, geaardheid, handicap, enz. Belgacom maakt evenwel gebruik van een « best fit »-methode om de desbetreffende vacature in te vullen.

Maatregelen ten gunste van personen met een handicap die al personeelslid zijn

De verschillende diensten van Belgacom, en inzonderheid haar logistieke dienst, schenken bijzondere aandacht aan deze problematiek door aanpassingen ad hoc uit te voeren afhankelijk van de handicap van bepaalde aangeworven personen of van personen die tijdens hun beroepsloopbaan met een handicap worden geconfronteerd.

Voor de volgende domeinen geldt bijzondere aandacht :

Medisch onderzoek door de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW) — medische ongeschiktheid

Een medewerker ondergaat een medisch onderzoek uitgevoerd door de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk :

— op eigen initiatief wanneer zich een medisch probleem voordoet;

— na een periode van langdurige afwezigheid wegens ziekte of ongeval;

— op uitnodiging van de EDPBW, op basis van het risicoprofiel van de functie.

Wanneer het medisch onderzoek aanleiding geeft tot een aanbeveling inzake ergonomie, wordt de werkpost van de betrokken medewerker geanalyseerd en aangepast.

Wanneer het medisch onderzoek vaststelt dat de medewerker tijdelijk ongeschikt is, wordt een onderscheid gemaakt tussen de geografische en de functionele problematiek.

In het eerste geval (geografisch) probeert Belgacom de mobiliteit van de medewerker te vergemakkelijken door hem toe te laten zijn functie elders uit te oefenen. Indien dat niet mogelijk is, probeert Belgacom de medewerker tijdelijk tewerk te stellen in een andere functie, die zich elders bevindt.

In het tweede geval (functioneel) onderzoekt Belgacom eerst of het mogelijk is de medewerker in zijn functie te behouden door hem het gepaste ergonomische materiaal ter beschikking te stellen. Als deze oplossing onmogelijk of ontoereikend blijkt, probeert Belgacom de medewerker tijdelijk tewerk te stellen in een andere functie.

In bepaalde gevallen wordt de medewerker als definitief ongeschikt beschouwd op basis van het medisch onderzoek.

Als de ongeschiktheid enkel geldt voor de functie die de medewerker op het ogenblik van het onderzoek uitoefent, probeert Belgacom voor hem een beter aangepaste functie te vinden.

Analyse en aanpassing van de werkpost

De analyse van de werkpost wordt uitgevoerd door de IDPBW (Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk).

Afhankelijk van de handicap wordt de werkomgeving aangepast (aangepast beeldscherm, telefoonoplossing, aanpassing van de autozetel, speciaal in de hoogte regelbaar bureau, ...).

Toegankelijkheid tot de gebouwen en faciliteiten

De ingang van elk gebouw is aangepast voor personen met een handicap. De toegang tot de liften en het gebruik ervan zijn eveneens aangepast aan rolstoelgebruikers.

De toegang tot de parking van de administratieve standplaats is gewaarborgd voor de personeelsleden met een handicap.

De sanitaire installaties zijn desgevallend zo ingericht dat ze rekening houden met de tewerkgestelde mindervalide werknemers.

Alle restaurants van Belgacom zijn toegankelijk voor mindervalide medewerkers.

Ingeval van evacuatie voor brand zijn « evac chairs » beschikbaar in de gebouwen waar personen met een motorische handicap tewerkgesteld zijn. De evacuatieprocedure houdt rekening met de aanwezigheid van personeel met een beperkte mobiliteit.

b) Neen.

c) Niet van toepassing vermits er geen beleidsplannen zijn.

3. Niet van toepassing.

DE POST

1. Bij De Post wordt de problematiek van de toegankelijkheid van de kantoren opgevolgd door het departement « Facility Management » dat toeziet op de naleving van de verbintenissen in verband met de verhoging van het aandeel postkantoren dat toegankelijk is voor personen met beperkte mobiliteit. Dat departement voorziet de jaarlijkse budgetten die specifiek daarvoor worden toegekend en volgt de verwezenlijkingen van de projectteams op.

2. a) In het strategisch plan van De Post is voorzien dat er tegen 2011, a rato van een twintigtal kantoren per jaar, infrastructuurwerken van structurele aard worden uitgevoerd (grote renovaties, die de toegankelijkheid voor personen met beperkte mobiliteit omvatten). Naast deze nieuwe kantoren zullen er, in het kader van het programma voor de aanpassing met het oog op de toegankelijkheid van de kantoren die niet grondig werden gerenoveerd, werkzaamheden worden uitgevoerd die enkel en alleen tot doel hebben om elk jaar een veertigtal kantoren toegankelijk te maken.

b) De diensten van De Post werken samen met sommige organisaties die de belangen van mensen met een handicap verdedigen. Zo heeft De Post onlangs aan de VZW Gamah een audit gevraagd van 12 gebouwen om de problematiek van dat soort aanpassing zo goed mogelijk te kunnen begrijpen.

c) Ingevolge het resultaat van deze audit worden schriftelijke evaluatieverslagen uitgewerkt, die eind 2008 beschikbaar zijn. Overigens volgt het departement Portfolio constant op hoeveel kantoren er toegankelijk zijn. Portfolio antwoordt ook geregeld op interne of externe vragen over dat onderwerp.

3. De aanpak die wordt gevolgd voor de verbetering van de toegankelijkheid van de postkantoren ligt in de lijn van het beheerscontract dat werd afgesloten met de overheid en met de sociale rol die het bedrijf wil spelen. Alle maatregelen die zijn voorzien in het vijfjarenplan van De Post betreffende de evolutie van haar netwerk moeten het aandeel van de ontoegankelijke of moeilijk toegankelijke plaatsen terugbrengen van 45 % nu tot ongeveer 10 % in 2011.