Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 3-896

van Jacinta De Roeck (SP.A-SPIRIT) d.d. 2 april 2004

aan de minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame Ontwikkeling

Schepen - Verontreiniging - Toezicht.

Chronologie

2/4/2004Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 7/5/2004)
30/4/2004Antwoord
30/4/2004Beslissing niet publicatie

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 3-895

Vraag nr. 3-896 d.d. 2 april 2004 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het toezicht op het respecteren van het mariene milieu door schepen gebeurt op meerdere wijzen :

* het toezicht vanuit de lucht :

wordt georganiseerd via militaire vliegtuigen, mede bemand door personeel van de Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee. Eén toestel werd speciaal voor deze controlevluchten ingericht, maar soms gebruikt men een gewoon vliegtuig, uitgerust met vereenvoudigde apparatuur. Er wordt zo'n 250 uren/jaar gecontroleerd.

Hoe wordt hierbij tewerk gegaan ? Met andere woorden : gebeuren deze controles op vaste tijdstippen of onaangekondigd ? Overvliegt men de hele kust of kiest men gericht bepaalde zones uit per vlucht ?

Hoe vaak moet men zijn toevlucht nemen tot een ander dan het gespecialiseerde vliegtuig ?

Wie bepaalt wanneer de controles doorgaan : de BMM of de Krijgsmacht ?

Zijn de aanwezige teledetectiemiddelen ook 's nachts of bij mist inzetbaar ?

De bemanning van de controlevliegtuigen kan de schepen instructies geven. Hoe vaak gebeurt dit in realiteit ? Waaruit bestaan die instructies en hoe afdwingbaar zijn ze ? Hoe worden vastgestelde overtredingen verder opgevolgd (vervolging, sanctionering …) gelet op het feit dat de meeste schepen onder vreemde vlag varen ?

* het toezicht van op zee :

gebeurt via de Controledienst van de scheepvaart, deel uitmakend van de FOD Mobiliteit en Vervoer, de Scheepvaartpolitie en de Zeemacht.

Hoe vaak gaf dit toezicht aanleiding tot vaststellingen van pollutie ? Worden ook andere dan milieucontroles uitgevoerd (b.v. naar mensenhandel, werkomstandigheden en hygiëne aan boord, enz. ?) Leiden de vastgestelde inbreuken tot effectieve vervolgingen ?

* de controles in de havens :

Hoe vaak hebben de bevoegde autoriteiten processen-verbaal opgesteld van milieudelicten ? Hoe vaak gaf dat aanleiding tot het verbod om de haven te verlaten vooraleer herstelwerken werden uitgevoerd en hoe vaak tot gerechtelijke vervolgingen ?

Welke andere sancties staan de toezichthoudende autoriteiten ter beschikking ?

Welk percentage van de binnenvarende schepen wordt gecontroleerd ? Hoeveel personeel wordt hiervoor gemiddeld dagelijks ingezet ?

Tot welke concrete resultaten leidde het koninklijk besluit tot omzetting van richtlijn 2000/59/EG van 27 november 2000 betreffende scheepsafval en ladingsresiduen ?

Deze vraag wordt tevens aan de vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven gesteld.

Antwoord ontvangen op 30 april 2004 :

Tekst nog niet beschikbaar.