De oprichting van een enig kantoor der douane en accijnzen - Instellen van een overgangsperiode.
13/4/2007 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 21/5/2007) |
Door het ministerieel besluit van 19 juli 2006 houdende de oprichting van het enig kantoor der douane en accijnzen werd een enig kantoor der douane en accijnzen opgericht op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De taak van het kantoor is drievoudig, namelijk de centrale inning van alle schulden ten aanzien van de douane en accijnzen, het aanvaarden en het beheer van de akten ven zekerheidstelling, alsook hulp bij nationale en internationale elektronische aangiften.
Ik heb vernomen dat de ontvangers van het kantoor der Douane en Accijnzen gedurende de overgangsperiode, die aanvangt op het ogenblik van de oprichting van het enig kantoor, tijdelijk nog bepaalde opdrachten zullen uitvoeren en de daaraan gekoppelde verantwoordelijkheid zullen dragen.
Kan de minister dat bevestigen? Zo ja, kan hij meedelen waarom de ontvangers verantwoordelijk blijven voor het vastleggen van de waarborgsommen, terwijl de formaliteiten verbonden aan het opstellen en het aanvaarden van de akten van zekerheidsstelling, het openen van kredietrekeningen, alsook het toezicht op de verjaring van de akten onder de bevoegdheid vallen van het enig kantoor. Vindt hij niet dat de verantwoordelijkheid die verbonden is aan het ambt van ontvanger volledig moet worden gedragen door de verantwoordelijken van het enig kantoor? Zo neen, waarom niet?