Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 3-5931

van Stéphanie Anseeuw (VLD) d.d. 3 oktober 2006

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Chloor- en ammoniaktransporten per spoor - Statistieken - Veiligheidsmaatregelen.

Chronologie

3/10/2006Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 2/11/2006)
26/10/2006Antwoord
27/10/2006Doorverwijzing vraag

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 3-5932
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 3-5933
Doorverwezen aan : schriftelijke vraag 3-6210

Vraag nr. 3-5931 d.d. 3 oktober 2006 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) meldde op 26 september 2006 dat er in Nederland een einde is gekomen aan het transport over het spoor van chloorproducten.

Het chemieconcern Akzo Nobel vervoerde gedurende tientallen jaren vooral 's nachts doorheen Nederland chloorproducten. Doordat deze transporten door specialisten in de sector werden omschreven als "rijdende bommen" gaf dit doorheen de jaren aanleiding tot nationale maatschappelijke discussies. Net daarom werd door de overheid en de privé geïnvesteerd in een fabriek die gelegen is aan het water en die haar afgewerkte producten via een pijpleiding aflevert aan haar afnemers, die in hetzelfde chemiepark zijn gevestigd.

Naar verluidt zou er tevens 60.000 ton ammoniak per spoor worden vervoerd op het traject Rotterdam-België. Dit gaf onlangs aanleiding tot heftige debatten in Nederland, gezien dit past in de handhaving van de externe veiligheid van een land. Randvoorwaarde voor de gunning van dit transport per spoor in Nederland is dat het betrokken bedrijf laat onderzoeken of het mogelijk is de binnenvaart te bevoorraden.

Deze transporten roepen diverse problemen op. Eén van de kerntaken van de Belgische overheid is het garanderen van de veiligheid van burgers op ons grondgebied. Deze veiligheid kan op meerdere manieren worden bedreigd. Bijvoorbeeld door criminaliteit. Maar ook de opslag, productie en vervoer van milieugevaarlijke stoffen kunnen zorgen voor bedreigende situaties.

Graag had ik hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd aan de geachte minister:

1) Kan hij aangeven of er in België nog transporten van chloorproducten en/of monochloorazijnzuur plaatsvinden per spoor? Zo ja, om hoeveel transporten en hoeveelheid gaat het op jaarbasis en kan hij de cijfers geven, wat het aantal transporten en de hoeveelheid betreft voor de jaartallen 2003, 2004, 2005 en de voorlopige cijfers van 2006?

2) Kan hij aangeven op welke assen er transporten van chloorproducten en/of monochloorazijnzuur en hun derivaten plaatsvinden per spoor? Welke lijnen worden gebruikt en in welke frequentie?

3) Kan hij aangeven welke bijzondere veiligheidsmaatregelen er worden getroffen bij de transporten van chloorproducten en/of monochloorazijnzuur? Meent hij dat deze afdoend zijn?

4) Kan hij aangeven of er in België nog transporten van ammoniak of derivaten plaatsvinden per spoor? Zo ja, om hoeveel transporten gaat het op jaarbasis en kan hij de cijfers geven, wat het aantal transporten en de hoeveelheid betreft voor de jaartallen 2003, 2004, 2005 en de voorlopige cijfers van 2006?

5) Kan hij aangeven op welke assen er transporten van ammoniak plaatsvinden per spoor? Welke lijnen worden gebruikt en in welke frequentie?

6) Kan hij aangeven welke bijzondere veiligheidsmaatregelen er worden getroffen bij de transporten van ammoniak? Meent hij dat deze afdoend zijn?

7) Zijn er incidenten geweest de laatste drie jaar? Zo ja, kan u ze toelichten?

8) Kan hij aangeven hoe de dreiging van een aanslag wordt ingeschat alsook aangeven of de rampenplannen alle scenario's omvatten inzake ongelukken of andere incidenten met deze transporten?

9) Kan hij aangeven of hij het niet aangewezen vindt om al of niet op termijn naar het Nederlandse voorbeeld een einde te stellen aan de chloortransporten in overleg met de sector? Zo neen, waarom niet? Kan hij zijn standpunt uitvoerig toelichten? Zo ja, binnen welke termijn?

10) Kan hij aangeven of hij het niet aangewezen vindt om al of niet op termijn naar het Nederlandse voorbeeld te laten onderzoeken of deze ammoniaktransporten niet over het water kunnen plaatsvinden? Zo neen, waarom niet? Kan hij zijn standpunt uitvoerig toelichten? Zo ja, binnen welke termijn?

Antwoord ontvangen op 26 oktober 2006 :

Ik wens het geachte lid mee te delen dat de antwoorden op deze vragen toekomen aan mijn collega van Mobiliteit, de heer Landuyt aan wie ik dan ook de vragen overgemaakt heb.

Wat de inschatting van het risico betreft, maken de inlichtingendiensten voortdurend een analyse van de dreiging op. Mochten er zich specifieke elementen voordoen die maken dat de dreiging ten aanzien van transporten van gevaarlijke goederen verhoogd wordt, dan zal ik de specifieke politiedienst verzoeken aangepaste veiligheidsmaatregelen te nemen.

Wat de nood- en interventieplannen betreft, beschikken alle provincies over een algemeen provinciaal nood- en interventieplan. Daarnaast beschikken bijna aile gemeenten over een algemeen gemeentelijk nood- en interventieplan. Deze algemene plannen werden opgesteld om tegemoet te komen aan alle types van risico.

Bovendien, overeenkomstig het koninklijk besluit van 16 februari 2006 met betrekking tot de nood- en interventieplannen, moeten de verschillende administratieve overheden specifieke nood- en interventieplannen opstellen voor de specifieke risico's op hun grondgebied waarmee ze kunnen geconfronteerd worden. Deze risico's worden bepaald op basis van een voorafgaandelijke risico-identificatie en -analyse.