Veiligheid van de luchtvaart - Zwarte luchtvaartlijst - Vermelding van landen in plaats van maatschappijen.
23/9/2005 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/10/2005) |
13/10/2005 | Antwoord |
13/10/2005 | Beslissing niet publicatie |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 3-3351
De zwarte luchtvaartlijst, die tot doel heeft onveilige luchtvaartmaatschappijen aan te duiden en hun activiteiten in ons land te verbieden, krijgt kritiek van de Werkgroep Impact van de luchthaven van Oostende (Wiloo). Volgens Wiloo bevat de lijst maatschappijen die al jaren opgedoekt zijn, zoals Central Air Express en International Air Tours. Bovendien prijkt er een maatschappij op, Africa Lines, die onder die benaming niet zou bestaan.
Wiloo vraagt dat de overheid het Amerikaanse voorbeeld zou volgen door landen op de zwarte lijst te plaatsen in plaats van maatschappijen. Zo zijn Bulgaarse en Ghanese vliegtuigen niet welkom in de Verenigde Staten. Van de Ghanese maatschappij MK Airlines, actief op Oostende, zijn in vijftien jaar tijd vier van de twaalf vliegtuigen neergestort.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen.
1. Wat vindt de geachte minister van de kritiek van de actiegroep Wiloo?
2. Waarom worden bepaalde maatschappijen op de zwarte lijst niet onder hun gebruikelijke naam vermeld?
3. Is de regering van plan de Ghanese maatschappij, MK Airlines, te verbieden?
4. Is de regering van plan het Amerikaanse voorbeeld te volgen, door landen op de zwarte lijst te plaatsen in plaats van maatschappijen?
5. Welke (andere) maatregelen wil de regering nemen om de veiligheid van cargo- en passagiersvluchten die ons land aandoen te waarborgen?
Deze vraag wordt eveneens aan de Minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid - Mobiliteit gesteld.
Tekst nog niet beschikbaar.