Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 3-2384

van Jacinta De Roeck (SP.A-SPIRIT) d.d. 24 maart 2005

aan de staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, toegevoegd aan de Eerste minister

Sociale voorzieningen - Betere toegankelijkheid - Maatregelen.

Chronologie

24/3/2005Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/4/2005)
27/4/2005Antwoord
27/4/2005Beslissing niet publicatie

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 3-2383
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 3-705
Doorverwezen aan : schriftelijke vraag 3-2578

Vraag nr. 3-2384 d.d. 24 maart 2005 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op uw website "http://www.kafka.be" vraagt u zich af waar Kafka nog rondwaart in ons leven en waar de gesel van administratieve excessen nog bestreden kan worden.

Voor de burgers heeft u een levensloop uitgetekend met per levensfase de bijhorende knelpunten. Studeren komt aan bod, huwen, wonen en bouwen, werken enz.

Essentiële rubrieken zoals "sociale zekerheid" ontbreken echter of worden enkel belicht voor specifieke bevolkingsgroepen, zoals gehandicapten en gepensioneerden. Ook het gerecht, met zijn soms archaïsche formaliteiten en ondoorzichtige procedures, blinkt uit door afwezigheid.

Als mede-voorzitster van de Interparlementaire Werkgroep (IPW) 4e Wereld wil ik me in deze vraag echter toespitsen op de toegankelijkheid van sociale tegemoetkomingen, vooral voor wie die het hardst nodig heeft.

Momenteel moet men voor elke voorziening een aparte administratieve weg bewandelen, met geëigende formulieren, instanties en voorwaarden. Voor de doorsnee-burger is het vaak al onoverzichtelijk. Hij plooit dan ook geregeld terug op zijn vakbond, mutualiteit of andere organisaties die hem helpen om zijn rechten te kennen en op te eisen.

Voor velen die in armoede leven ontbreekt dit netwerk of is de drempel te hoog om er een beroep op te doen. En ze beschikken al helemaal niet over internet om op uw website melding te maken van hun probleem.

Daarom had ik graag van u een antwoord gekregen op de volgende vragen :

* Welke inspanningen werden of worden er onder uw impuls gedaan om voorwaarden, formulieren en procedures voor het bekomen van sociale voorzieningen, te harmoniseren en te vereenvoudigen ?

* Wat gas en elektriciteit betreft, weten we dat het sociaal tarief automatisch zal toegekend worden via de kruispuntbank. Daar regelt men ook het automatisch toekennen van voordelen als gratis openbaar vervoer, belastingsverminderingen e.d.m. voor personen met een handicap die een tegemoetkoming krijgen van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid of van een andere instelling van sociale zekerheid en die een bepaald verlies van zelfredzaamheid hebben.

Hoever staat het precies met de uitbouw van die Kruispuntbank voor de Sociale zekerheid ? Speelt u hierbij een actieve rol om alles overzichtelijk en toegankelijk te maken voor de burgers ?

* Specifiek voor de armsten onder ons en voor wie lijdt aan sociale uitsluiting : welke maatregelen heeft u voor hen op het oog inzake administratieve vereenvoudiging ? Voorziet u overleg met deze doelgroep ? Heeft u al een inventaris opgemaakt van hun grootste knelpunten en van de krachtlijnen om die te verhelpen ?

Antwoord ontvangen op 27 april 2005 :

Tekst nog niet beschikbaar.