Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 3-1203

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 28 juli 2004

aan de staatssecretaris voor het Gezin en Personen met een handicap, toegevoegd aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Heftrucks - Ongevallen.

Chronologie

28/7/2004Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/8/2004)
11/8/2004Antwoord
11/8/2004Beslissing niet publicatie

Vraag nr. 3-1203 d.d. 28 juli 2004 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In bijna iedere fabriek komt men heftruckchauffeurs tegen. Het werken met dergelijk voertuig is echter niet zonder risico. Heftruckchauffeurs verplaatsen, stapelen, laden en lossen goederen, zowel buiten het bedrijfsterrein als binnen in de magazijnen en werkplaatsen. Bij dergelijke veelheid aan manoeuvres kan wel eens iets fout gaan: bijvoorbeeld arm- en beenbreuken, blijvende invaliditeit en soms ook een dodelijk ongeval.

Volgens het Koninklijk besluit van 4 mei 1999 betreffende "het gebruik van mobiele arbeidsmiddelen" moet de werkgever een aantal preventieve maatregelen nemen. Zo moet de werkgever er onder meer zorg voor dragen dat als de heftruck kantelt, er voor de chauffeur voldoende vrije ruimte is tussen de grond en bepaalde delen van de heftruck (artikel 11). Daarnaast moet de heftruck zo worden ingericht dat de chauffeur altijd voldoende kan zien, ook bij nachtwerk en op donkere plaatsen, en ook bij bruuske of lastige bewegingen vastgeriemd blijft in zijn gordel (artikel 13)

1. Hoeveel ongevallen gebeurden de voorbije vijf jaar met heftrucks? Hoeveel van deze ongevallen gaven aanleiding tot tijdelijke onbeschikbaarheid? Hoeveel werknemers werden geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt verklaard? Hoeveel arbeiders verloren het leven als gevolg van een arbeidsongeval met heftrucks?

2. Welke maatregelen zal de Staatssecretaris nemen om het aantal ongevallen met heftrucks te doen dalen?

Antwoord ontvangen op 11 augustus 2004 :

Tekst nog niet beschikbaar.