Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 2-2091

van Frank Creyelman (VL. BLOK) d.d. 13 mei 2002

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit en Vervoer

NMBS - Verlies van een fiets - Schadevergoeding.

Chronologie

13/5/2002Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/6/2002)
17/5/2002Dossier gesloten

Vraag nr. 2-2091 d.d. 13 mei 2002 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De regering promoot terecht het gebruik van de fiets en van het openbaar vervoer van en naar de werkplaats. Een combinatie van fiets en trein wordt sterk aangemoedigd. In de resolutie Mobiliteit wordt het gecombineerd gebruik van wagen en trein ontmoedigd door het aantal parkeerplaatsen voor wagens in de stationsomgeving terug te schroeven. Tegelijkertijd worden de staanplaatsen voor fietsen uitgebreid. Toch verdwijnen er - zelfs in min of meer beveiligde - fietsgarages van de NMBS jaarlijks vele fietsen. Zelfs fietsen die door de NMBS worden vervoerd durven al eens te verdwijnen.

De schadevergoeding voor een fiets die door een fout van de NMBS verdwijnt of bijvoorbeeld door brand vernield wordt, bedraagt maximaal 50 ?, voor een bromfiets is dit 100 ?. Indien de fiets verdwijnt tijdens het vervoer per trein, bedraagt de schadevergoeding ofwel het factuurbedrag met een jaarlijkse waardevermindering van 10 % (indien men de factuur nog kan voorleggen) ofwel 50 ? (indien men geen factuur meer heeft).

Ter vergelijking : in Frankrijk betaalt de SNCF als schadevergoeding voor een verloren fiets 2.000 FF of 390, 40 ?.

Hoeveel fietsen verdwijnen jaarlijks uit de bewaakte fietsgarages van de NMBS ?

Hoeveel fietsen gaan jaarlijks tijdens het transport met de trein verloren ?

Overweegt de regering om de NMBS te verplichten om dit tarief aan te passen aan de economische realiteit en dit bedrag jaarlijks te indexeren ?