Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 2-1488

van Hugo Vandenberghe (CVP) d.d. 17 augustus 2001

aan de Eerste minister

De mogelijke defederalisering van het verkeersbeleid.

Chronologie

17/8/2001Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/9/2001)
18/9/2001Doorverwijzing vraag

Doorverwezen door : schriftelijke vraag 2-1559

Vraag nr. 2-1488 d.d. 17 augustus 2001 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het begin van vorige week bracht CVP-volksvertegenwoordiger Jos Ansoms onthutsende cijfers naar voor waaruit blijkt dat in Nederland vijftien keer meer hardrijders beboet worden dan in België. In Nederland zijn er maar half zoveel dodelijke verkeersslachtoffers per jaar wat te maken heeft met de veel grotere pakkans bij onze Noorderburen en de administratieve behandeling van lichte verkeersovertredingen.

Als reactie op de cijfergegevens van Jos Ansoms kondigden de bevoegde federale ministers Duquesne (Binnenlandse Zaken), Durant (Mobiliteit) en Verwilghen (Justitie) aan de verkeerscontroles te verhogen.

Donderdag 9 augustus 2001 liet plots SP-kopstuk Louis Tobback, senator en burgemeester van Leuven uitschijnen dat hij niet veel vertrouwen heeft in de beloftes van de drie federale ministers. Tobback dringt aan op een beter beleid en lanceert zelfs de idee van een defederalisering van het verkeersbeleid. Hij zit daarmee op de lijn van partijgenoot en Vlaams minister Steve Stevaert.

Stevaert heeft bij de lancering van zijn voorstel tot plaatsing van meer onbemande camera's eveneens dreigende taal gesproken aan het adres van de federale regering. Als de federale overheid de camera's boycot zou dat voor de SP zelfs een regeringscrisis waard zijn.

In juli werd het Lambermontakkoord goedgekeurd, terwijl de meerderheid de idee van de defederalisering van het verkeersbeleid daarbij heeft verworpen. Een maand later eist de SP plots een verdere federalisering, ofschoon er zich geen enkele nieuwe feiten hebben voor gedaan.

Graag had ik van de eerste minister een antwoord gehad op de volgende vragen:

1. Deelt de eerste minister de mening van Louis Tobback aangaande de defederalisering van het verkeersbeleid ?

2. Welke zijn de standpunten van de eerste minister over het uitbreiden van het aantal onbemande camera's ? Staat U achter de uitwerking van de idee zoals minister Stevaert dat heeft gelanceerd ?

3. Welke maatregelen gaat de regering nemen opdat er meer controles zouden komen en de boetes die hieruit kunnen voortvloeien vlotter worden afgehandeld ?