SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2019-2020 Zitting 2019-2020
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11 mars 2020 11 maart 2020
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Question écrite n° 7-405 Schriftelijke vraag nr. 7-405

de Fatima Ahallouch (PS)

van Fatima Ahallouch (PS)

à la ministre de l'Emploi, de l'Economie et des Consommateurs, chargée de la Lutte contre la pauvreté, de l'Egalité des chances et des Personnes handicapées

aan de minister van Werk, Economie en Consumenten, belast met Armoedebestrijding, Gelijke Kansen en Personen met een beperking
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Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Personnes à mobilité réduite - Accès autonome - Nouvelles voitures M7 - Commande - Inadaptabilité - Mesures Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Personen met beperkte mobiliteit - Zelfstandige toegang - Nieuwe rijtuigen M7 - Bestelling - Onaanpasbaarheid - Maatregelen 
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facilités pour handicapés
Société nationale des chemins de fer belges
faciliteiten voor gehandicapten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
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11/3/2020Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/4/2020)
19/5/2020Rappel
18/6/2020Antwoord
11/3/2020Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 9/4/2020)
19/5/2020Rappel
18/6/2020Antwoord
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Question n° 7-405 du 11 mars 2020 : (Question posée en français) Vraag nr. 7-405 d.d. 11 maart 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

La mobilité est une compétence régionale, alors que la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) relève essentiellement du gouvernement fédéral. Cette question relève donc d'une matière transversale.

Je me tourne dès lors vers votre département pour obtenir des précisions relatives aux aspects directement liés aux mesures concernant les personnes en situation de handicap, dossier lui aussi transversal.

Soucieuse de l'accessibilité, ou pour être plus exacte, la non-accessibilité des gares SCNB pour les personnes à mobilité réduite (puisque seulement 21 gares belges sur 546 remplissent les conditions décrites par la SNCB pour qu'une personne à mobilité réduite puisse s'y rendre en toute autonomie), je me permets de vous poser cette question.

Récemment, le Conseil supérieur national des personnes handicapées (CNSPH) a dénoncé la commande de nouvelles voitures M7 qui ne s'inscrit pas dans l'uniformisation de la hauteur des quais et des voitures. Un reproche qui avait déjà été formulé en 2015 par le même Conseil à l'égard de ces voitures qui ne permettent pas l'accès autonome aux trains pour les personnes à mobilité réduite, et singulièrement pour les personnes en fauteuil roulant.

Ces voitures viendraient donc s'ajouter à la flotte déjà importante de voitures non adaptées et ce, pour une durée de plus de trente ans, condamnant nombre de femmes et hommes à dépendre de tierces personnes pour accéder à un droit élémentaire: celui de circuler librement sur l'ensemble de notre réseau ferroviaire.

L'article 45 du contrat de gestion de la SNCB stipule que «Lors de l'achat de nouveau matériel roulant, la SNCB s'engage à prévoir des équipements spécifiques pour les PMR, ainsi que pour les déficients visuels et auditifs (...)». Le CNPH estime que cette obligation n'a pas été respectée.

Avez-vous des contacts avec votre collègue en charge de la SNCB sur ces points précis?

1) Comment la SNCB justifie-t-elle cette nouvelle commande si ces voitures ont démontré leur inadaptabilité aux besoins des PMR?

2) La SNCB a-t-elle envisagé de commander des voitures qui auraient permis un accès autonome des personnes à mobilité réduite? Un surcoût éventuel a-t-il été évalué? Dans l'affirmative, quel est ce surcoût budgétaire et la SNCB le prévoit-elle budgétairement?

3) Quelles mesures vont être prises par le gouvernement pour garantir l'accès autonome pour chacune et chacun?

 

Mobiliteit is een gewestelijke bevoegdheid, terwijl de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) hoofdzakelijk onder de bevoegdheid van de federale regering valt. Deze vraag valt dus onder de transversale aangelegenheden.

Ik wend me dus tot uw departement om meer informatie te vernemen over aspecten die rechtstreeks te maken hebben met maatregelen in verband met personen met een handicap, die ook tot de transversale aangelegenheden behoren.

Ik stel u deze vraag omdat ik bezorgd ben over de toegankelijkheid, of beter gezegd de niet-toegankelijkheid van de NMBS-stations voor personen met een beperkte mobiliteit, aangezien slechts 21 van de 546 Belgische stations aan de voorwaarden voldoen die de NMBS heeft bepaald opdat een persoon met beperkte mobiliteit zich volledig zelfstandig naar het station zou kunnen begeven.

Onlangs heeft de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) kritiek geuit op de bestelling van nieuwe rijtuigen M7 die niet passen in het plan de hoogte van de perrons en de rijtuigen gelijk te maken. De Hoge Raad had dat bezwaar tegen die rijtuigen al in 2015 geformuleerd. Minder mobiele reizigers, in het bijzonder personen in een rolstoel, kunnen met die rijtuigen immers niet zelfstandig op de trein stappen.

Door die bestelling wordt de reeds aanzienlijke vloot van niet-aangepaste rijtuigen dus groter, en dat voor meer dan dertig jaar, zodat tal van vrouwen en mannen veroordeeld zijn tot afhankelijkheid van derden om een elementair recht te kunnen uitoefenen: het recht om zich vrij te bewegen over ons hele spoorwegnetwerk.

Artikel 45 van het beheerscontract van de NMBS bepaalt: «De NMBS verbindt zich ertoe om bij de aankoop van nieuw rollend materieel te zorgen voor specifieke uitrustingen voor personen met een beperkte mobiliteit, evenals voor de slechtzienden en de slechthorenden.» De NHRPH is van mening dat die verplichting niet wordt nagekomen.

Hebt u contacten met uw collega die bevoegd is voor de NMBS over die specifieke punten?

1) Hoe rechtvaardigt de NMBS die nieuwe bestelling terwijl gebleken is dat die rijtuigen niet aanpasbaar zijn aan de noden van reizigers met een beperkte mobiliteit?

2) Heeft de NMBS overwogen rijtuigen aan te kopen waarin personen met een beperkte mobiliteit zelfstandig kunnen instappen? Werd een eventuele hogere kostprijs geëvalueerd? Zo ja, hoeveel bedraagt die hogere budgettaire kost en houdt de NMBS daar rekening mee in haar begroting?

3) Welke maatregelen zal de regering nemen om de zelfstandige toegang voor elkeen te garanderen?

 
Réponse reçue le 18 juin 2020 : Antwoord ontvangen op 18 juni 2020 :

La réponse à cette question relève de la compétence de mon collègue, le ministre François Bellot, ministre de la Mobilité, chargé de la Société nationale des chemins de fer belges.

Het antwoord op deze vraag behoort tot de bevoegdheid van mijn collega, minister François Bellot, minister van Mobiliteit, belast met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.