SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2015-2016 Zitting 2015-2016
________________
4 décembre 2015 4 december 2015
________________
Question écrite n° 6-775 Schriftelijke vraag nr. 6-775

de François Desquesnes (cdH)

van François Desquesnes (cdH)

à la ministre de la Mobilité, chargée de Belgocontrol et de la Société nationale des chemins de fer belges

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
________________
Infrabel - Ligne 141 Manage-Seneffe - Desserte du zoning de Seneffe - Maintien - Entretiens Infrabel - Lijn 141 - Manage-Seneffe - Bediening van het industriepark van Seneffe - Behoud - Onderhoud 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de marchandises
transport ferroviaire
réseau ferroviaire
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
goederenvervoer
vervoer per spoor
spoorwegnet
________ ________
4/12/2015Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 7/1/2016)
1/3/2016Antwoord
4/12/2015Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 7/1/2016)
1/3/2016Antwoord
________ ________
Question n° 6-775 du 4 décembre 2015 : (Question posée en français) Vraag nr. 6-775 d.d. 4 december 2015 : (Vraag gesteld in het Frans)

De federale en regionale bevoegdheden inzake goederenvervoer zijn nauw met elkaar verbonden. Dat is een fundamenteel element voor de economische ontwikkeling van onze Gewesten.

Het spoorvervoer moet worden aangemoedigd en het bestaande spoorwegnet moet worden onderhouden door Infrabel.

Lijn 141 Manage-Seneffe wordt over een groot gedeelte niet meer bediend. Er bestaat nog een korte sectie tussen Manage en Seneffe voor de bediening van het industriepark van Seneffe. Het is van fundamenteel belang dat de spoorwegaansluiting van het industriepark van Seneffe-Feluy behouden blijft, zodat de activiteiten in dat industriepark niet in het gedrang komen.

Kan de minister mij bevestigen dat de bediening van het industriepark van Seneffe behouden blijft en dat Infrabel de nodige onderhoudswerken zal uitvoeren voor deze bediening?

 

Les compétences fédérales et régionales sont intimement liées en matière de transport de marchandises. Il s'agit d'un élément essentiel au développement économique durable de nos Régions.

Le transport ferroviaire doit être encouragé et le réseau ferroviaire existant doit être maintenu par Infrabel.

Comme vous le savez, la ligne 141 Manage-Seneffe est en grande partie déferrée. Il subsiste une courte section entre Manage et Seneffe pour la desserte du zoning de Seneffe. Il est essentiel de maintenir le raccordement ferré du zoning de Seneffe-Feluy afin de ne pas entraver les activités de ce zoning.

Pourriez-vous me confirmer que la desserte du zoning de Seneffe sera maintenue et qu'Infrabel effectuera les entretiens nécessaires à l'utilisation de cette desserte ?

 
Réponse reçue le 1 mars 2016 : Antwoord ontvangen op 1 maart 2016 :

Le démontage de la courte section de la ligne 141 entre la gare de Manage et le zoning de Manage-Seneffe a été décidé par le comité de direction d’Infrabel et a été autorisé par monsieur le ministre des Entreprises publiques et par monsieur le secrétaire d’État à la Mobilité en mars 2013.

Infrabel n’a pas encore procédé au démontage effectif de ce tronçon, qui par ailleurs est devenu au fil du temps totalement impraticable pour un quelconque trafic ferroviaire.

Néanmoins, Infrabel est tenu de garder intacte l’assiette de ce tronçon de ligne sur les terrains qui lui appartiennent de manière à permettre d’y reconstruire le cas échéant une nouvelle infrastructure ferroviaire justifiée par un trafic suffisant.

De ontmanteling van de korte sectie van de lijn 141 gelegen tussen het station van Manage en het industriepark van Manage-Seneffe werd beslist door het directiecomité van Infrabel en toegestaan door de heer minister van Overheidsbedrijven en door de heer staatssecretaris voor Mobiliteit in maart 2013.

Infrabel ging nog niet over tot de effectieve ontmanteling van dit baanvak, dat ten andere mettertijd volledig onbruikbaar is geworden voor enig spoorverkeer.

Infrabel is evenwel verplicht de bedding van dit baanvak onaangetast te laten op de terreinen die haar toebehoren teneinde er desgevallend het heraanleggen mogelijk te maken van een nieuwe spoorweginfrastructuur die door voldoende verkeer verantwoord wordt.