SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2018-2019 Zitting 2018-2019
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25 mars 2019 25 maart 2019
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Question écrite n° 6-2368 Schriftelijke vraag nr. 6-2368

de Lionel Bajart (Open Vld)

van Lionel Bajart (Open Vld)

à la ministre du Budget et de la Fonction publique, chargée de la Loterie nationale et de la Politique scientifique

aan de minister van Begroting en van Ambtenarenzaken, belast met de Nationale Loterij en Wetenschapsbeleid
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Seconde Guerre mondiale - Œuvres d'art volées d'origine belge - Nouvelles recherches dans les musées belges - Enregistrement - Site web central - Restitution Tweede Wereldoorlog - Roofkunst van Belgische oorsprong - Nieuw onderzoek in de Belgische musea - Registratie - Centrale website - Restitutie 
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trafic illicite
patrimoine culturel
protection du patrimoine
site internet
oeuvre d'art
Seconde Guerre mondiale
musée
base de données
bien culturel
vol
zwarte handel
cultureel erfgoed
bescherming van het erfgoed
internetsite
kunstvoorwerp
Tweede Wereldoorlog
museum
gegevensbank
cultuurgoed
diefstal
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25/3/2019 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 25/4/2019 )
14/5/2019 Rappel
16/5/2019 Antwoord
25/3/2019 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 25/4/2019 )
14/5/2019 Rappel
16/5/2019 Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-2367 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-2367
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Question n° 6-2368 du 25 mars 2019 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-2368 d.d. 25 maart 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Je me réfère à la question écrite n° 6-2113 que j'ai posée antérieurement et à la réponse du ministre.

J'apprends aujourd'hui que les œuvres d'art susceptibles d'avoir été volées ne se limitent pas aux 78 tableaux déjà identifiés comme tels. Ce sont maintenant 600 objets qui pourraient déjà être répertoriés comme œuvres d'art volées.

Aux Pays-Bas, on a appris récemment que 83 tableaux, 3 sculptures, 26 dessins, 45 pièces artisanales et 13 objets rituels juifs appartenant à des musées néerlandais ont probablement été volés, confisqués ou vendus de force pendant le régime nazi. Il s'agit dès lors d'une toute nouvelle liste d'œuvres d'origine suspecte. Parmi les tableaux, on trouve notamment des œuvres de Ferdinand Bol, Isaac Israëls, George Hendrik Breitner, Wassily Kandinsky et Govert Flinck. À la demande de l'association néerlandaise des musées, les musées néerlandais ont répertorié les œuvres volées entre 1933 et 1945. On peut trouver l'intégralité de la liste des œuvres d'art examinées sur le site web du projet " Museale verwervingen ".

Il me semble plus qu'indiqué de procéder, dans notre pays également, à une analyse approfondie des œuvres d'art se trouvant dans nos musées, ainsi que de créer un site web central sur lequel les victimes de ces vols honteux et leurs proches pourront enfin retrouver les œuvres.

Je sais que pour plusieurs œuvres d'art, la seule indication disponible en ce qui concerne leur provenance est qu'elles ont été vendues par des marchands d'art entre 1938 et 1945. Il va de soi que toutes les transactions qui se sont déroulées au cours de cette période doivent être examinées attentivement. Ainsi, plusieurs musées posséderaient même des œuvres d'art qui ont été vendues par un marchand d'art qui ne commerçait qu'avec les autorités ou dirigeants allemands durant la période nazie. Ces œuvres ne seraient pas identifiées à ce jour. Je pense notamment au marchand d'art Maurice Lagrand. Cet extrait d'un rapport de l'Art Looting Intelligence Unit en dit long à ce sujet : " Muehlmann, Josef. Zell am See, Austria Berlin, Unter den Linden 27 (former). Half brother of Kajetan Muehlmann, his agent and accomplice in Poland and his representative in Paris. Also active in Brussels, where he collaborated with Lagrand. Personally responsible for a substantial amount of organised looting activity in Poland. Recommended by this Unit for trial as a war criminal. ". L'intéressé était un Bruxellois, cheville ouvrière du commerce des œuvres d'art volées par les nazis, au même titre que le marchand d'art Leegenhoek de Paris, avec qui il collaborait étroitement (cf. https://www.lootedart.com/web_images/pdf/aliu_index_0712.pdf).

Cette question concerne une matière transversale - Communautés. Tant les musées fédéraux que les musées relevant des Communautés possèdent des œuvres d'art volées et s'exposent à d'éventuelles réclamations d'œuvres orphelines. Il s'agit d'une responsabilité partagée où la coopération est de mise si l'on veut arriver à une politique correcte de restitution des œuvres d'art volées et ce, tant de la part de nos musées vers d'autres pays et les propriétaires légitimes que de la part d'autres pays vers nos musées.

Je souhaiterais dès lors poser les questions suivantes :

1) Êtes-vous déjà disposé à demander, comme l'ont fait les Pays-Bas, que de nouvelles recherches soient effectuées sur les tableaux qui se trouvent dans nos musées et pourraient être qualifiés " d'œuvres d'art volées " ? Pouvez-vous fournir des explications en ce qui concerne le calendrier et le budget ? Dans l'affirmative, qui va concrètement effectuer ces recherches ? Dans la négative, pourquoi, et pouvez-vous développer votre réponse ?

2) Pouvez-vous me dire combien d'œuvres d'art se trouvant dans nos musées, ont été vendues durant la période suspecte précédant la Seconde Guerre mondiale et durant la guerre par le marchand d'art Maurice Lagrand et/ou son partenaire commercial Leegenhoek ? Dans l'affirmative, de quelles œuvres s'agit-il ? Où se trouvent-elles ? Dans la négative, pourquoi, et êtes-vous disposé à faire réaliser des recherches à cet égard ?

3) Pourquoi les 78 tableaux dont on avait identifié antérieurement l'origine suspecte et les autres objets d'art (600, semble-t-il) n'ont-ils pas été placés sur un site web central comme cela a été fait aux Pays-Bas avec le site web " Herkomst Gezocht " ? Pourquoi ne travaille-t-on pas avec un site web central ?

4) Pouvez-vous confirmer qu'il est aujourd'hui question de 78 tableaux identifiés et de 600 objets ? Pouvez-vous les identifier concrètement et en fournir une liste détaillée ? De quelles œuvres s'agit-il et où sont-elles conservées ?

5) Combien de demandes de restitution nos musées fédéraux ont-ils reçues ces cinq dernières années ? Où en est-on à cet égard ? De quelles œuvres s'agit-il ?

 

Ik verwijs naar mijn eerdere schriftelijke vraag nr. 6 2113 en het antwoord van de geachte minister.

Ik heb vandaag vernomen dat er niet alleen sprake is van 78 schilderijen die als mogelijke roofkunst werden geïdentificeerd. Ondertussen zouden reeds 600 voorwerpen als roofkunst kunnen worden gecatalogeerd.

In Nederland kwam onlangs aan het licht dat er 83 schilderijen, 3 sculpturen, 26 tekeningen, 45 kunstnijverheidsobjecten en 13 Joodse rituele voorwerpen in het bezit van Nederlandse musea vermoedelijk tijdens het naziregime geroofd, geconfisqueerd of gedwongen verkocht zijn. Het betreft dus een volledig nieuwe lijst van werken van verdachte oorsprong. Bij de schilderijen zitten werken van onder meer Ferdinand Bol, Isaac Israels, George Hendrik Breitner, Wassily Kandinsky en Govert Flinck. Op verzoek van de Nederlandse Museumvereniging hebben de Nederlandse musea deze tussen 1933 en 1945 geroofde kust in kaart gebracht. De hele lijst met onderzochte kunstwerken is terug te vinden op de website van de museale verwervingen.

Het lijkt me meer dan aangewezen om ook bij ons een grondige doorlichting te doen van de kunstwerken die zich in onze musea bevinden. Daarnaast is het aangewezen om te werken met een centrale website waar de slachtoffers van deze laffe kunstroof en hun naasten de werken alsnog kunnen terugvinden.

Ik heb weet van diverse kunstwerken waarvan als enige oorsprong wordt opgegeven dat ze werden verkocht door bepaalde kunsthandelaren tussen 1938 en 1945. Het spreekt voor zich dat alle transacties die zich in deze periode afspeelden nader moeten worden bestudeerd. Zo zouden diverse musea zelfs kunstwerken in bezit hebben die werden verkocht door een kunsthandelaar die tijdens de naziperiode enkel aan de Duitse overheden of machtshebbers kunst verkocht. Deze kunstwerken zouden tot op heden niet geïdentificeerd zijn. Ik verwijs in deze onder meer naar de handelaar Maurice Lagrand. Hieromtrent vindt men volgende veelzeggende passage terug in de Art Looting Intelligence Unit : " Muehlmann, Josef. Zell am See, Austria Berlin, Unter den Linden 27 (former). Half brother of Kajetan Muehlmann, his agent and accomplice in Poland and his representative in Paris. Also active in Brussels, where he collaborated with Lagrand. Personally responsible for a substantial amount of organised looting activity in Poland. Recommended by this Unit for trial as a war criminal. " Betrokkene was een spilfiguur uit Brussel in de handel van nazi roofkunst samen met Leegenhoek uit Parijs waarmee hij nauw samenwerkte (cf. https://www.lootedart.com/web_images/pdf/aliu_index_0712.pdf).

Dit betreft een transversale aangelegenheid met de gemeenschappen. Zowel federale musea als de musea die ressorteren onder de gemeenschappen zijn in het bezit van geroofde kunst en zij riskeren mogelijke claims op weeskunst. Het betreft een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij samenwerking aangewezen is om te komen tot een correct restitutiebeleid van roofkunst en dit zowel vanuit onze musea naar andere landen en de rechtmatige eigenaren alsook vanuit andere landen naar onze musea.

Ik had hieromtrent dan ook volgende vragen :

1) Bent u alvast bereid - naar het voorbeeld van Nederland - opdracht te geven om opnieuw onderzoek te laten uitvoeren naar de schilderijen die zich in onze musea bevinden en die mogelijks vallen onder de noemer " roofkunst " ? Kan u concreet toelichten wat het tijdschema en het budget zijn ? Zo ja, wie gaat dit onderzoek concreet voeren ? Zo neen, waarom niet en kan u dit toelichten ?

2) Kan u meedelen hoeveel kunstwerken die zich in onze musea bevinden, werden verhandeld in de verdachte periode voorafgaand aan WOII en tijdens de oorlog door de kunsthandelaar Maurice Lagrand en / of zijn handelspartner Leegenhoek ? Zo ja, om welke werken gaat het ? Waar bevinden ze zich ? Zo neen, waarom niet en bent u bereid dit te laten onderzoeken ?

3) Waarom worden de eerder geïdentificeerde 78 schilderijen van verdachte oorsprong en de diverse andere kunstvoorwerpen (naar verluidt 600) niet op een centrale website geplaatst zoals in Nederland gebeurt met de website " herkomst gezocht " ? Waarom wordt er niet gewerkt met een centrale website ?

4) Kan u bevestigen dat het vandaag om 78 geïdentificeerde schilderijen gaat alsook om 600 voorwerpen ? Kan u deze concreet identificeren en zeer gedetailleerd oplijsten ? Om welke werken gaat het en waar worden ze bewaard ?

5) Hoeveel vragen tot restitutie hebben onze federale musea de laatste vijf jaar ontvangen ? Wat is hier de stand van zaken ? Om welke werken gaat het ?

 
Réponse reçue le 16 mai 2019 : Antwoord ontvangen op 16 mei 2019 :

1) Bien avant mon entrée en fonction en tant que ministre compétente pour la Politique scientifique, le groupe de travail interfédéral « Biens culturels de la Deuxième Guerre mondiale », auquel collaborent la Communauté flamande, la Communauté française et le niveau fédéral par l’intermédiaire de la Politique scientifique, avait déjà commencé un réexamen de ces œuvres d’art dans le but de publier, dans les bases de données des sites Internet des onze musées concernés, les données concernant leur origine et les photos disponibles et vérifiées sur la base des conclusions finales de la Commission d’étude des Biens juifs (2001).

Dans certains musées, la traduction (en trois langues) et le processus de vérification ont connu quelques retards. Cette année, les données respectives concernant l’origine seront regroupées dans une base de données de la Politique scientifique avec des liens renvoyant aux Communautés et musées concernés.

Pour l’instant, aucun nouvel élément ou documentation capitale qui mettrait en doute l’étude et les conclusions du Rapport final de la Commission d’étude des Biens juifs n’est apparu depuis 2001.

2) Les activités de commerce d’objets d’art de Maurice Lagrand et du restaurateur et antiquaire Leegenhoek étaient connues et mentionnées dans le Rapport final de la Commission d’étude des Biens juifs. Comme indiqué précédemment, le groupe de travail interfédéral « Biens culturels de la -Deuxième Guerre mondiale » a déjà indiqué l’origine des œuvres récupérées par l’Office de récupération économique (ORE) sur les divers sites Internet des musées concernés, y compris les peintures acquises et revendues par Maurice Lagrand et Leegenhoek.

Il s’agit des œuvres d’art suivantes :

a) Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique :

Joos van Cleve, Portrait d’un échanson ;

École allemande (troisième quart du XVe siècle), Le martyre et la flagellation de sainte Catherine ;

Abraham Janssen, Lascivia ;

Johann Heiss, L’exode d’Égypte ;

Roelandt Savery, Chasse au cerf ;

Esaias van de Velde, La surprise du convoi.

b) Musée des Beaux-Arts de Liège / Communauté française :

Isaac Wigans, Nature morte.

c) Stedelijk Museum / Museum Wuyts, Lier :

École des Pays-Bas méridionaux (XVIIe siècle), Autoportrait d'un peintre.

d) Rubenshuis, Anvers :

Jacob Jordaens, Moïse et sa femme éthiopienne.

e) Musées royaux d’Art et d’Histoire :

École allemande (vers 1496), retable Adoration des rois, Panneaux décoratifs de la vie urbaine et rurale ;

École flamande (XVIe siècle), sculpture Les Trois hommes de pays.

f) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Anvers :

Jacob Jordaens (atelier de), La vendeuse de fruits ;

Adriaan Van Ostade, L'Homme lisant ;

École des Pays-Bas méridionaux, La conversion de Paul.

3) Comme mentionné dans la réponse à la question 1), cette base de données centrale est en construction et les données relatives à certaines œuvres d’art peuvent déjà être consultées sur les sites des onze musées concernés.

4) Il s’agit en réalité de 78 peintures, ainsi que de 30 œuvres d’art appliqué (sculptures, meubles, porcelaine, tapis muraux, etc.), soit 108 œuvres d’art dans onze musées en Belgique. La description des six cents autres œuvres, principalement des objets archéologiques et des livres, est reprise à l’annexe n° 26 du Rapport final de la Commission d’étude des Biens juifs (2001) (www.combuysse.fgov.be).

Les onze musées qui ont reçu des œuvres d’art de l’Office de récupération économique sont :

les musées qui relèvent de la compétence de la Région flamande et des autorités communales en Flandre : le Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Anvers ; la Rubenshuis, Anvers ; le Museum M (anciennement Museum Van der Kelen-Mertens), Louvain ; le Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen, Lier ; le Groeningemuseum, Bruges ; le Stedelijk Museum voor Schone Kunsten, Gand ; et le Stedelijk Museum Hof van Busleyden, Malines ;

les musées qui relèvent de la Communauté française ou dont les collections sont gérées par elle : le Musée des Beaux-Arts (précédemment Musée d’Art moderne et d’Art contemporain), Liège et le Musée des Beaux-Arts, Tournai ;

les Établissements scientifiques fédéraux : Les Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique, Bruxelles et les Musées royaux d'Art et d'Histoire, Bruxelles.

5) Ces dix dernières années, les établissements scientifiques fédéraux ont reçu deux demandes de restitution pour des biens culturels disparus pendant la Deuxième Guerre mondiale : un tableau de la collection des Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique (encore en pourparlers) et un dessin de la collection de la Bibliothèque royale de Belgique qui a été restitué aux héritiers.

1) De Interfederale Werkgroep « Cultuurgoederen Tweede Wereldoorlog », een samenwerking tussen de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en het federale, Federaal Wetenschapsbeleid is reeds voor mijn aantreden als minister bevoegd voor Wetenschapsbeleid gestart met een her-bestuderen van deze kunstwerken, om, op basis van de eindconclusies van de Studiecommissie Joodse goederen (2001), hun beschikbare en geverifieerde herkomstgegevens en foto's in databanken openbaar te maken op de respectievelijke websites van de elf betrokken musea.

Bij sommige musea is door het vertaalwerk (drie talen) en het verificatieproces enige vertraging opgelopen. Dit jaar zullen de respectievelijke herkomstgegevens in een databank van Federaal Wetenschapsbeleid worden verenigd met links naar de websites van de Gemeenschappen en de betrokken musea.

Momenteel is er geen enkel nieuw element of cruciale documentatie opgedoken sinds 2001, die het onderzoek en de conclusies van het Eindverslag van de Studiecommissie Joodse goederen in twijfel trekt.

2) De kunsthandel-activiteiten van Maurice Lagrand en de restaurateur, antiquair Leegenhoek waren bekend en vermeld in het Eindrapport van Studiecommissie Joodse goederen. De Interfederale Werkgroep Cultuurgoederen Tweede Wereldoorlog, zoals reeds vermeld, heeft op de diverse websites van de betrokken musea de herkomst van alle door de Dienst voor economische recuperatie (DER) gerecupereerde werken geplaats, waaronder de schilderijen aangekocht en doorverkocht door Maurice Lagrand en Leegenhoek

Het handelt om de volgende kunstwerken :

a) Koninklijk Musea voor Schone Kunsten van België :

Joos van Cleve, Portret van een wijnschenker ;

Duitse school (derde kwart van de 15de eeuw), De martelingen en de geseling van de heilige Catherina ;

Abraham Janssen, Lascivia ;

Johann Heiss, De uittocht uit Egypte ;

Roelandt Savery, Hertenjacht ;

Esaias van de Velde, Overval op een konvooi.

b) Musée des Beaux-Arts de Liège / Communauté française :

Isaac Wigans, Nature morte.

c) Stedelijk Museum / Museum Wuyts, Lier :

Zuid-Nederlandse school (17de eeuw), Zelfportret van een schilder.

d) Rubenshuis, Antwerpen :

Jacob Jordaens, Mozes en zijn Ethiopische vrouw Seporah.

e) Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis :

Duitse school (circa 1496), retabel Aanbidding van de Koningen ;

Vlaamse school (18de eeuw), Decoratieve panelen van het stads- en plattelandsleven;

Vlaamse school (16de eeuw), beeldhouwwerk Drie landsknechten.

f) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen :

Jacob Jordaens (atelier van), De fruitverkoopster ;

Adriaan Van Ostade, Lezende man ;

Zuid-Nederlandse school, De bekering van Paulus.

3) Zoals vermeld in het antwoord op vraag 1), is deze centrale databank in opbouw en kunnen de gegevens met betrekking tot bepaalde kunstwerken reeds gedeeltelijk worden geraadpleegd op de diverse websites van de elf betrokken musea.

4) Het gaat in werkelijkheid om 78 schilderijen evenals 30 toegepaste kunstwerken (beeldhouwwerk, meubels, porselein, wandtapijten, en andere), dus 108 kunstwerken in elf musea in België. De beschrijving van de overige zeshonderd werken, voornamelijk archeologische voorwerpen en boeken is opgenomen in bijlage nr. 26 van het Eindrapport van Studiecommissie Joodse goederen (2001) (www.combuysse.fgov.be).

De elf musea die kunstwerken van de Dienst voor economische recuperatie ontvingen, zijn :

de musea die ressorteren onder de Vlaamse Gemeenschap en de stedelijke overheden in Vlaanderen : het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen ; het Rubenshuis, Antwerpen ; het Museum M (voormalig Museum Van der Kelen-Mertens), Leuven ; het Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen, Lier ; het Groeningemuseum, Brugge ; het Stedelijk Museum voor Schone Kunsten, Gent ; en het Stedelijk Museum Hof van Busleyden, Mechelen ;

de musea die vallen onder of waarvan de verzamelingen worden beheerd door de Communauté française : het Musée des Beaux-Arts (précédemment Musée d’Art moderne et d’Art contemporain), Liège en de Musée des Beaux-Arts, Tournai ;

de Federale Wetenschappelijke Instellingen : Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel en de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel.

5) De laatste tien jaar hebben de Federale Wetenschappelijke Instellingen twee vragen tot restitutie ontvangen voor tijdens de Tweede Wereldoorlog verdwenen cultuurgoederen : één schilderij uit de verzameling van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (nog in bespreking) en één tekening uit de collectie van de Koninklijke Bibliotheek van België die aan de erfgenamen werd gerestitueerd.