SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
2 octobre 2013 2 oktober 2013
________________
Question écrite n° 5-9968 Schriftelijke vraag nr. 5-9968

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
________________
Viaduc de Vilvorde - Limitation de vitesse - Contrôles de la vitesse - Résultats -Accidents - Radars Viaduct van Vilvoorde - Snelheidsbeperking - Snelheidscontroles - Resultaten - Ongevallen - Flitspalen 
________________
accident de transport
autoroute
pont
réglementation de la vitesse
infraction au code de la route
statistique officielle
ongeval bij het vervoer
autoweg
brug
snelheidsvoorschriften
overtreding van het verkeersreglement
officiële statistiek
________ ________
2/10/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
2/10/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9969 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9969
________ ________
Question n° 5-9968 du 2 octobre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9968 d.d. 2 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La vitesse est limitée à 90 km/h sur le viaduc de Vilvorde. Des mesures de vitesse effectuées par Touring en 2011 ont montré que pratiquement aucun conducteur ne respectait cette limitation, ce qui semble encore être le cas aujourd'hui.

Si des radars ont été placés de part et d'autre du viaduc, on n'en trouve aucun sur le viaduc même.

1) A combien de contrôles de vitesse a-t-on procédé sur ce viaduc en 2011, 2012 et 2013 ?

2) Combien de procès-verbaux (PV) a-t-on dressés lors de ces contrôles ?

3) Combien de véhicules ont-ils été flashés de part et d'autre du viaduc en 2011, 2012 et 2013 ? Quelle était la vitesse moyenne des contrevenants ?

4) Combien d'accidents imputables à la vitesse excessive se sont-ils produits en 2011, 2012 et 2013 sur le viaduc ?

5) On plaide depuis des années pour l'installation de radars sur le viaduc même. Pourquoi n'est-ce pas encore le cas et envisage-t-on de le faire ?

 

Op de viaduct van Vilvoorde geldt een snelheidsbeperking van 90km/uur. Volgens snelheidsmetingen van Touring in 2011 bleek bijna geen enkele chauffeur zich aan deze snelheid te houden; een probleem dat tot de dag van vandaag nog steeds lijkt te bestaan.

Er bevinden zich flitspalen aan weerskanten van de viaduct, maar op de viaduct zelf staan geen flitspalen.

1) Hoeveel snelheidscontroles werden er in 2011, 2012 en 2013 gehouden op deze viaduct?

2) Hoeveel processen-verbaal (pv's) werden er opgesteld bij deze controles?

3) Hoeveel wagens werden er door de flitspalen aan weerskanten van de viaduct geflitst in 2011, 2012 en 2013? Wat is de gemiddelde snelheid van deze overtreders?

4) Hoeveel ongevallen, te wijten aan overdreven snelheid, vonden in 2011, 2012 en 2013 plaats op de viaduct?

5) Er wordt al jaren geijverd voor flitspalen op de viaduct zelf. Waarom is dit nog steeds niet het geval en zijn er plannen om dit te verwezenlijken?