SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
2 octobre 2013 2 oktober 2013
________________
Question écrite n° 5-9964 Schriftelijke vraag nr. 5-9964

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
Société nationale des chemins de fer belges - Ligne 122 Gand-Grammont -Infrabel - Modernisation - Entretien Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Spoorlijn 122 Gent-Geraardsbergen - Infrabel - Modernisatie - Onderhoud 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
réseau ferroviaire
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet
________ ________
2/10/2013Verzending vraag
13/12/2013Antwoord
2/10/2013Verzending vraag
13/12/2013Antwoord
________ ________
Question n° 5-9964 du 2 octobre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9964 d.d. 2 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis des années, la ligne ferroviaire 122, reliant (à partir de la bifurcation de Melle) Gand Saint-Pierre à Grammont, est très fréquentée par les étudiants et les navetteurs. Cependant, plusieurs tronçons de la voie B (sens Grammont - bifurcation de Melle) sont en très mauvais état, en raison de la corrosion des armatures de liaison des vieilles traverses de type Bibloc. La voie A (sens Melle - Grammont) a été modernisée en 2001 (entre la bifurcation de Melle et Zottegem) et en 2008 (entre Zottegem et Grammont).

Voilà un certain temps que la voie B est interdite au trafic des marchandises, mais de plus la circulation des trains de voyageurs est ralentie en raison du report de la modernisation de la voie B où la vitesse de référence a été ramenée à 70 km/h en 2013, ce qui allonge la durée du trajet.

1) Quelles sont les études déjà réalisées et les initiatives prises par Infrabel en ce qui concerne la ligne 122 ?

2) Est-il exact que, eu égard au mauvais état de la voie B entre Scheldewindeke et la bifurcation de Melle, on envisage de ramener la ligne de deux voies à une seule ?

3) Allez-vous plaider pour la modernisation de cette ligne (spécialement de la voie B) ?

 

Spoorlijn 122, de lijn die Gent Sint-Pieters (vanaf de vertakking Melle) met Geraardsbergen verbindt, wordt al jaren zeer drukbezocht door studenten en pendelaars. Deze lijn is echter op meerdere plaatsen in zeer slechte toestand op spoor B (spoor van Geraardsbergen naar de vertakking Melle) door de oude dwarsliggers van het type Bibloc, waarvan de metalen verbindingsstaaf roest. Spoor A (van Melle naar Geraardsbergen) werd tussen de vertakking Melle en Zottegem in 2001 en tussen Zottegem en Geraardsbergen in 2008 gemoderniseerd.

Spoor B mag al langere tijd niet voor het goederenverkeer worden gebruikt, maar ook het gewone treinverkeer loopt vertraging op door het uitblijven van de modernisering van spoor B, want de refertesnelheid werd in 2013 teruggebracht naar 70 km/u zodat de rijtijd wordt verlengd.

1) Welke studies en initiatieven heeft Infrabel al uitgevoerd omtrent spoorlijn 122?

2) Klopt het dat er plannen zijn om het huidige dubbelspoor omwille van de slechte staat van spoor B tussen Scheldewindeke en de vertakking Melle te herleiden naar een enkelspoor?

3) Bent u van plan het moderniseren van deze lijn (met name van spoor B) te bepleiten?

 
Réponse reçue le 13 décembre 2013 : Antwoord ontvangen op 13 december 2013 :

En réponse aux questions de l'honorable membre, le groupe Société des Chemins de fer belges (SNCB) me communique les éléments suivants:

Infrabel va effectivement renouveler la voie B de la ligne 122. Ce renouvellement est prévu dans le plan d'investissement pluriannuel 2013-2025.

Il n'est actuellement pas envisagé de ramener la ligne 122 à une voie.

En septembre 2013, un certain nombre de travaux de renouvellement ont déjà été réalisés plus tôt que prévu. Les voies à quai ont été renouvelées à Landskouter, Balegem-Zuid et Scheldewindeke, et les passages à niveau ont été renouvelés à Balegem-Zuid et Scheldewindeke.

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:

Infrabel zal spoor B van lijn 122 effectief vernieuwen. Dit werd voorzien in het meerjareninvesteringsplan 2013-2025.

Van het terugbrengen van lijn122 op 1 spoor is er momenteel geen sprake.

In september 2013 werden reeds een aantal vooruitgeschoven vernieuwingswerken uitgevoerd. In Landskouter, Balegem-Zuid en Scheldewindeke werden de perronsporen vernieuwd en in Balegem-Zuid en Scheldewindeke werden de overwegen vernieuwd.