SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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14 mai 2013 14 mei 2013
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Question écrite n° 5-9023 Schriftelijke vraag nr. 5-9023

de Rik Daems (Open Vld)

van Rik Daems (Open Vld)

au ministre des Finances, chargé de la Fonction publique

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken
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Spéculation - Transactions à haute fréquence - « High frequency trading » - Répercussions sur les entreprises cotées en bourse - Réglementation - Interdiction Speculatie - Flitshandel - "High Frequency trading" - Gevolgen voor beursgenoteerde ondernemingen - Regulering - Verbod 
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abus de marché
capitaux spéculatifs
transaction financière
réglementation financière
placement de capitaux
opération de bourse
marktmisbruik
speculatiekapitaal
financiële transactie
financiële voorschriften
kapitaalbelegging
beursoperatie
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14/5/2013Verzending vraag
3/6/2013Antwoord
14/5/2013Verzending vraag
3/6/2013Antwoord
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Question n° 5-9023 du 14 mai 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-9023 d.d. 14 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De plus en plus de voix s'élèvent pour limiter les transactions à haute fréquence. C'est ainsi que l'investisseur Warren Buffett a récemment déclaré que les transactions à haute fréquence, comparables à une légalisation du délit d'initié, étaient fondamentalement nuisibles.

Le patron d'EBS, une des deux plateformes de référence en matière de change électronique de devises, suggère dans le « Financial Times » d'abolir le principe du « premier arrivé premier servi », ce qui supprimera l'avantage du négociant disposant de l'ordinateur le plus rapide ou de la connexion la plus rapide. Cependant, le développement de connexions encore accélérées se poursuit.

Je souhaiterais dès lors poser les questions suivantes au ministre :

1) Partage-t-il mon opinion que les transactions à haute fréquence dégénèrent et qu'il est urgent de s'interroger sur leur utilité et sur leurs effets néfastes sur les entreprises cotées en bourse ? Dans la négative, pourquoi pas et peut-il l'expliquer ? Dans l'affirmative, a-t-il l'intention de prendre des mesures à l'échelon national ou européen et peut-il en préciser le contenu et le calendrier ?

2) Dans notre pays, y a-t-il une quelconque réglementation des transactions à haute fréquence et si oui, le ministre peut-il la commenter ? Ne peut-on parler d'une lacune ?

3) S'est-il déjà concerté avec les autorités de contrôle et/ou avec Euronext et si non, pourquoi pas ? Si oui, avec quel résultat ?

4) Soutient-il une interdiction des transactions à haute fréquence et si tel est le cas, peut-il donner des détails ? Si non, pourquoi pas ?

 

Er gaan steeds meer stemmen op om de flitshandel aan banden te leggen. Zo pleitte de belegger Warren Buffett onlangs dat "high frequency trading" vergelijkbaar is met "gelegaliseerde handel met voorkennis" en volgens hem "fundamenteel slecht" is.

Ook de topman van EBS, één van de twee toonaangevende elektronische handelplatforms voor buitenlandse valuta, stelt in de Financial Times voor het principe van "first in, first out"-handel te schrappen. Het voordeel voor de handelaar met de snelste verbinding en de snelste computer zal daardoor verdwijnen. De ontwikkeling van een nog snellere verbinding blijft echter gewoon doorgaan.

In dit kader had ik dan ook volgende vragen voor de geachte minister:

1) Is hij het met me eens dat de flitshandel uit de hand loopt en dat er dringend moet worden nagedacht over het nut van die handel en de nefaste gevolgen voor de beursgenoteerde ondernemingen? Zo neen, waarom niet en kan hij toelichten? Zo ja, is hij zinnens daaromtrent enige stappen te nemen op nationaal of Europees niveau en kan hij toelichten op het vlak van inhoud en timing?

2) Is er is ons land enige regulering in voege wat betreft de flitshandel en zo ja, kan hij toelichten? Is er op dat vlak geen sprake van een leemte?

3) Heeft hij daaromtrent reeds overleg gehad met de toezichthouders en/of Euronext en zo neen, waarom niet? Zo ja, wat was daarvan het resultaat?

4) Steunt hij een verbod op de flitshandel en zo ja, kan hij uitvoerig toelichten? Zo neen, waarom niet?

 
Réponse reçue le 3 juin 2013 : Antwoord ontvangen op 3 juni 2013 :

1) Le High Frequency Trading (HFT) est une forme particulière de trading dit « algorithmique ». La caractéristique du trading algorithmique est que ce sont des algorithmes informatiques qui déterminent les paramètres des ordres passés sur les marchés (quand, sous quelle forme, pour quelle quantité, etc les ordres sont-ils envoyés). Au sein du trading algorithmique, la caractéristique principale du HFT est, comme son nom l'indique, que les ordres traités par l'algorithme peuvent être adaptés (c'est-à-dire modifiés ou annulés) à une très haute fréquence.

Le HFT est la conséquence naturelle des modifications survenues sur les marchés financiers au cours des dernières années, tant du point de vue technologique (augmentation de la vitesse de traitement des ordinateurs) que du point de vue législatif (mise en œuvre de MiFID qui a abouti à l'apparition de plateformes d'échanges qui sont en concurrence avec les bourses traditionnelles).

Les effets du HFT sur les marchés ont fait l'objet de nombreuses études académiques récentes. La plupart des études académiques empiriques concluent à un effet neutre ou positif du HFT sur la qualité des marchés.

Au sein d' European Securities and Markets Authority (ESMA), le Committee for Economic and Markets Analysis a mis en place un groupe de travail chargé de réaliser une étude sur l'impact du HFT en Europe. Cette étude sera réalisée en collaboration avec plusieurs universités, et sera basée sur une information plus détaillée que les études académiques réalisées jusqu’à présent sur le sujet, permettant d'identifier de façon plus précise les ordres émis par des opérateurs HFT. La collecte des données nécessaires à la réalisation de cette étude a débuté en mai 2013, et les premiers résultats sont prévus pour l'automne 2013. La Financial Services and Markets Authority (FSMA) dispose d'un représentant au sein de ce groupe de travail, qui participe activement aux travaux. Plusieurs titres belges (6) font en effet partie de l'échantillon de 100 titres qui font l'objet de cette étude.

2) et 3) L'encadrement de la pratique du trading algorithmique en général, et du HFT en particulier, est abordé au niveau européen.

Ainsi, la Task Force on Microstructural Issues d'ESMA a développé des guidelines destinées à garantir une application commune, uniforme et cohérente de MiFID et MAD dans leur application aux systèmes et contrôles exigés des :

  • plateformes de négociation et des entreprises d’investissement dans un environnement de négociation automatisé ;

  • plateformes de négociation et des entreprises d’investissement en ce qui concerne la fourniture d’un Accès Direct au Marché ou d’un Accès Sponsorisé.

Ces orientations sont en vigueur depuis mai 2012. Elles ont été développées comme étape intermédiaire entre MiFID I et MiFID II.

Dans le projet de révision de MiFID/MiFIR, plusieurs dispositions concernent spécifiquement le trading algorithmique à haute fréquence. Il est ainsi prévu par exemple que les entreprises faisant usage du HFT disposent obligatoirement d'une licence MiFID, qu'une description de la nature des algorithmes soit fournie aux autorités compétentes, que les plateformes de négociation puissent imposer un ratio « order-to-trade » maximal, etc.

De plus, le projet de règlement sur les abus de marché (MAR) décrit à son Article 8 (3c) des comportements devant être considérés comme étant potentiellement des manipulations ou tentatives de manipulation de marché, spécifiquement liés au trading algorithmique.

4) Au vu des éléments qui précèdent, une interdiction pure et simple ne paraît pas être une mesure proportionnée, et elle n'est d'ailleurs évoquée dans aucun pays.

Par contre, afin d’éviter d’éventuels abus, il convient d'encadrer le trading algorithmique de manière adéquate et, comme cela a été évoqué dans le cadre de la révision de MiFID, des mesures telles que la fixation d’un ratio « order-to-trade » maximal semblent plus équilibrées.

1) High Frequency Trading (HFT) of “flitshandel” is een specifieke vorm van wat “algoritmische” trading wordt genoemd. Kenmerkend daarvoor is dat computeralgoritmes de parameters bepalen voor de plaatsing van de orders op de markten (wanneer, in welke vorm, voor welke hoeveelheid, ... worden de orders verstuurd). Binnen de algoritmische trading is het belangrijkste kenmerk van High Frequency Trading, zoals de naam zelf aangeeft, dat de door het algoritme verwerkte orders met zeer grote frequentie kunnen worden aangepast (i.e. gewijzigd of geannuleerd).

HFT is het natuurlijke gevolg van de veranderingen die zich de laatste jaren op de financiële markten hebben voorgedaan, zowel vanuit technologisch oogpunt (stijgende verwerkingssnelheid van de computers) als vanuit wetgevend oogpunt (de tenuitvoerlegging van de MiFID richtlijn zorgde voor de opkomst van de handelsplatformen die met de traditionele beurzen concurreren).

Recent werden diverse academische studies gewijd aan de impact van HFT op de financiële markten. De conclusie van de meeste empirische academische studies luidt dat de impact van de flitshandel op de kwaliteit van de markten neutraal of positief is.

Binnen de European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft het Committee for Economic and Markets Analysis een werkgroep opgericht om de impact van HFT in Europa te bestuderen. Die studie zal worden uitgevoerd in samenwerking met diverse universiteiten en zal gebaseerd worden op meer gedetailleerde informatie dan de tot nog toe aan dat onderwerp gewijde academische studies, waardoor de door de HFT-operatoren geplaatste orders nauwkeuriger zullen kunnen worden geïdentificeerd. De inzameling van de voor deze studie benodigde gegevens is gestart in mei 2013 en de eerste studieresultaten worden verwacht tegen de herfst van 2013. De Financial Services and Markets Authority (FSMA) is in deze werkgroep vertegenwoordigd en haar vertegenwoordiger neemt actief deel aan de werkzaamheden. In de steekproefgroep van honderd effecten die de studie onder de loep neemt, zitten immers meerdere (6) Belgische effecten.

2) en 3) De omkadering van de praktijk van de algoritmische trading in het algemeen, en de flitshandel in het bijzonder, wordt op Europees niveau aangepakt.

Zo heeft de Task Force on Microstructural Issues van de ESMA guidelines of richtsnoeren ontwikkeld die de gemeenschappelijke, uniforme en consistente toepassing van de MiFID en de MAD moeten garanderen op de vereiste systemen en controles met betrekking tot:

  • de handelsplatformen en de beleggingsondernemingen in een geautomatiseerde tradingomgeving;

  • de handelsplatformen en de beleggingsondernemingen in verband met de toekenning van een rechtstreekse toegang tot de markt of van een gesponsorde toegang.

Die in mei 2012 in werking getreden richtsnoeren zijn bedoeld als tussenstadium tussen MiFID I en MiFID II.

Verschillende bepalingen van de ontwerptekst tot herziening van de MiFID/MiFIR hebben specifiek betrekking op de algoritmische flitshandel. Zo wordt bijvoorbeeld bepaald dat de ondernemingen die aan HFT doen, verplicht over een MiFID-vergunning moeten beschikken, dat aan de bevoegde autoriteiten een beschrijving van de aard van de algoritmes moet worden verstrekt, dat de handelsplatformen een maximale “order-to-trade”-ratio kunnen opleggen, enz.

Bovendien beschrijft de ontwerpverordening over marktmisbruiken (MAR) in artikel 8 (3c) de gedragingen die als potentiële vormen van manipulatie of als pogingen tot marktmanipulatie moeten worden gezien die specifiek verband houden met algoritmische trading.

4) Gelet op het voorgaande, lijkt het verbod ervan een eerder excessieve maatregel. Van een verbod is overigens in geen enkel land sprake.

Daarentegen, teneinde eventuele misbruiken te voorkomen, dient algorithmische trading te worden omkaderd op een passende manier en, zoals aangekaart bij de herziening van de MiFID richtlijn, lijken maatregelen als het opleggen van een maximale order to trade ratio evenwichtiger.