SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
27 janvier 2011 27 januari 2011
________________
Question écrite n° 5-853 Schriftelijke vraag nr. 5-853

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Protection de la vie privée - Violations - Poursuites - Statistiques Bescherming van het privéleven - Inbreuken - Vervolgingen - Cijfergegevens 
________________
protection de la vie privée
traitement des données
statistique officielle
répartition géographique
poursuite judiciaire
eerbiediging van het privé-leven
gegevensverwerking
officiële statistiek
geografische spreiding
gerechtelijke vervolging
________ ________
27/1/2011Verzending vraag
30/3/2011Antwoord
27/1/2011Verzending vraag
30/3/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-854
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-855
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-854
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-855
________ ________
Question n° 5-853 du 27 janvier 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-853 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le traitement des données personnelles joue un rôle important dans notre vie quotidienne, même si nous n'en sommes pas toujours bien conscients. C'est le cas dans l'administration publique, les soins de santé, la sécurité sociale, les télécommunications, les services financiers et le marketing direct. Le développement extrêmement rapide des technologies de l'information et de la communication nous permet de travailler plus efficacement. Notre vie quotidienne devient ainsi bien plus facile. Toute médaille a toutefois un revers: ce progrès ouvre la porte à des abus. Il est aujourd'hui quasi impossible de savoir qui dispose de données sur qui et ce qu'on en fait. Nous perdons le contrôle sur nos données. Nos droits et nos libertés peuvent ainsi être mis en péril.

Le droit à la vie privée est si important qu'il est inscrit dans la Constitution belge. Dans notre pays, chacun a donc le droit à la vie privée. Cela signifie que, lorsque les données relatives à une personne sont traitées, cette dernière a le droit à ce que sa vie privée soit protégée de manière optimale. La Commission de la protection de la vie privée veille à ce que ce droit constitutionnel soit bel et bien respecté. Elle vérifie si des données personnelles sont traitées, utilisées ou transmises sans que la vie privée ne soit violée.

Depuis 1992, la Belgique dispose d'une loi qui garantit la protection de l'individu vis-à-vis de l'utilisation de ses données personnelles. Cette loi relative à la protection de la vie privée à l'égard des traitements de données à caractère personnel a instauré une obligation de transparence. Les personnes dont les données sont traitées doivent en être informées. Celles qui traitent les données doivent s'identifier et indiquer pourquoi elles le font. Sont également fixées dans la loi les règles relatives à l'utilisation des données personnelles, c'est-à-dire ce que l'on peut ou doit faire avec les données enregistrées. Sur la base de la loi sont également instaurés de nouveaux droits pour les personnes reprises dans les bases et les banques de données: droit de consultation, droit de rectification, droit d'opposition, etc.

J'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Les ministres disposent-ils de statistiques portant sur les violations de la loi relative à la protection de la vie privée à l'égard des traitements de données à caractère personnel pour 2007, 2008, 2009 et 2010? J'aimerais obtenir une ventilation par région et par nature et gravité des faits.

2) Le ministre peut-il communiquer le nombre de cas pour lesquels une action a été intentée devant le tribunal? À combien de condamnations ont-elles donné lieu? Lesquelles?

3) Les ministres peuvent-ils, chacun pour leurs compétences, citer les mesures qui ont été prises au cours de ces trois dernières années afin de s'attaquer à la problématique de la violation de cette loi? Estiment-ils que ces mesures sont suffisantes ou envisagent-ils encore d'autres initiatives? Si oui, lesquelles? Peuvent-il motiver leur réponse?

 

De verwerking van persoonsgegevens speelt een grote rol in ons dagelijks leven ook al zijn we er ons niet altijd even goed van bewust. Dit is het geval in het openbaar bestuur, de gezondheidszorg, sociale zekerheid, telecommunicatie, financiële dienstverlening en direct marketing. De razendsnelle ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologieën zorgt er voor dat we efficiënter kunnen werken. Ons dagelijks leven wordt op die manier stukken makkelijker. Aan iedere medaille zijn echter twee kanten. De andere kant houdt in dat deze vooruitgang de deur opent voor misbruiken. Het is vandaag schier onmogelijk om nog te weten wie gegevens heeft over wie en wat ermee wordt gedaan. We verliezen de controle over onze gegevens en hierdoor kunnen onze rechten en vrijheden in het gedrang komen.

Het recht op privacy is zo belangrijk dat het in de Belgische Grondwet is ingeschreven. Iedereen heeft in ons land dus recht op privacy. Dat betekent dat wanneer iemands persoonsgegevens worden verwerkt, hij of zij er recht op heeft dat hun persoonlijke levenssfeer optimaal wordt beschermd. De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ziet er op toe of dit grondrecht wel degelijk wordt nageleefd. De Commissie gaat na of uw persoonlijke gegevens worden verwerkt, gebruikt of doorgegeven zonder dat uw privacy wordt aangetast.

Sedert 1992 bestaat in België een wet die de bescherming van het individu waarborgt ten aanzien van het gebruik van persoonlijke gegevens, beter bekent als de privacywet. De wet heeft voor het gebruik van persoonsgegevens een verplichting tot transparantie ingevoerd. De personen van wie gegevens worden verwerkt, moeten daarvan op de hoogte worden gebracht. De personen die de gegevens verwerken, moeten zich identificeren en meedelen waarom zij die gegevens verwerken. In de wet zijn tevens de regels voor het gebruik van de persoonsgegevens vastgelegd, te weten wat met de ingewonnen gegevens mag of moet gebeuren. Op grond van de wet zijn eveneens nieuwe rechten ingevoerd voor de personen die zijn opgenomen in gegevensbestanden of gegevensbanken: recht op inzage van de geregistreerde gegevens, recht op verbetering ervan, op verzet, …

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Beschikken de geachte ministers over cijfergegevens betreffende schendingen van de wet op de privacy voor 2007, 2008, 2009 en 2010, opgesplitst per gewest en naar aard en ernst van de feiten?

2) Kan de geachte minister meedelen in hoeveel gevallen er werd gedagvaard voor de rechtbank? Tot hoeveel en welke veroordelingen heeft dit aanleiding gegeven?

3) Kunnen de geachte ministers, elk binnen hun bevoegdheidsdomein, aangeven welke maatregelen de afgelopen drie jaar werden genomen om aan de problematiek van de schending van de privacy het hoofd te bieden? Achten zij deze maatregelen voldoende of zien zij nog ruimte voor andere initiatieven en dewelke? Kunnen zij hun antwoord motiveren?

 
Réponse reçue le 30 mars 2011 : Antwoord ontvangen op 30 maart 2011 :

Sur la base des informations fournies par les services compétents (à savoir la police fédérale et le Collège des Procureurs généraux), je peux vous fournir les éléments de réponse suivants.

Réponse à la question1 : L’annexe 1 reprend le nombre de faits enregistrés par la police fédérale en matière de « protection de la vie privée », au niveau régional, pour la période 2007-2009 ainsi que pour le 1er trimestre de 2010.

Les analystes statistiques du ministère public peuvent fournir des chiffres en lien avec les nombres d’affaires enregistrées au sein des parquets sous le code 53 B – atteintes à la vie privée. Ce code d’inculpation est plus large que le simple « usage de données personnelles » (par exemple, une violation de la loi ayant trait à l’usage de vidéosurveillance), mais est différent d’autres atteintes aux libertés individuelles telles que la violation de domicile, le harcèlement, l’interception de courrier, etc. Pour les affaires concernées, il s’agit de la situation au 10 janvier 2011. Un classement par région n’est pas possible mais bien par arrondissement judiciaire. Les chiffres en question concernent 26 parquets sur 27, le parquet d’Eupen n’enregistrant aucune donnée par manque de version germanophone de la banque de données. Ces données ne concernent que les faits commis par des personnes majeures, les faits imputés à des personnes mineures étant traités par les divisions jeunesse des parquets auprès des tribunaux de première instance.

Le tableau 1 de l’annexe 2 indique le nombre d’affaires sous le code de prévention 53B (atteinte à la vie privée) entrées dans les parquets correctionnels entre le 1er janvier 2007 et le 31 décembre 2010.

Réponse à la question 2 : Les analystes statistiques du ministère public ont fourni les réponses à cette question. Les réserves et commentaires sont donc les mêmes que pour la question 1.

Le tableau 2 donne l’état d’avancement par année d’introduction des affaires sous le code de prévention 53 B ouverts dans les parquets correctionnels entre 2007 et 2010. Le tableau 3 fournit les motifs du classement sans suite pour les affaires concernées qui ont été classées sans suite.

Réponse à la question 3 : Aucune mesure n’a été prise au cours de ces 3 dernières années dans mon domaine de compétence pour s’attaquer à la problématique de la violation de cette loi.

Annexe 1

Nombre de faits enregistrés en matière de « protection de la vie privée » au niveau régional pour la période 2007-2009 ainsi que pour le premier trimestre de 2010

Région

2007

2008

2009

 

2010

Région flamande

221

266

361

 

138

Région wallonne

206

284

242

 

121

Région de Bruxelles-Capitale

75

73

61

 

22

Inconnu

6

6

8

 

3

Total :

508

629

672

 

284

Annexe 2

Tableau 1 : Nombre d’affaires « atteinte à la vie privée » entrées dans les parquets entre le 1er janvier 2007 et le 31 décembre 2010, par ressort et selon l’année d’entrée (n et pourcentage par colonne)


2007

2008

2009

2010

Total


n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

ANVERS

207

27,27

232

28,22

137

20,48

130

22,53

706

24,97

MONS

68

8,96

89

10,83

74

11,06

86

14,90

317

11,21

BRUXELLES

158

20,82

161

19,59

142

21,23

170

29,46

631

22,32

GAND

218

28,72

225

27,37

188

28,10

96

16,64

727

25,72

LIÈGE

108

14,23

114

13,87

123

18,39

92

15,94

437

15,46

PARQUET FÉDÉRAL

.

.

1

0,12

5

0,75

3

0,52

9

0,32

TOTAL

759

100,00

822

100,00

669

100,00

577

100,00

2.827

100,00

Source : Banque de données du Collège des Procureurs généraux - analystes statistiques

Tableau 2 : Dernier état d’avancement au 10 janvier 2011 pour les affaires « atteinte à la vie privée » entrées dans les parquets entre le 1er janvier 2007 et le 31 décembre 2010, par année d’entrée des affaires (n et pourcentage par ligne).




2007

2008

2009

2010

Total


n

%

n

%

n

%

n

%

n

%

(1) information

11

1,45

19

2,31

35

5,23

125

21,66

190

6,72

(2) sans suite

596

78,52

647

78,71

508

75,93

351

60,83

2.102

74,35

(3) pour disposition

81

10,67

90

10,95

59

8,82

77

13,34

307

10,86

(4) transaction

7

0,92

6

0,73

6

0,90

4

0,69

23

0,81

(5) médiation pénale

2

0,26

3

0,36

4

0,60

1

0,17

10

0,35

(6) instruction

4

0,53

4

0,49

11

1,64

10

1,73

29

1,03

(7) chambre du conseil

15

1,98

9

1,09

14

2,09

1

0,17

39

1,38

(8) citation et suite

43

5,67

43

5,23

32

4,78

8

1,39

126

4,46

Inconnu/ erreur

.

.

1

0,12

.

.

.

.

1

0,04

Total

759

100,00

822

100,00

669

100,00

577

100,00

2.827

100,00

Source : Banque de données du Collège des Procureurs généraux - analystes statistiques

Tableau 3 : Nombre d’affaires « atteinte à la vie privée » entrées entre le 1er janvier 2007 et le 31 décembre 2010 qui étaient sans suite au 10 janvier 2011, selon le motif de classement sans suite (n et pourcentage par colonne)


n

%

Opportunité

(1) répercussion sociale limitée

71

3,38


(2) situation régularisée

329

15,65


(3) infraction à caractère relationnel

80

3,81


(4) préjudice peu important

16

0,76


(5) dépassement du délai raisonnable

6

0,29


(6) absence d'antécédents

34

1,62


(7) faits occasionnels-circonstances spécifiques

76

3,62


(8) jeunesse de l’auteur

1

0,05


(9) conséquences disproportionnées des poursuites pénales-trouble social

109

5,19


(10) comportement de la victime

22

1,05


(11) indemnisation de la victime

1

0,05


(12) capacité d’enquête insuffisante

19

0,90


(13) autres priorités

174

8,28


Total rubrique

938

44,62

Technique

(14) absence d'infraction

359

17,08


(15) charges insuffisantes

440

20,93


(16) prescription

3

0,14


(17) décès de l'auteur

2

0,10


(18) désistement de plainte (en cas de délit sur plainte)

4

0,19


(19) incompétence

7

0,33


(20) force de la chose jugée

7

0,33


(21) absence de plainte

3

0,14


(22) auteur(s) inconnu(s)

286

13,61


Total rubrique

1 111

52,85

Autre

(23) probation prétorienne

26

1,24


(24) signalement de l'auteur

27

1,28


Total rubrique

53

2,52

Total

2 102

100,00

Source : Banque de données du Collège des Procureurs généraux - analystes statistiques

Op basis van de informatie die door de bevoegde diensten (Federale Politie, College van procureurs-generaal) werd bezorgd, kan ik u volgende antwoordelementen meedelen :

Antwoord op vraag 1: In bijlage 1 is, voor de periode 2007-2009 en het eerste trimester van 2010, het aantal door de Federale Politie geregistreerde feiten inzake de “bescherming van het privéleven” op gewestelijk vlak opgenomen.

De statistische analisten van het openbaar ministerie kunnen cijfers geven met betrekking tot het aantal bij de parketten geregistreerde feiten onder code 53 B – aanslag op de persoonlijke levenssfeer. Deze tenlasteleggingscode is ruimer dan het gewone “gebruik van persoonsgegevens” (bijvoorbeeld schenden van de wet inzake het gebruik van videobewaking), maar is verschillend van andere schendingen van individuele vrijheden, zoals huisvredebreuk, stalking, onderschepping van post, enz. Het betreft hier de situatie van deze zaken op 10 januari 2011. Er kan geen klassement per gewest, maar wel per gerechtelijk arrondissement worden gegeven. De cijfers in kwestie hebben betrekking op 26 van de 27 parketten. Het parket van Eupen registreert immers geen enkel gegeven omdat er geen Duitstalige versie van de gegevensbank bestaat. Deze gegevens hebben enkel betrekking op feiten die door meerderjarigen zijn gepleegd. De feiten die aan minderjarigen worden toegeschreven worden behandeld door de jeugdafdelingen van de parketten bij de rechtbanken van eerste aanleg.

In tabel 1 van bijlage 2 is het aantal zaken onder tenlasteleggingscode 53B (aantasting van het privéleven) opgenomen dat bij de correctionele parketten tussen 1 januari 2007 en 31 december 2010 is ingestroomd.

Antwoord op vraag 2 : De antwoordelementen op deze vraag zijn afkomstig van de statistische analisten van het openbaar ministerie. Het voorbehoud en de commentaren zijn dus dezelfde als bij vraag 1.

In tabel 2 wordt de vooruitgangsstaat per jaar van invoer van de tussen 2007 en 2010 bij de correctionele parketten, onder tenlasteleggingscode 53B, geopende zaken weergegeven. In tabel 3 worden de motieven voor zonder gevolgstelling geleverd voor de betrokken zaken die werden geseponeerd.

Antwoord op vraag 3: Tijdens de voorbije drie jaar werd in mijn bevoegdheidsdomein geen enkele maatregel getroffen om de problematiek van de schending van deze wet aan te pakken.

Bijlage 1 :

Aantal geregistreerde feiten inzake 'bescherming privé-leven' op gewestelijk niveau voor de periode 2007-2009 evenals voor het eerste kwartaal van 2010

Gewest

2007

2008

2009

 

2010

Vlaams Gewest

221

266

361

 

138

Waals Gewest

206

284

242

 

121

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

75

73

61

 

22

Onbekend

6

6

8

 

3

Totaal:

508

629

672

 

284

Bijlage 2:

Tabel 1: Aantal zaken “aanslag op de persoonlijke levenssfeer” binnengekomen op de parketten tussen 1 januari 2007 en 31 december 2010, per rechtsgebied en naargelang het jaar van binnenkomst (a & kolom %).


2007

2008

2009

2010

Totaal


a/n

%

a/n

%

a/n

%

a/n

%

a/n

%

ANTWERPEN

207

27,27

232

28,22

137

20,48

130

22,53

706

24,97

BERGEN

68

8,96

89

10,83

74

11,06

86

14,90

317

11,21

BRUSSEL

158

20,82

161

19,59

142

21,23

170

29,46

631

22,32

GENT

218

28,72

225

27,37

188

28,10

96

16,64

727

25,72

LUIK

108

14,23

114

13,87

123

18,39

92

15,94

437

15,46

FEDERAAL PARKET

.

.

1

0,12

5

0,75

3

0,52

9

0,32

TOTAAL

759

100,00

822

100,00

669

100,00

577

100,00

2.827

100,00

Bron: gegevensbank van het College van procureurs-generaal - statistisch analisten

Tabel 2: Laatste vooruitgangsstaat op 10 januari 2011 voor de zaken “aanslag op de persoonlijke levenssfeer” binnengekomen op de parketten tussen 1 januari 2007 en 31 december 2010,

per jaar van binnenkomst van de zaken (a & rij %).


2007

2008

2009

2010

Totaal


a/n

%

a/n

%

a/n

%

a/n

%

a/n

%

(1) vooronder- zoek

11

1,45

19

2,31

35

5,23

125

21,66

190

6,72

(2) zonder gevolg

596

78,52

647

78,71

508

75,93

351

60,83

2.102

74,35

(3) ter beschikking

81

10,67

90

10,95

59

8,82

77

13,34

307

10,86

(4) minnelijke schikking

7

0,92

6

0,73

6

0,90

4

0,69

23

0,81

(5) bemiddeling in SZ

2

0,26

3

0,36

4

0,60

1

0,17

10

0,35

(6) onderzoek

4

0,53

4

0,49

11

1,64

10

1,73

29

1,03

(7) raadkamer

15

1,98

9

1,09

14

2,09

1

0,17

39

1,38

(8) dagvaarding & verder

43

5,67

43

5,23

32

4,78

8

1,39

126

4,46

Onbekend/ error

.

.

1

0,12

.

.

.

.

1

0,04

Totaal

759

100,00

822

100,00

669

100,00

577

100,00

2.827

100,00

Bron: gegevensbank van het College van procureurs-generaal - statistisch analisten

Tabel 3: Aantal zaken “aanslag op de persoonlijke levenssfeer” binnengekomen tussen 1 januari 2007 en 31 december 2010, die op 10 januari 2011 zonder gevolg stonden, naargelang het motief van zondergevolgstelling (a & kolom %).


a/n

%

Opportuniteit

(1) beperkte maatschappelijke weerslag

71

3,38


(2) toestand geregulariseerd

329

15,65


(3) misdrijf van relationele aard

80

3,81


(4) nadeel gering

16

0,76


(5) redelijke termijn overschreden

6

0,29


(6) afwezigheid van voorgaanden

34

1,62


(7) toevallige feiten met oorzaak

76

3,62


(8) jeugdige leeftijd

1

0,05


(9) wanverhouding strafvord.-maatsch. verstoring

109

5,19


(10) houding van het slachtoffer

22

1,05


(11) vergoeding van het slachtoffer

1

0,05


(12) te weinig recherche-capaciteit

19

0,90


(13) andere prioriteiten

174

8,28


Totaal rubriek

938

44,62

Technisch

(14) geen misdrijf

359

17,08


(15) onvoldoende bewijzen

440

20,93


(16) verjaring

3

0,14


(17) overlijden van de dader

2

0,10


(18) klachtafstand (bij klachtmisdrijf)

4

0,19


(19) onbevoegdheid

7

0,33


(20) kracht van gewijsde

7

0,33


(21) gebrek aan klacht

3

0,14


(22) dader(s) onbekend

286

13,61


Totaal rubriek

1.111

52,85

Ander

(23) pretoriaanse probatie

26

1,24


(24) seining van de dader

27

1,28


Totaal rubriek

53

2,52

Totaal

2 102

100,00

Bron: gegevensbank van het College van procureurs-generaal - statistisch analisten