SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
18 décembre 2010 18 december 2010
________________
Question écrite n° 5-621 Schriftelijke vraag nr. 5-621

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier Ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister
________________
Usagers faibles - Cyclistes - Accidents - Nombre Zwakke weggebruikers - Fietsers - Ongevallen - Aantallen 
________________
sécurité routière
véhicule à deux roues
répartition par âge
répartition géographique
statistique officielle
accident de transport
verkeersveiligheid
tweewielig voertuig
leeftijdsverdeling
geografische spreiding
officiële statistiek
ongeval bij het vervoer
________ ________
18/12/2010Verzending vraag
28/2/2011Antwoord
18/12/2010Verzending vraag
28/2/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-620 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-620
________ ________
Question n° 5-621 du 18 décembre 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-621 d.d. 18 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Selon une étude néerlandaise, si 10 % des trajets de moins de 7,5 kilomètres étaient parcourus à vélo plutôt qu'en voiture, cela pourrait faire grimper le nombre de tués sur les routes de quatre à huit et entraîner quelque cinq cents blessés graves par an. Les cyclistes, usagers faibles de la route, sont en effet moins bien protégés que les automobilistes dans la circulation. Ils sont plus vite blessés en cas d'accident. Si un véhicule à moteur est impliqué dans l'accident, les cyclistes courent un plus grand risque de décès ou de blessures. En outre, il est relativement fréquent que des cyclistes soient blessés dans des accidents n'impliquant aucun autre véhicule. Aux Pays-Bas, selon les enregistrements hospitaliers, cinq mille cyclistes sont grièvement blessés chaque année dans ces accidents.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Combien de cyclistes ont-ils été impliqués dans un accident de la route dans notre pays en 2007, 2008, 2009 et 2010 ? Combien d'entre eux ont-ils été blessés ou n'ont-ils pas survécu à l'accident (avec, si possible, une ventilation par classe d'âge et selon qu'il s'agissait d'une voirie communale, provinciale ou régionale) ?

2) Combien de cyclistes ont-ils été impliqués dans un accident de la route (dans lequel aucun autre véhicule n'était impliqué) dans notre pays en 2007, 2008, 2009 et 2010 ? Combien d'entre eux ont-ils été blessés ou n'ont-ils pas survécu à l'accident (avec, si possible, une ventilation par classe d'âge et selon qu'il s'agissait d'une voirie communale, provinciale ou régionale) ?

3) Parmi les accidents mentionnés à la question 1, dans combien de cas les causes suivantes peuvent-elles être retenues ?

(a) vitesse excessive du véhicule ;

(b) abus de médicaments ;

4) Dans quelle mesure l'état de la chaussée a-t-il été mentionné comme cause de l'accident dans les cas évoqués à la question 2 ?

 

Als 10 % van de afstanden korter dan 7,5 kilometer wordt afgelegd met de fiets in plaats van met de auto, zou dat volgens een Nederlands onderzoek kunnen leiden tot een toename van vier tot acht verkeersdoden en ongeveer vijfhonderd ernstige verkeersgewonden per jaar. Fietsers, als kwetsbare verkeersdeelnemers, zijn immers minder beschermd in het verkeer dan auto-inzittenden. Fietsers raken vlugger gewond bij een ongeval. Als er een motorvoertuig bij betrokken is, lopen zij meer risico om te overlijden of gewond te raken. Daarnaast raken zij relatief vaak gewond bij ongevallen waar geen ander voertuig bij betrokken is. In Nederland vallen daarbij volgens de ziekenhuisregistratie jaarlijks vijfduizend ernstig gewonden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel fietsers raakten in ons land in 2007, 2008, 2009 en 2010 betrokken bij een verkeersongeval en hoeveel daarvan raakten gewond en / of overleefden het ongeval niet (met zo mogelijk een uitsplitsing per leeftijdscategorie en naargelang het ging om een gemeentelijke, provinciale of gewestweg)?

2) Hoeveel fietsers raakten in ons land in 2007, 2008, 2009 en 2010 betrokken bij een ongeval (waar geen ander voertuig bij betrokken was) en hoeveel daarvan raakten gewond en / of overleefden het ongeval niet (met zo mogelijk een uitsplitsing per leeftijdscategorie, per gewest en naargelang het ging om een gemeentelijke, provinciale of gewestweg)?

3) In hoeveel van de ongevallen vermeld onder vraag 1, is er sprake van volgende oorzaken ?

(a) overdreven snelheid van het voertuig;

(b) middelenmisbruik;

4) In welke mate is de staat van de rijweg opgelijst als oorzaak van het ongeval in de gevallen vermeld onder vraag 2?

 
Réponse reçue le 28 février 2011 : Antwoord ontvangen op 28 februari 2011 :

J’ai l’honneur de répondre à l’honorable membre ce qui suit  

Les chiffres des années 2009 et 2010 ne sont pas encore disponibles. Les chiffres relatifs à la période 2005-2008 figurent dans les tableaux, joints en annexe.

Ces chiffres ne concernent que les accidents de la circulation ayant entraîné des lésions corporelles. En d’autres termes, il s’agit des accidents au cours desquels au moins 1 personne a été blessée et pour lesquels la police a rempli un formulaire d’accident de la circulation. Il est important de noter que le nombre d’accidents de vélo non enregistrés est probablement relativement élevé, certainement lorsqu’il s’agit d’accidents où seul un cycliste est impliqué.

Une distinction entre les routes communales, provinciales et régionales ne peut être établie.

  1. En résumé, il y aurait par an environ 8000 accidents impliquant des cyclistes. A la suite de ces accidents, quelques 90 cyclistes décèdent chaque année, 900 environ sont gravement blessés et un peu plus de 7000 sont légèrement blessés.

    Le nombre de seniors (65+) augmente selon la gravité des blessures. En effet, ils représentent environ 13 % des blessés légers, 25 % des blessés graves et aux alentours de 45 % des victimes mortelles.

  2. En ce qui concerne le nombre de cyclistes impliqués dans un accident au cours duquel aucun autre véhicule n’était impliqué, on peut affirmer que chaque année environ 635 accidents de ce type sont signalés à la police. En conséquence de ces accidents, un peu moins d’une dizaine de cyclistes décèdent chaque année, quelques 125 sont gravement blessés et un peu plus de 500 sont légèrement blessés.

    Parmi les blessés légers et graves, les personnes de 25 à 64 ans sont surreprésentées. Le haut pourcentage de seniors qui décèdent à la suite de ce type d’accidents, est pour le moins étonnant.

  3. Il n’y a pas d’information disponible sur la vitesse à laquelle roulaient les véhicules impliqués dans ces accidents.

    Dans environ 3,5 % des accidents impliquant un cycliste, il y avait au moins un conducteur (cycliste inclus) qui roulait sous l’influence de l’alcool.

  4. Dans un peu plus de 10 % des accidents de vélo impliquant uniquement un cycliste, il a été signalé dans le formulaire d’accident de la circulation que l’état de la chaussée était une des causes.

Tous les accidents










Accidents impliquant un cycliste, selon l'âge du cycliste







ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu


2005

63

218

1232

866

458

437

3795

1086

83


2006

50

162

1001

937

544

392

3694

1133

80


2007

53

210

1072

911

517

364

3736

1220

78


2008

52

188

1060

967

528

398

3895

1132

104


Accidents impliquant un cycliste, selon l'âge du cycliste







Au moins un des conducteur de l'accident roulait sous influence (cycliste compris)






ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu


2005

1

5

15

19

13

8

113

15

1


2006

1

4

14

20

21

15

111

17

1


2007

5

5

18

29

25

15

132

36

3


2008

1


14

26

31

30

176

23



Cyclistes décédés 30 jours selon l'âge








ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005



10

3

1


27

30


71

2006


3

5


7

2

30

44


91

2007


1

4

4

4

2

30

45


90

2008

2

1

5

5

4

4

41

24


86

Cyclistes blessés graves selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

9

21

97

39

43

23

493

225

1

951

2006

5

11

84

58

36

24

480

217

2

918

2007

5

10

85

81

44

26

456

227

1

936

2008

2

19

77

76

34

21

449

226


905

Cyclistes blessés légers selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

51

177

1055

766

396

395

3332

820

27

7020

2006

44

136

877

830

479

349

3228

876

22

6840

2007

48

178

955

809

445

311

3307

955

18

7028

2008

46

152

940

829

476

352

3446

876

15

7131












%











Accidents impliquant un cycliste, selon l'âge du cycliste







Au moins un des conducteur de l'accident roulait sous influence (cycliste compris)






ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu


2005

2.00%

2.00%

1.00%

2.00%

3.00%

2.00%

3.00%

1.00%

1.00%


2006

3.00%

2.00%

1.00%

2.00%

4.00%

4.00%

3.00%

1.00%

2.00%


2007

9.00%

2.00%

2.00%

3.00%

5.00%

4.00%

4.00%

3.00%

4.00%


2008

2.00%

0.00%

1.00%

3.00%

6.00%

7.00%

5.00%

2.00%

0.00%


Cyclistes décédés 30 jours selon l'âge








ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

0.00%

0.00%

14.00%

4.00%

1.00%

0.00%

38.00%

42.00%

0.00%

100.00%

2006

0.00%

3.00%

5.00%

0.00%

8.00%

2.00%

33.00%

48.00%

0.00%

100.00%

2007

0.00%

1.00%

4.00%

4.00%

4.00%

2.00%

33.00%

50.00%

0.00%

100.00%

2008

2.00%

1.00%

6.00%

6.00%

5.00%

5.00%

48.00%

28.00%

0.00%

100.00%

Cyclistes blessés graves selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

1.00%

2.00%

10.00%

4.00%

5.00%

2.00%

52.00%

24.00%

0.00%

100.00%

2006

1.00%

1.00%

9.00%

6.00%

4.00%

3.00%

52.00%

24.00%

0.00%

100.00%

2007

1.00%

1.00%

9.00%

9.00%

5.00%

3.00%

49.00%

24.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

2.00%

9.00%

8.00%

4.00%

2.00%

50.00%

25.00%

0.00%

100.00%

Cyclistes blessés légers selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

1.00%

3.00%

15.00%

11.00%

6.00%

6.00%

47.00%

12.00%

0.00%

100.00%

2006

1.00%

2.00%

13.00%

12.00%

7.00%

5.00%

47.00%

13.00%

0.00%

100.00%

2007

1.00%

3.00%

14.00%

12.00%

6.00%

4.00%

47.00%

14.00%

0.00%

100.00%

2008

1.00%

2.00%

13.00%

12.00%

7.00%

5.00%

48.00%

12.00%

0.00%

100.00%

Les accidents impliquant un cycliste seul (contre un obstacle ou sans obstacle)






Accidents impliquant un cycliste, selon l'âge du cycliste







ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

5

6

58

31

32

12

342

82

1

568

2006

5

12

51

39

26

23

392

112

3

663

2007

1

8

47

48

39

20

342

109

3

617

2008


5

41

45

24

28

424

123

5

695

Accidents impliquant un cycliste, selon l'âge du cycliste







Le mauvais état de la route a été mentionné comme facteur ayant pu joué un rôle






ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

1


4

2

2

2

50

7


68

2006



5

5

2

1

57

11


81

2007



4

2

2


38

17


63

2008



2

2

2

1

46

9


63

Cyclistes décédés 30 jours selon l'âge








ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005







1

3


4

2006



1




5

5


11

2007



1




3

2


6

2008






1

6

2


9

Cyclistes blessés graves selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005


1

10

1

5

1

81

19


118

2006



11

4

6

1

90

19

1

131

2007


1

9

8

7

1

71

32


129

2008



4

8

3


85

19


120

Cyclistes blessés légers selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

5

5

49

29

27

11

273

63

1

463

2006

5

12

39

34

19

22

318

90

2

542

2007

1

5

37

39

33

17

281

81

2

495

2008


5

37

37

21

27

341

99

1

567

%











Accidents impliquant un cycliste, selon l'âge du cycliste







Le mauvais état de la route a été mentionné comme facteur ayant pu joué un rôle






ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

23.00%

0.00%

6.00%

8.00%

7.00%

15.00%

15.00%

9.00%

0.00%

12.00%

2006

0.00%

0.00%

10.00%

12.00%

9.00%

5.00%

15.00%

10.00%

0.00%

12.00%

2007

0.00%

0.00%

9.00%

4.00%

6.00%

0.00%

11.00%

15.00%

0.00%

10.00%

2008


0.00%

6.00%

5.00%

9.00%

4.00%

11.00%

8.00%

0.00%

9.00%

Cyclistes décédés 30 jours selon l'âge








ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

25.00%

75.00%

0.00%

100.00%

2006

0.00%

0.00%

9.00%

0.00%

0.00%

0.00%

45.00%

45.00%

0.00%

100.00%

2007

0.00%

0.00%

17.00%

0.00%

0.00%

0.00%

50.00%

33.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

11.00%

67.00%

22.00%

0.00%

100.00%

Cyclistes blessés graves selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

0.00%

1.00%

8.00%

1.00%

4.00%

1.00%

69.00%

16.00%

0.00%

100.00%

2006

0.00%

0.00%

8.00%

3.00%

4.00%

1.00%

68.00%

14.00%

1.00%

100.00%

2007

0.00%

1.00%

7.00%

6.00%

5.00%

1.00%

55.00%

25.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

0.00%

4.00%

7.00%

3.00%

0.00%

71.00%

16.00%

0.00%

100.00%

Cyclistes blessés légers selon l'âge









ANNEE

De 0 à 5 ans

De 6 à 9 ans

De 10 à 14 ans

De 15 à 17 ans

De 18 à 20 ans

De 21 à 24 ans

De 25 à 64 ans

65 ans et +

Inconnu

Total

2005

1.00%

1.00%

11.00%

6.00%

6.00%

2.00%

59.00%

14.00%

0.00%

100.00%

2006

1.00%

2.00%

7.00%

6.00%

4.00%

4.00%

59.00%

17.00%

0.00%

100.00%

2007

0.00%

1.00%

7.00%

8.00%

7.00%

3.00%

57.00%

16.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

1.00%

7.00%

7.00%

4.00%

5.00%

60.00%

17.00%

0.00%

100.00%

Source : Service public fédéral (SPF) DG SIE/Infographie : IBSR.

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

Voor de jaren 2009 en 2010 zijn er nog geen cijfers beschikbaar. In de tabellen in bijlage wordt een overzicht gegeven voor de periode 2005-2008.

Het betreft enkel verkeersongevallen met lichamelijk letsel. Dit betekent dat het over ongevallen gaat waarbij minstens één persoon gewond is geraakt en waarvoor door de politie een verkeersongevallen-formulier werd opgesteld. Het is belangrijk erop te wijzen dat de onder-registratie van fietsongevallen vermoe-delijk redelijk groot is, zeker wat betreft de ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken is.

Er kan geen opsplitsing worden gemaakt tussen gemeentelijke, provinciale en gewestwegen.

  1. Samengevat kan er worden gesteld dat er jaarlijks ongeveer 8000 ongevallen gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn. Ten gevolge van die ongevallen overlijden jaarlijks een 90-tal fietsers, raken er ongeveer 900 zwaar gewond en iets meer dan 7000 licht gewond.

    Het aandeel van de senioren (65+) stijgt naargelang de ernst van de verwondingen. Ze vertegenwoordigen ongeveer 13 % van de licht gewonden, 25 % van de zwaar gewonden en rond de 45 % van de doden.

  2. Met betrekking tot het aantal fietsers dat betrokken raakte in een ongeval waarbij geen ander voertuig betrokken was, kan worden gesteld dat er jaarlijks ongeveer 635 dergelijke ongevallen worden gemeld aan de politie. Ten gevolge van die ongevallen overlijden jaarlijks iets minder dan een tiental fietsers, raken er ongeveer 125 zwaar gewond en iets meer dan 500 licht gewond.

    De 25 tot 64 jarigen zijn oververtegenwoordigd bij de licht en zwaar gewonden. Opvallend is het hoge percentage senioren dat komt te overlijden als gevolg van dit type ongeval.

  3. Er is geen informatie beschikbaar over de snelheid van de voertuigen die in deze ongevallen betrokken zijn.

    In ongeveer 3,5 % van de ongevallen waarbij een fietser betrokken was, was minstens één bestuurder (fietser inbegrepen) onder invloed van alcohol.

  4. In iets meer dan 10 % van de fietsongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, werd in het verkeersongevallenformulier vermeld dat de staat van de weg één van de oorzaken was.

Alle ongevallen










Ongevallen waarbij een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser.






JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend


2005

63

218

1232

866

458

437

3795

1086

83


2006

50

162

1001

937

544

392

3694

1133

80


2007

53

210

1072

911

517

364

3736

1220

78


2008

52

188

1060

967

528

398

3895

1132

104


Ongevallen waarbij een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser.






Minstens 1 bestuurder die betrokken was bij het ongeval reed onder invloed (fietser inbegrepen).





JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend


2005

1

5

15

19

13

8

113

15

1


2006

1

4

14

20

21

15

111

17

1


2007

5

5

18

29

25

15

132

36

3


2008

1


14

26

31

30

176

23



Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser.






JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005



10

3

1


27

30


71

2006


3

5


7

2

30

44


91

2007


1

4

4

4

2

30

45


90

2008

2

1

5

5

4

4

41

24


86












Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

9

21

97

39

43

23

493

225

1

951

2006

5

11

84

58

36

24

480

217

2

918

2007

5

10

85

81

44

26

456

227

1

936

2008

2

19

77

76

34

21

449

226


905

Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

51

177

1055

766

396

395

3332

820

27

7020

2006

44

136

877

830

479

349

3228

876

22

6840

2007

48

178

955

809

445

311

3307

955

18

7028

2008

46

152

940

829

476

352

3446

876

15

7131

%











Ongevallen waarbij een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser.






Minstens 1 bestuurder die betrokken was bij het ongeval reed onder invloed (fietser inbegrepen).





JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend


2005

2.00%

2.00%

1.00%

2.00%

3.00%

2.00%

3.00%

1.00%

1.00%


2006

3.00%

2.00%

1.00%

2.00%

4.00%

4.00%

3.00%

1.00%

2.00%


2007

9.00%

2.00%

2.00%

3.00%

5.00%

4.00%

4.00%

3.00%

4.00%


2008

2.00%

0.00%

1.00%

3.00%

6.00%

7.00%

5.00%

2.00%

0.00%


Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser.






JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

0.00%

0.00%

14.00%

4.00%

1.00%

0.00%

38.00%

42.00%

0.00%

100.00%

2006

0.00%

3.00%

5.00%

0.00%

8.00%

2.00%

33.00%

48.00%

0.00%

100.00%

2007

0.00%

1.00%

4.00%

4.00%

4.00%

2.00%

33.00%

50.00%

0.00%

100.00%

2008

2.00%

1.00%

6.00%

6.00%

5.00%

5.00%

48.00%

28.00%

0.00%

100.00%

Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

1.00%

2.00%

10.00%

4.00%

5.00%

2.00%

52.00%

24.00%

0.00%

100.00%

2006

1.00%

1.00%

9.00%

6.00%

4.00%

3.00%

52.00%

24.00%

0.00%

100.00%

2007

1.00%

1.00%

9.00%

9.00%

5.00%

3.00%

49.00%

24.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

2.00%

9.00%

8.00%

4.00%

2.00%

50.00%

25.00%

0.00%

100.00%

Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

1.00%

3.00%

15.00%

11.00%

6.00%

6.00%

47.00%

12.00%

0.00%

100.00%

2006

1.00%

2.00%

13.00%

12.00%

7.00%

5.00%

47.00%

13.00%

0.00%

100.00%

2007

1.00%

3.00%

14.00%

12.00%

6.00%

4.00%

47.00%

14.00%

0.00%

100.00%

2008

1.00%

2.00%

13.00%

12.00%

7.00%

5.00%

48.00%

12.00%

0.00%

100.00%

Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was (al of niet tegen een hindernis).






Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser.





JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 2

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

5

6

58

31

32

12

342

82

1

568

2006

5

12

51

39

26

23

392

112

3

663

2007

1

8

47

48

39

20

342

109

3

617

2008


5

41

45

24

28

424

123

5

695

Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser.





De slechte staat van de weg werd vermeld als factor die een rol heeft gespeeld.






JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

1


4

2

2

2

50

7


68

2006



5

5

2

1

57

11


81

2007



4

2

2


38

17


63

2008



2

2

2

1

46

9


63

Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser.






JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005







1

3


4

2006



1




5

5


11

2007



1




3

2


6

2008






1

6

2


9

Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005


1

10

1

5

1

81

19


118

2006



11

4

6

1

90

19

1

131

2007


1

9

8

7

1

71

32


129

2008



4

8

3


85

19


120

Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

5

5

49

29

27

11

273

63

1

463

2006

5

12

39

34

19

22

318

90

2

542

2007

1

5

37

39

33

17

281

81

2

495

2008


5

37

37

21

27

341

99

1

567












%











Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser.





De slechte staat van de weg werd vermeld als factor die een rol heeft gespeeld.






JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

23.00%

0.00%

6.00%

8.00%

7.00%

15.00%

15.00%

9.00%

0.00%

12.00%

2006

0.00%

0.00%

10.00%

12.00%

9.00%

5.00%

15.00%

10.00%

0.00%

12.00%

2007

0.00%

0.00%

9.00%

4.00%

6.00%

0.00%

11.00%

15.00%

0.00%

10.00%

2008


0.00%

6.00%

5.00%

9.00%

4.00%

11.00%

8.00%

0.00%

9.00%

Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser.






JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

25.00%

75.00%

0.00%

100.00%

2006

0.00%

0.00%

9.00%

0.00%

0.00%

0.00%

45.00%

45.00%

0.00%

100.00%

2007

0.00%

0.00%

17.00%

0.00%

0.00%

0.00%

50.00%

33.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

0.00%

11.00%

67.00%

22.00%

0.00%

100.00%

Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

0.00%

1.00%

8.00%

1.00%

4.00%

1.00%

69.00%

16.00%

0.00%

100.00%

2006

0.00%

0.00%

8.00%

3.00%

4.00%

1.00%

68.00%

14.00%

1.00%

100.00%

2007

0.00%

1.00%

7.00%

6.00%

5.00%

1.00%

55.00%

25.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

0.00%

4.00%

7.00%

3.00%

0.00%

71.00%

16.00%

0.00%

100.00%

Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser.







JAAR

Van 0 tot 5

Van 6 tot 9

Van 10 tot 14

Van 15 tot 17

Van 18 tot 20

Van 21 tot 24

Van 25 tot 64

65 en +

Onbekend

Totaal

2005

1.00%

1.00%

11.00%

6.00%

6.00%

2.00%

59.00%

14.00%

0.00%

100.00%

2006

1.00%

2.00%

7.00%

6.00%

4.00%

4.00%

59.00%

17.00%

0.00%

100.00%

2007

0.00%

1.00%

7.00%

8.00%

7.00%

3.00%

57.00%

16.00%

0.00%

100.00%

2008

0.00%

1.00%

7.00%

7.00%

4.00%

5.00%

60.00%

17.00%

0.00%

100.00%

Bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Economie AD SEI/Verwerking: BIVV.