SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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17 février 2012 17 februari 2012
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Question écrite n° 5-5670 Schriftelijke vraag nr. 5-5670

de Cécile Thibaut (Ecolo)

van Cécile Thibaut (Ecolo)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Nouvelles automotrices Desiro - Homologation - Lignes vers le Grand-Duché de Luxembourg - Nombre d'automotrices affectées Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Nieuwe Desiro- treinstellen - Homologatie - Lijnen naar het Groothertogdom Luxemburg - 
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Société nationale des chemins de fer belges
transport ferroviaire
réseau ferroviaire
véhicule sur rails
transport transfrontalier
Luxembourg
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
spoorwegnet
voertuig op rails
grensoverschrijdend vervoer
Luxemburg
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17/2/2012Verzending vraag
19/9/2012Antwoord
17/2/2012Verzending vraag
19/9/2012Antwoord
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Question n° 5-5670 du 17 février 2012 : (Question posée en français) Vraag nr. 5-5670 d.d. 17 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Comme vous le savez la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a commandé à la firme Siemens des automotrices Desiro qui devraient prendre leur service d'ici peu.

Ce matériel est stratégique pour l'exploitation des lignes frontalières du sud Luxembourg. Elles devraient circuler sur l'axe Athus-Meuse en direction du Grand-Duché mais surtout permettre aux trains locaux de la ligne 162 de rejoindre la ville de Luxembourg sans rupture de charge, ainsi que de renforcer un service aujourd'hui déficient.

Le matériel actuel est en effet à la fois en nombre insuffisant pour assurer les navettes dans des conditions de confort raisonnable pour des voyageurs - nombreux - qui se rendent chaque jour à Luxembourg. Elles sont aussi peu efficaces pour des services locaux (temps de freinage, patinage en automne, …).

Si je suis bien informée, un parcours d'essai a été effectué au début du mois de février 2012 depuis Charleroi vers Athus, où la rame faisait un tête-à-queue. Ce tête-à-queue à Athus alimente les rumeurs.

J'aimerais donc savoir si vous pouvez me confirmer que ce matériel sera bien mis en service à la date prévue. Mon souci porte principalement sur l'homologation luxembourgeoise.

Par ailleurs, pourriez-vous m'indiquer quel est le nombre de rames que la SNCB prévoit d'affecter aux services sur l'axe Athus-Meuse, ainsi que sur la ligne 162 ?

 

Zoals u weet heeft de NMBS Desiro-treinstellen besteld bij de firma Siemens; ze zullen zeer binnenkort worden ingezet.

Dat materieel is van strategisch belang voor de exploitatie van de grensoverschrijdende lijnen in het zuiden van Luxemburg. De nieuwe treinstellen zouden op de Athus-Maaslijn richting Groothertogdom worden ingezet en het als lokale treinen vooral mogelijk maken op lijn 162 zonder overstappen de stad Luxemburg te bereiken. Aldus kan ook de momenteel gebrekkige dienstverlening op die lijn worden verbeterd.

Het huidige materieel volstaat niet om de forensen die dagelijks in groten getale naar Luxemburg sporen een redelijk reiscomfort aan te bieden. De huidige treinstellen zijn weinig doeltreffend voor de plaatselijke dienstverlening (remtijd, slippen in de herfst,...)

As ik goed ben ingelicht, is begin februari 2012 een treinstel bij een proefrit van Charleroi naar Athus om zijn as gedraaid. Dat voorval voedt de geruchtenmolen.

Ik zou dus graag vernemen of dat materieel op de geplande datum in dienst wordt genomen. Vooral de homologatie door Luxemburg baart me zorgen.

Kunt u preciseren hoeveel treinstellen de NMBS van plan is in te zetten op respectievelijk de lijn Athus-Maaslijn en op lijn 162?

 
Réponse reçue le 19 septembre 2012 : Antwoord ontvangen op 19 september 2012 :

Tout d’abord, il est utile de rappeler que ce qu’on appelle un tête à queue dans le jargon ferroviaire. C’est une opération tout à fait normale qui consiste à inverser le sens de la marche du train qui arrive en bout de ligne. 

L’homologation des AM08 bitension sur le réseau Infrabel est terminée depuis la mi-avril 2012. Jusqu’à présent, la SNCB a réceptionné 8 rames. Celles-ci sont utilisées pour assurer d’une part les premiers parcours commerciaux (Athus-Meuse, Braine-l’Alleud, Alost, Nivelles – Anvers, Charleroi – Erquelinnes) et d’autre part, la formation du personnel de conduite, d’accompagnement et d’entretien. Les tests d’endurance à effectuer et la formation du personnel monopolisant la plupart des rames, ce qui ne lui permet pas temporairement de les engager massivement dans le service commercial.

Pour ce qui concerne l’homologation luxembourgeoise, celle-ci est prévue fin 2013, date à laquelle le réseau CFL sera équipé de l’ETCS. En effet, les AM08 sont équipées des systèmes ETCS, avec la fonction TBL1+ activée – les plus modernes actuellement – mais ne sont pas pourvues du système Luxembourgeois MEMOR2+, appelé à disparaître fin 2016.  

Ce dossier illustre clairement la nécessité d’un système de sécurité interopérable. En l’absence d’un tel système, c’est une adaptation du service convenue avec les CFL qui permettra de continuer à offrir une liaison vers le Luxembourg.

Vooreerst is het nuttig eraan te herinneren wat "kop maken", zoals dat in het spoorwegjargon heet, betekent. Dat is een volkomen normale handeling die erin bestaat de rijrichting van de trein aan het eind van de lijn om te keren. 

De homologatie van de tweespanningsstellen MR08 op het Infrabelnet is sinds half april beëindigd. Tot nu toe heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) 8 stellen in ontvangst genomen. Deze worden gebruikt om enerzijds de eerste commerciële trajecten (Athus-Meuse, Braine-l’Alleud, Aalst, Nijvel – Antwerpen, Charleroi – Erquelinnes), en anderzijds de vorming van het besturings-, onderhouds- en begeleidend personeel te verzekeren. De testen wat betreft de weerstand en de vorming van het personeel monopoliseren de meeste van deze stellen, waardoor ze momenteel niet massaal in de commerciële dienstverlening kunnen opgenomen worden.

Wat de Luxemburgse homologatie betreft tegen eind 2013, datum waarop ETCS in dienst zal zijn op het Luxemburgse spoornet. De MR 080 zijn inderdaad uitgerust met de ETCS systemen met geactiveerde functie TBL1+, - vandaag de modernste systemen - maar zonder het Luxemburgse systeem MEMOR2+, dat tegen eind 2016 dient te verdwijnen. 

Dit dossier illustreert duidelijk de noodzaak voor een interoperabel veiligheidssysteem. Bij gebrek aan een dergelijk systeem, zal een met de CFL overeengekomen aanpassing van de dienst het mogelijk maken verder een verbinding met Luxemburg te kunnen aanbieden.