SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
28 décembre 2011 28 december 2011
________________
Question écrite n° 5-4340 Schriftelijke vraag nr. 5-4340

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

à la ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Organe central pour la Saisie et la Confiscation (OCSC) - Confiscation de biens - Mauvaise gestion - "Fin Shop" Centraal Orgaan voor de inbeslagneming en de verbeurdverklaring - COIV - In beslag genomen bezittingen - Wanbeheer - "Fin Shop" 
________________
Organe central pour la saisie et la confiscation
saisie de biens
confiscation de biens
vente aux enchères
Centraal Orgaan voor Inbeslagneming en Verbeurdverklaring
beslag op bezittingen
verbeurdverklaring van goederen
veiling
________ ________
28/12/2011Verzending vraag
1/3/2012Antwoord
28/12/2011Verzending vraag
1/3/2012Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-4339 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-4339
________ ________
Question n° 5-4340 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4340 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

À en croire les informations parues dans De Standaard du 13 décembre 2011, c'est la pagaille dans la comptabilité de la Justice. Les biens saisis par la justice sont manifestement mal gérés depuis des années. L'Organe central pour la Saisie et la Confiscation (OCSC) créé voici huit ans pour faire entrer la Justice dans le 21è siècle est « sous l'audit permanent » de la ministre de la Justice. La situation est manifestement inquiétante.

Le nouveau directeur de l'OCSC ne peut pas dire combien d'argent il y a sur le compte bancaire. Son prédécesseur a été démis de ses fonctions au pied levé l'année dernière par le ministre de la Justice de l'époque, Stefaan De Clerck (CD&V). Les reproches de mauvaise gestion et d'abus de sommes d'argent saisies étaient donc fondés. L'absentéisme était aussi assez courant dans le service, et il y avait une importante rotation du personnel.

Depuis sa création, l'OSCS aurait géré l'argent sans comptable ni programme comptable informatique. La police locale et la police fédérale utilisent encore un fax pour informer l'OSCS des sommes d'argent qu'elles confisquent. Par conséquent, il arrive que de l'argent se retrouve sur le compte de l'OSCS et que l'on n'en retrouve pas l'origine. Il est temps évidemment de procéder par voie électronique.

En cas de confiscation d'objets de valeur, c'est le magistrat lui-même qui décide de leur suivi. L'OSCS ignore par conséquent où ils se trouvent. Ils savent uniquement qu'ils ont été saisis. Le stockage de biens de luxe saisis est donc très dispersé dans notre pays.

Actuellement, nombre de ces biens sont vendus. À Bruxelles, en Brabant flamand et en Brabant wallon, cela se passe par le biais de ce que l'on appelle le « Fin Shop » du Service public fédéral Finances. Ce commerce connaît un vrai succès. Le directeur de l'OSCS a plaidé auprès des Finances en faveur de l'ouverture de magasins similaires en Flandre et en Wallonie. En dehors de Bruxelles, les différents receveurs des Finances procèdent en ordre dispersé aux ventes publiques.

Dans ce cadre, mes questions sont les suivantes.

1) La ministre de la Justice confirme-t-elle que l'OSCS est sous son audit permanent ? Peut-elle expliquer comment cela se passe précisément ? Quels sont les résultats de cette mesure ?

2) La ministre dispose-t-elle de chiffres concernant le nombre de saisies et de confiscations dans la période allant de 2008 à 2011, pour quel montant et quels objets ? Connaît-elle le suivi précis dont ces sommes d'argent et objets ont fait l'objet ?

3) Peut-elle donner un aperçu des choses qui se sont mal passées et qui se passent encore mal aujourd'hui au sein de l'OSCS ? Les malversations décrites ci-dessus sont-elles avérées ? Quelles mesures la ministre envisage-t-elle pour résoudre ce problème ? Quand seront-elles appliquées ?

4) Peut-elle communiquer les résultats de la vente des biens saisis et confisqués durant la même période ? Quelle est la partie pour le compte de « Fin Shop » ? Le ministre des Finances est-il favorable à l'ouverture de shops similaires en Flandre et en Wallonie ? Peut-il expliquer sa réponse ?

 

Als we de berichtgeving in De Standaard van 13 december 2011 mogen geloven, is de boekhouding van Justitie een puinhoop. De criminele bezittingen die het gerecht in beslag neemt, worden blijkbaar al jaren niet goed beheerd. Het Centraal Orgaan voor de inbeslagneming en de verbeurdverklaring (COIV) dat acht jaar gelden werd opgericht om Justitie de 21ste eeuw binnen te loodsen staat inmiddels "onder permanente audit" van de minister van Justitie. De toestand is blijkbaar verontrustend.

De nieuwe directeur van het COIV, kan blijkbaar niet zeggen hoeveel geld er op de bankrekening staat. Zijn voorganger werd vorig jaar op staande voet uit zijn functie gezet door toenmalig minister van Justitie, Stefaan De Clerck (CD&V). De verwijten van wanbeheer en misbruik van inbeslaggenomen geld waren niet uit de lucht. De dienst kende blijkbaar ook nogal wat absenteïsme en veel personeelsverloop.

Sinds haar oprichting heeft het COIV naar verluidt al het geld beheerd zonder boekhouder en zonder boekhoudkundig computerprogramma. De lokale en de federale politie gebruiken blijkbaar ook nog altijd een faxtoestel om het COIV in te lichten over de geldsommen die ze in beslag nemen. Het gevolg is dat er wel eens geld op de rekening van het COIV beland waarvan ze de herkomst niet kunnen achterhalen. Het wordt natuurlijk tijd dat dit eindelijk elektronisch kan gebeuren.

Bij de inbeslagname van waardevolle voorwerpen is het blijkbaar ook de magistraat zelf die beslist wat er mee moet gebeuren. Het COIV weet bijgevolg niet waar ze zitten. Ze weten enkel dat ze in beslag zijn genomen. Het bewaren van inbeslaggenomen luxegoederen gebeurt in ons land dus heel verspreid.

Veel van die goederen worden tegenwoordig verkocht. Voor Brussel, Vlaams- en Waals-Brabant gebeurt dit via de zogenaamde "Fin Shop" van de Federale Overheidsdienst Financiën. Die winkel blijkt een echt succes. De directeur van het COIV heeft bij Financiën gepleit om soortgelijke shops te openen in Vlaanderen en Wallonië. Buiten Brussel gebeuren de openbare verkopen in gespreide slagorde door de verschillende ontvangers van Financiën.

In dit kader een aantal vragen:

1) Bevestigt de geachte minister van Justitie dat het COIV onder haar permanente audit staat? Kan zij toelichten hoe dat precies in zijn werk gaat? Wat heeft deze maatregel al allemaal opgeleverd?

2) Beschikt zij over cijfergegevens betreffende het aantal inbeslagnames en verbeurdverklaringen in de periode 2008 tot 2011, voor welk bedragen en welke voorwerpen? Weet zij wat er met die geldsommen en voorwerpen precies is gebeurd?

3) Kan zij een overzicht geven van de zaken die verkeerd liepen en vandaag nog steeds verkeerd lopen bij het COIV? Kloppen de malversaties die hierboven werden beschreven? Welke maatregelen heeft de minister in gedachten om hieraan tegemoet te komen? Wanneer zullen die worden uitgevoerd?

4) Wil zij meedelen wat de verkoop van inbeslaggenomen en verbeurdverklaarde goederen in diezelfde periode heeft opgeleverd? Welk aandeel is daarbij voor rekening van de "Fin Shop"? Ziet de geachte minister van Financiën ook heil in het openen van soortgelijke shops in Vlaanderen en Wallonië? Kan hij zijn antwoord toelichten?

 
Réponse reçue le 1 mars 2012 : Antwoord ontvangen op 1 maart 2012 :

1. Les problèmes auxquels l'Organe central pour la saisie et la confiscation (OCSC) fait actuellement face ont été constatés par un audit réalisé par un fonctionnaire du Service public fédéral (SPF) Justice (Service d’encadrement Budget, Contrôle de gestion et Logistique) à la demande de mon prédécesseur Stefaan De Clerck. Le rapport d'audit a également formulé un certain nombre de recommandations destinées à améliorer l'efficacité et l'effectivité de l'OCSC.

A la suite des premières conclusions de l'audit réalisé par le SPF Justice, un comité de concertation a été constitué sur l'initiative de mon prédécesseur Stefaan De Clerck. Il est composé de représentants du ministre de la Justice, du Collège des procureurs généraux, de la direction de l'OCSC et du SPF Justice. Le comité a pour but d'inventorier les problèmes de l'OCSC ainsi que de donner exécution au plan d'action établi et d'en assurer le suivi. Le comité de concertation s'est à nouveau réuni le 21 décembre 2011.

Mon prédécesseur Stefaan De Clerck a démis le précédent directeur de l'OCSC de ses fonctions par arrêté du 18 octobre 2010 pour manquements à ses obligations (article 17 de la loi OCSC du 26 mars 2003). Un recours en suspension de l'arrêté de licenciement a été rejeté par la section du contentieux administratif du Conseil d'État par l'arrêt n°212.223 du 24 mars 2011.

Le nouveau directeur de l'OCSC, désigné par les arrêtés ministériels du 19 avril et du 21 septembre 2011, a été chargé de l'opération d'assainissement de l'OCSC et a établi un plan stratégique qui a pour but d'optimiser le fonctionnement de l'OCSC.

Il ressort du rapport d'audit qu'un manque de compétences requises a été constaté chez une partie du personnel et que du personnel spécialisé doit être recruté. Un comptable a récemment été engagé.

Voyez aussi les éléments de réponse au point 3 de la question (mesures).

2. Concernant ce point de la question, l'OCSC n'est pas en mesure, dans l'état actuel des choses, de communiquer des chiffres exacts. Les données que nous aurions pu vous fournir ne sont pas suffisamment fiables pour ventiler exactement l'origine et la destination des sommes d'argent. Il nous paraît dès lors indiqué de ne pas entrer dans les détails à ce sujet. En réponse à une question orale devant la Commission de la Justice de la Chambre des représentants le 26 octobre 2010, mon prédécesseur Stefaan De Clerck a d'ailleurs déclaré qu'un plan d'action serait élaboré pour remédier aux problèmes constatés dans le cadre de l'audit qui a été effectué auprès de l'OCSC à sa demande.

Mon prédécesseur Stefaan De Clerck avait à cette occasion annoncé qu'il prendrait les mesures nécessaires afin d'assurer la fiabilité de la banque de données de l'OCSC concernant la saisie et la confiscation d'avoirs patrimoniaux (voyez le compte rendu analytique de la Commission de la Justice du 26 octobre 2010, CRABV 53 COM 014, p. 26).

L'introduction d'une application comptable est un élément essentiel pour pouvoir communiquer des chiffres fiables. En principe, une proposition d'adjudication sera faite à la ministre de la Justice pour le début de mars 2012.

3

a) Dysfonctionnements constatés

Les problèmes auxquels l'OCSC fait actuellement face ont été constatés par un audit réalisé par un fonctionnaire du SPF Justice (Service d’encadrement Budget, Contrôle de gestion et Logistique) à la demande de mon prédécesseur Stefaan De Clerck.

Divers points problématiques ont été révélés, notamment :

  • le suivi insuffisant des versements et virements de fonds saisis sur le compte de l'OCSC,

  • l'absence d'équipe de direction,

  • une gestion financière courante bancale,

  • un manque de compétences requises chez une partie du personnel,

  • un manque de méthodes et d'instruments de gestion.

b) Mesures

  • Accord de gouvernement Di Rupo I

Voici ce qui figure dans l'accord de gouvernement à propos de l'OCSC :

Dans le cadre de la lutte contre la fraude fiscale, la délinquance financière et les pratiques abusives, les mesures prises pour la lutte contre la fraude fiscale sont :

(...)

Amélioration du fonctionnement de l’Office central des Saisies et des Confiscations notamment via une compétence conjointe Finances/justice et par une collaboration structurée entre la CETIF et l’OCSC.

(pp. 82-83) ;

(...)

"Une réforme de l’OCSC (Office central des Saisies et des Confiscations) sera mise en œuvre. Une optimalisation des procédures de saisie et de confiscation sera également menée après évaluation des procédures actuelles" (p. 141).

Le gouvernement ne fera également pas d'économies lors de l'exercice budgétaire 2012 sur les budgets que l'État met à la disposition de la justice et de la police.

  • Composition modifiée de la direction de l'OCSC

Mon prédécesseur Stefaan De Clerck a démis le précédent directeur de l'OCSC de ses fonctions. Un recours en suspension de l'arrêté de licenciement a été rejeté par la section du contentieux administratif du Conseil d'État par l'arrêt n°212.223 du 24 mars 2011.

Le nouveau directeur de l'OCSC, désigné par les arrêtés ministériels du 19 avril et du 21 septembre 2011, a été chargé de l'opération d'assainissement de l'OCSC et a établi un plan stratégique qui a pour but d'optimiser le fonctionnement de l'OCSC. Le directeur adjoint actuel de l'OCSC faisait partie de la direction de l'OCSC depuis la création de cet organisme en 2003.

  • Réorganisation de l'OCSC

En concertation avec la cellule stratégique de mon prédécesseur Stefaan De Clerck et avec le Collège des procureurs généraux, le directeur de l'OCSC a déjà pris diverses mesures et d'autres initiatives sont actuellement en cours de préparation.

Il s’agit notamment :

  • de la création d'une cellule stratégique au sein de l'OCSC, qui se réunit régulièrement et qui assiste le directeur de l'OCSC dans la préparation et le suivi des mesures nécessaires à l'amélioration du fonctionnement de l'OCSC ;

  • du licenciement de certains membres du personnel et de la mise en œuvre/préparation d'une procédure de recrutement de nouveaux membres du personnel, en particulier un comptable et un responsable financier ;

  • de la mise en œuvre d'une procédure d'adjudication pour le programme de comptabilité ;

  • de l'instauration d'une méthodologie pour le suivi des fonds versés sur le compte de l'OCSC ou virés sans aucune communication, ainsi que pour le suivi et le traitement des remboursements ;

  • e l'élaboration d'un projet de stratégie et de politique de placement de manière à permettre une gestion en bon père de famille et selon les principes de précaution et de passivité.

Contrairement à ce que l'auteur de la question affirme, des progrès ont bel et bien été enregistrés en ce qui concerne la gestion des fonds saisis par l'OCSC. Depuis la désignation du nouveau directeur, les fonds sont gérés de manière aussi "conservatrice"/prudente que possible, avec étalement des risques. Une partie des fonds (115 millions d'euros) a en outre fait l'objet d'une mise en dépôt volontaire auprès de la Caisse des dépôts et consignations. Les fonds sont actuellement placés dans des SICAV (liquids) à court terme ou sur des comptes à terme. Certains placements du passé, dans des produits structurés, courent toujours et ne sont pas arrivés à échéance. Pour établir un cadre précis, le directeur actuel a élaboré une note traçant les contours d'une marche à suivre pour aboutir à une stratégie et une politique de placement ;

  • de la détermination des besoins "financiers/bancaires" de l'OCSC en vue de préparer l'adjudication publique pour la désignation de l'institution financière à laquelle l'OCSC pourra confier les fonds saisis (un cahier des charges est en préparation) ;

  • de la promulgation de directives écrites pour le personnel concernant le traitement de la correspondance, la signature des décisions en matière de placements et l'attribution d'intérêts sur des fonds saisis à restituer ;

  • de la préparation d'une procédure de contrôle interne pour la conservation de biens saisis (diamants, or, etc.) dans les coffres du banquier attitré de l'OCSC ;

  • de la préparation d'une note interne sur la gestion des dossiers-titres ;

  • de la mise en œuvre d'une enquête auprès des parquets afin d'examiner quelle destination peut être donnée à des fonds saisis qui sont déjà confiés depuis longtemps à la gestion de l'OCSC.

Enfin, il est cependant évident que l'OCSC doit être informatisé de manière très poussée au niveau des processus comptables et administratifs. L'introduction d'une application comptable est en outre un élément essentiel pour pouvoir communiquer des chiffres fiables. En principe, une proposition d'adjudication me sera faite pour le début de mars 2012. En attendant, un comptable a été engagé.

  • Notification des saisies par les services de police à l'OCSC

La manière dont les services de police doivent notifier une saisie à l'OCSC n'est pas organisée par la loi. La circulaire n° COL 7/2004 du Collège des procureurs généraux du 2 avril 2004 détermine les modalités. Les fonctionnaires de police envoient un inventaire de saisie à l'OCSC par fax (ou éventuellement par courrier) et utilisent à cet effet le modèle que le Collège des procureurs généraux a élaboré.

À la fin de l'année judiciaire écoulée, le directeur de l'OCSC a abordé la problématique auprès de la police et a insisté sur la notification électronique des données, comme cela avait déjà été demandé en 2003. Le 12 janvier 2012, le directeur de l'OCSC et la police fédérale se sont concertés afin de discuter de ce sujet. À la fois l'OCSC et la police sont partisans de l'envoi électronique des inventaires de saisie à l'OCSC. La police fédérale a toutefois fait savoir il y a peu qu'elle n'avait pas de budget pour concrétiser le transfert électronique des données. Il ne fait aucun doute qu'une notification électronique des inventaires de saisie contribuera à un meilleur transfert de l'information et à un engagement plus efficace de la capacité en personnel disponible.

c) Planification

L'assainissement de l'OCSC est évidemment une opération qui prendra encore quelques années compte tenu de la préparation, de la mise en œuvre et de l'évaluation des mesures structurelles nécessaires pour atteindre ce but.

L'assistance de l'auditeur est ressentie comme un appui très important par le directeur actuel mais la durée de l'assainissement sera toutefois déterminée par les moyens qui peuvent être mis à la disposition de l'OCSC. Il est important que les actions soient orientées vers l'avenir et que la situation soit suivie étroitement par la cellule stratégique de la ministre.

4. Ce point a été répondu par mon collègue le ministre des Finances (voir la réponse à la question écrite n° 5-4339).

1. De problemen waarmee het Centraal orgaan voor de inbeslagneming en de verbeurd verklaring (COIV) momenteel kampt zijn vastgesteld door een audit uitgevoerd door een ambtenaar van de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie (Stafdienst Budget, Beheerscontrole & Logistiek) op vraag van mijn voorganger Stefaan De clerck. Het auditrapport formuleerde ook een aantal aanbevelingen die de efficiëntie en de effectiviteit van het COIV te verbeteren.

Naar aanleiding van de eerste bevindingen van de audit uitgevoerd door de FOD Justitie is er op initiatief van mijn voorganger Stefaan De Clerck een overlegcomité opgericht dat is samengesteld uit vertegenwoordigers van de minister van Justitie, het College van procureurs-generaal, de directie van het COIV en de FOD Justitie. Het comité heeft tot doel de problemen van het COIV in kaart te brengen en uitvoering te geven en de opvolging te verzekeren van het opgestelde actieplan. Op 21 december 2011 kwam het overlegcomité opnieuw samen.

Mijn voorganger Stefaan De Clerck heeft de vorige directeur van het COIV ontslagen bij besluit van 18 oktober 2010 wegens tekortkomingen aan zijn verplichtingen (art. 17 COIV-wet van 26 maart 2003). Een beroep tot schorsing van het ontslagbesluit is afgewezen door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij arrest nr. 212.223 van 24 maart 2011.

De nieuwe directeur van het COIV, aangewezen bij ministeriële besluiten van 19 april en 21 september 2011, werd belast met de saneringsoperatie van het COIV en heeft een beleidsplan opgesteld dat ertoe strekt de werking van het COIV te optimaliseren.

Uit het auditverslag blijkt dat er een gebrek aan vereiste competenties is vastgesteld bij een deel van het personeel en dat er gespecialiseerd personeel moet worden aangeworven. Er is recent een boekhouder aangeworven.

Zie ook antwoordelementen met betrekking tot vraag 3 (maatregelen).

2. Wat deze vraag betreft kan het COIV in de huidige stand van zaken geen exacte cijfers meedelen. De gegevens die we u zouden kunnen aanleveren zullen niet voldoende betrouwbaar zijn om exact de oorsprong en bestemming van de geldsommen te ventileren, zodoende dat het o.i. aangewezen lijkt daar niet in detail op in te gaan. Mijn voorganger Stefaan De Clerck heeft immers op 26 oktober 2010 in de Commissie Justitie van de Kamer van volksvertegenwoordigers als antwoord op een mondelinge vraag verklaard dat een actieplan zal worden opgesteld om te verhelpen aan de problemen die zijn vastgesteld in het kader van de audit die op zijn verzoek bij het COIV is uitgevoerd.

Mijn voorganger Stefaan De clerck kondigde daarbij aan dat hij de maatregelen zal nemen die nodig zijn om de betrouwbaarheid te verzekeren van databank van het COIV betreffende de inbeslagneming en verbeurdverklaring van vermogensbestanddelen (zie Beknopt Verslag Commissie Justitie van 26 oktober 2010, CRABV 53 COM 014, p. 26).

De implementatie van een boekhoudkundige applicatie is een wezenlijk element om betrouwbare cijfers te kunnen meedelen. In principe zal mij tegen begin maart 2012 een voorstel tot gunning worden gedaan.

3.

a) Vastgestelde dysfuncties

De problemen waarmee het COIV momenteel kampt zijn vastgesteld door een audit uitgevoerd door een ambtenaar van de FOD Justitie (Stafdienst Budget, Beheerscontrole & Logistiek) op vraag van mijn voorganger Stefaan De Clerck.

Diverse pijnpunten kwamen aan het licht kwamen, zoals:

  • onvoldoende opvolging van stortingen en overschrijvingen van in beslag genomen gelden op de rekening van het COIV,

  • het ontbreken van een directieteam,

  • een mank lopende financieel beheer,

  • een gebrek aan vereiste competenties bij een deel van het personeel,

  • een gebrek aan methodes en beheersinstrumenten.

b) Maatregelen

  • Regeerakkoord Di Ripo I

In het regeerakkoord staat het volgende over het COIV vermeld :

“In het kader van de strijd tegen de fiscale en sociale fraude, de financiële misdrijf (sic) en onrechtmatige praktijken, worden de volgende maatregelen genomen voor de bestrijding van de fiscale fraude:

(…)

Verbetering van de werking van de Centrale dienst voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring, met name via een gezamenlijke bevoegdheid Financiën/Justitie en via een gestructureerde samenwerking van de CFI en het COIV.

(blz. 80-81)

en :

“Het COIV (Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en de Verbeurdverklaring) zal worden hervormd. Na een evaluatie van de huidige procedures zullen de inbeslagnemings- en verbeurdverklaringsprocedures eveneens worden geoptimaliseerd” (blz. 143-144).

De regering zal ook in het begrotingsjaar 2012 niet besparen op de budgetten die de Staat ter beschikking stelt van justitie en politie.

  • Gewijzigde samenstelling van de directie COIV

Mijn voorganger Stefaan De clerck heeft de vorige directeur van het COIV ontslagen. Een beroep tot schorsing van het ontslagbesluit is afgewezen door de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State bij arrest nr. 212.223 van 24 maart 2011.

De nieuwe directeur van het COIV, aangewezen bij ministeriële besluiten van 19 april en 21 september 2011, werd belast met de saneringsoperatie van het COIV en heeft een beleidsplan opgesteld dat ertoe strekt de werking van het COIV te optimaliseren. De actuele adjunct-directeur van het COIV maakte deel uit van de directie van het COIV sedert de oprichting van deze instelling in 2003.

  • Reorganisatie van het COIV

In overleg met de beleidscel van mijn voorganger Stefaan De Clerck en het college van procureurs-generaal heeft de directeur van het COIV reeds diverse maatregelen genomen en andere initiatieven worden momenteel voorbereid.

Het betreft onder meer:

  • de oprichting van een beleidscel binnen het COIV, die regelmatig vergadert en de directeur van het COIV bijstaat in de voorbereiding en opvolging van de maatregelen die nodig zijn om de werking van het COIV te verbeteren;

  • het ontslag van bepaalde personeelsleden en de opstart/voorbereiding van een aanwervingsprocedure voor nieuwe personeelsleden, onder meer een boekhouder en een financieel verantwoordelijke;

  • de opstart van een aanbestedingsprocedure voor een boekhoudprogramma;

  • de invoering van een methodologie voor het opvolgen van gelden die op de rekening van het COIV zijn gestort of overgeschreven zonder enige aanmelding, alsook het opvolgen en behandelen van de terugstortingen;

  • het uitschrijven van een ontwerp van beleggingsstrategie- en beleid zodat een beheer als een goed huisvader en volgens de principes van voorzichtig en passief mogelijk is;

In tegenstelling tot hetgeen de vraagsteller beweert is er wel vooruitgang geboekt wat het beheer van de in beslag genomen gelden door het COIV betreft. Na de aanwijzing van de nieuwe directeur worden de gelden zo “conservatief”/voorzichtig mogelijk beheerd, met spreiding van de risico’s. Een deel van de gelden (115 miljoen euro) maakt bovendien het voorwerp uit van een vrijwillige bewaargeving bij de Deposito- en Consignatiekas. De gelden worden thans belegd in kortlopende sicav’s (liquids) dan wel op termijnrekeningen geplaatst. Een aantal beleggingen uit het verleden – in gestructureerde producten – lopen en zijn nog niet vervallen. Om een duidelijk kader te scheppen heeft de huidige directeur een nota opgesteld waarin een werkwijze wordt uitgeschreven om te komen tot een beleggingstrategie- en beleid.

  • het bepalen van de “financiële/bancaire” noden van het COIV met het oog op de voorbereiding van de openbare aanbesteding voor de aanduiding van de financiële instelling aan wie het COIV de in beslag genomen gelden kan toevertrouwen (een lastenboek is in voorbereiding);

  • het uitvaardigen van schriftelijke richtlijnen voor het personeel met betrekking tot de behandeling van de briefwisseling, ondertekening van de beslissingen in verband met beleggingen en de toekenning van intresten op terug te geven in beslag genomen gelden;

  • het voorbereiden van een interne controleprocedure voor de bewaring van in beslag genomen zaken (diamanten, goud, enz..) in de kluizen van de huisbankier van het COIV;

  • de voorbereiding van een interne nota over het beheer van de effectendossiers;

  • de opstart van de bevraging van de parketten om na te gaan welke bestemming er kan worden gegeven aan in beslag genomen gelden die reeds geruime tijd aan het beheer van het COIV zijn toevertrouwd;

Tenslotte is het echter duidelijk dat het COIV verregaand moet worden geïnformatiseerd op het vlak van de boekhoudkundige en administratieve processen. De implementatie van een boekhoudkundige applicatie is daarbij een wezenlijk element om betrouwbare cijfers te kunnen meedelen. In principe zal mij tegen begin maart 2012 een voorstel tot gunning worden gedaan. Er is inmiddels een boekhouder aangeworven.

  • Aanmelding van beslagen door politiediensten bij het COIV

De wijze waarop de politiediensten een inbeslagneming moeten aanmelden bij het COIV is niet geregeld bij wet. De omzendbrief nr. COL 7/2004 van het College van procureurs-generaal van 2 april 2004 legt de modaliteiten vast. De politieambtenaren verzenden een beslagstaat per fax naar het COIV (of eventueel per post) en gebruiken daarbij het model dat het college van procureurs-generaal heeft ontwikkeld.

De directeur van het COIV heeft op het einde van het vorige gerechtelijk jaar de problematiek aangekaart bij de politie en aangedrongen op een elektronische aanmelding van de gegevens, vraag die reeds in 2003 is gesteld. De directeur van het COIV heeft op 12 januari 2012 overleg gepleegd met de federale politie om deze kwestie te bespreken. Zowel het COIV als de politie zijn voorstander van elektronische verzending van de beslagstaten naar het COIV. De federale politie liet evenwel onlangs weten geen budget te hebben om de elektronische gegevensoverdracht mogelijk te maken. Een elektronische aanmelding van de beslagstaten zal ongetwijfeld bijdragen tot een betere informatieoverdracht en tot een doeltreffendere inzet van de beschikbare personeelscapaciteit leiden.

c) Planning

Vanzelfsprekend is de sanering van het COIV een operatie die nog verschillende jaren in beslag zal nemen, gelet op de voorbereiding, implementatie en evaluatie van de structurele maatregelen die nodig zijn om dit doel te bereiken.

De bijstand van de auditor wordt door de huidige directeur als een zeer belangrijke ondersteuning ervaren, doch de duurtijd van de sanering zal evenwel bepaald worden door de middelen die ter beschikking kunnen worden gesteld van het COIV. Belangrijk is dat toekomstgericht wordt geageerd en dat de situatie nauw wordt opgevolgd door mijn beleidscel.

4. Dit punt werd behandeld door mijn collega de minister van Financiën als antwoord op de schriftelijke vraag met nummer 5-4339.