SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
28 décembre 2011 28 december 2011
________________
Question écrite n° 5-3956 Schriftelijke vraag nr. 5-3956

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
Transports en commun - Lignes à problèmes - Recours à des agents de sécurité supplémentaires - Recours à des policiers Openbaar vervoer - Probleemlijnen - Inzetten van bijkomend veiligheidspersoneel - Inzetten van politiemensen 
________________
métro
transport urbain
délinquance
sécurité publique
sécurité et gardiennage
police
statistique officielle
Société nationale des chemins de fer belges
metro
stadsvervoer
misdadigheid
openbare veiligheid
beveiliging en bewaking
politie
officiële statistiek
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
________ ________
28/12/2011Verzending vraag
28/8/2012Antwoord
28/12/2011Verzending vraag
28/8/2012Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-862 Herindiening van : schriftelijke vraag 5-862
________ ________
Question n° 5-3956 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-3956 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Une pierre ayant été lancée à travers le pare-brise d'une rame de métro, la Société des transports intercommunaux de Bruxelles (STIB) a décidé, en janvier 2011, de faire appel à deux équipes de contrôle supplémentaires pendant deux semaines. De plus, cinq équipes d'intervention de la société de transport ont également été mises à pied d'œuvre après 16 heures.

Sur les « lignes à problèmes », ces équipes de contrôle supplémentaires ont été assistées par quatre agents de la police fédérale le matin, huit l'après-midi, voire jusqu'à dix le soir.

Dans ce contexte, je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Quelles sont, dans notre pays, les lignes de chemin de fer et de métro qui sont considérées comme des « lignes à problèmes » et en vertu de quels paramètres et données (chiffres relatifs aux années 2007 à 2010) ont-elles reçu cette qualification ?

2) À combien d'agents de sécurité supplémentaires a-t-on fait appel en 2007, 2008, 2009 et 2010 dans les trains et métros de ces « lignes à problèmes » ? Quel surcoût cela-t-il entraîné pour les exploitants du rail et du métro ?

3) Combien d'interventions de la police fédérale, de la police locale, de Sécurail et du service de sécurité de la STIB a-t-on enregistrées dans les trains et/ou métros en 2007, 2008, 2009 et 2010 ? Quel était le motif de ces interventions ?

 

Naar aanleiding van een incident waarbij een steen door de voorruit van een metrostel werd gegooid, besloot de Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel (MIVB) om in januari 2011 gedurende twee weken twee extra controleploegen in te zetten. Bijkomend werden na 16 uur nog eens vijf interventieploegen van de vervoersmaatschappij ingeschakeld.

Deze extra controleploegen werden bijgestaan op de " probleemlijnen " door vier agenten van de federale politie in de ochtend, acht in de namiddag, tot zelfs tien 's avonds.

In dit kader, kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:

1) Welke spoor- en metrolijnen worden in ons land als " probleemlijnen " aangemerkt en op grond van welke parameters en gegevens (cijfers jaren 2007 tot en met 2010) gebeurt dit?

2) Hoeveel extra veiligheidspersoneel werd in 2007, 2008, 2009 en 2010 ingezet op trein en metro voor zogenaamde " probleemlijnen "? Wat vertegenwoordigt dit als meerkost voor de exploitanten van het spoor en de metro?

3) Hoeveel interventies door de federale politie, lokale politie, Securail en de MIVB-veiligheidsdienst werden in 2007, 2008, 2009 en 2010 geregistreerd op trein en / of metro? Wat was de reden van deze interventies?

 
Réponse reçue le 28 aôut 2012 : Antwoord ontvangen op 28 augustus 2012 :

1.   Dans le cadre de la lutte contre les agressions et les diverses infractions commises dans les trains, le Corporate Security Service s’engage à analyser de façon permanente l’évolution de chaque ligne de chemin de fer au moyen d’une méthodologie dynamique. Celle-ci a pour but d’octroyer un coefficient, un « risk rating »  déterminant les actions ciblées et les mesures à prendre. 

Les missions et les accompagnements de trains confiés à Securail sont donc basés sur un plan d’actions annuel, mais également en fonction de l’évolution journalière de la situation dans le domaine ferroviaire. 

2.   Le tableau suivant donne un aperçu du personnel opérationnel au sein du Corporate Security Service :  

 

ETP employés au 1er jour du mois

01/2008

01/2009

01/2010

01/2011

01/2012

378,4

382,4


468,9

458,4

457,4

La Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) Holding a décidé que, pour 2012, le Corporate Security Service peut recruter un contingent supplémentaire de 40 ETP. Ces recrutements sont en cours.  

Leur mission au quotidien s’accomplit tant dans les gares que sur les lignes de chemin de fer. La présence d’équipes Securail à bord des trains n’entraîne donc aucun surcoût pour le Groupe SNCB.  

3.   Le nombre d’interventions générales après appel auprès des Security Operations Center (SOC) de 2007 à 2011 est le suivant : 

 

2007

2008

2009

2010

2011

Police

10 407

12 631

13 587

16 144

19 553

Securail

16 484

16 040

18 140

26 674

34 665

Le nombre d’interventions dans les trains après appel auprès du SOC (uniquement disponible à partir de 2010) 

 

2010

2011

Police

  8 082

  8 387

Securail

14 385

14 973



1.  In het kader van de bestrijding van agressie en de diverse inbreuken gepleegd in de treinen, verbindt de Corporate Security Service zich ertoe om op een permanente manier, de evolutie van elke spoorlijn te analyseren door middel van een dynamische methodologie. Deze heeft tot doel een coëfficiënt toe te kennen, een zogenaamde “risk rating” die de gerichte acties en de te treffen maatregelen bepaalt. 

De opdrachten en treinbegeleidingen, toevertrouwd aan Securail zijn dus gebaseerd op een jaarlijks actieplan, maar ook in functie van de dagelijkse evolutie van de situatie op spoorwegdomein. 

2.  De volgende tabel geeft een overzicht weer van het operationele personeel binnen de Corporate Security Service : 

 

Benuttigde VTE per 1e van de maand

01/2008

01/2009

01/2010

01/2011

01/2012

378,4

382,4

 

468,9

458,4

457,4

De Nationale Maatschappij der Buurtspoorwegen (NMBS)-Holding heeft beslist dat de Corporate Security Service voor het jaar 2012 een bijkomend contingent van 40 VTE mag aanwerven. Deze aanwervingen zijn aan de gang. 

Hun dagelijkse opdracht wordt zowel in de stations als op de spoorlijnen uitgevoerd. De aanwezigheid van Securailploegen aan boord van de treinen brengt dus geen supplementaire kost met zich mee voor de NMBS-Groep. 

3.  Het aantal algemene interventies na oproep bij het Security Operations Center (SOC) voor de periode 2007 –2011 wordt weergegeven in de onderstaande tabellen : 

 

2007

2008

2009

2010

2011

Politie

10 407

12 631

13 587

16 144

19 553

Securail

16 484

16 040

18 140

26 674

34 665

Het aantal interventies in de trein na oproep bij het SOC (cijfers enkel beschikbaar vanaf 2010) : 

 

2010

2011

Politie

  8 082

  8 387

Securail

14 385

14 973