SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
29 septembre 2011 29 september 2011
________________
Question écrite n° 5-3163 Schriftelijke vraag nr. 5-3163

de Sabine de Bethune (CD&V)

van Sabine de Bethune (CD&V)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen
________________
Personnes handicapées - Administrations fédérales - Emploi - Quota - Situation fin 2010 - Conséquences Personen met een handicap - Federale overheidsdiensten - Tewerkstelling - Quotum - Situatie einde 2010 - Gevolgen 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
emploi réservé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
29/9/2011Verzending vraag
18/11/2011Antwoord
29/9/2011Verzending vraag
18/11/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3162
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3164
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3165
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3166
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3167
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3168
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3169
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3170
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3171
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3172
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3173
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3174
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3175
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3176
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3177
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3178
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3179
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3180
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3181
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3182
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3162
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3164
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3165
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3166
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3167
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3168
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3169
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3170
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3171
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3172
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3173
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3174
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3175
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3176
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3177
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3178
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3179
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3180
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3181
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3182
________ ________
Question n° 5-3163 du 29 septembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-3163 d.d. 29 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis quelques années, la Belgique est engagée dans des actions visant à permettre à des personnes handicapées d'accéder à un emploi et également à les maintenir au travail. En 2006, il s'est cependant avéré que notre pays se situait toujours au-dessous de la moyenne européenne en matière de taux d'emploi des personnes handicapées. Il n'atteignait en effet que 42 % alors que la moyenne européenne était de 49 %.

Par conséquent, le gouvernement a décidé en mai 2006 d'augmenter le nombre de places pour les personnes handicapées dans les administrations publiques fédérales. Cette décision a été concrétisée par l'arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique administrative fédérale. Cet arrêté royal stipule que dans chaque administration publique fédérale, 3 % (au lieu de 2 % antérieurement) des emplois sont réservés à des personnes handicapées. L'arrêté royal instaure aussi un blocage des recrutements empêchant une administration qui n'aurait pas atteint son quota spécifique au 1er  janvier 2010 d'encore engager.

En outre, l'arrêté royal prévoit une commission d'accompagnement chargée notamment de remettre au gouvernement un rapport portant sur la situation de l'emploi des personnes handicapées dans la fonction publique fédérale. Dans son rapport d'évaluation pour l'année 2010, cette commission observe que les handicapés ne représentent que 1,28 % de l'emploi.

Je souhaiterais poser les questions suivantes à cet égard :

1) Combien de personnes travaillent-elles dans chacun de vos services et chacune de vos institutions ?

2) Combien de personnes handicapées travaillent-elles dans chacun de vos services et chacune de vos institutions ?

3) Quel pourcentage du nombre de travailleurs celles-ci représentent-elles ?

4) Avez-vous atteint le quota de 3 % au 1er janvier 2010 ?

5) Si vous n'avez pas atteint le quota, de quelles sanctions avez-vous été frappé ? A-t-on bloqué le recrutement ? Quelles en ont été les conséquences ?

6) Quelles mesures prend-on pour arriver enfin au quota ? Avez-vous une idée de leur efficacité ?

 

België engageert zich sinds enkele jaren in acties om personen met een handicap toegang te bieden tot werkgelegenheid en hen ook aan het werk te houden. In 2006 bleek echter dat België nog steeds onder het Europese gemiddelde zat wat betreft de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap. Ons land kwam toen immers slechts aan een percentage van 42 %, terwijl het Europese gemiddelde 49 % was.

Als gevolg daarvan besliste de regering in mei 2006 een verhoging in te voeren van het aantal plaatsen in de federale openbare besturen voor personen met een handicap. Deze beslissing kreeg mee vorm in het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt. Dit koninklijk besluit bepaalt dat in elk federaal openbaar bestuur 3 % (in plaats van 2 % voordien) van de betrekkingen wordt voorbehouden voor personen met een handicap. Het koninklijk besluit voorziet ook een wervingsstop waardoor de betreffende administratie haar personeelsbestand niet zou kunnen aanvullen voor de functies die dat specifieke quotum niet halen tegen 1 januari 2010.

Tevens voorziet het koninklijk besluit in een begeleidingscommissie die onder meer als doel heeft verslag uit te brengen aan de regering over de toestand van de tewerkstelling van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt. In haar evaluatieverslag voor het jaar 2010 stelt de commissie vast dat de tewerkstellingsgraad voor personen met een handicap slechts 1,28 % bedraagt.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld:

1) Hoeveel mensen zijn in elk van uw diensten en instellingen tewerkgesteld?

2) Hoeveel personen met een handicap zijn in elk van uw diensten en instellingen tewerkgesteld?

3) Hoeveel procent van het aantal werknemers betreft dit?

4) Hebt u het quotum van 3 % gehaald op 1 januari 2010?

5) Indien u het quotum niet gehaald hebt, door welke sancties werd u getroffen? Werd er een wervingsstop doorgevoerd? Welke gevolgen heeft u daardoor ondervonden?

6) Welke maatregelen worden genomen om alsnog het quotum te behalen? Hebt u zicht op de effectiviteit van deze maatregelen?

 
Réponse reçue le 18 novembre 2011 : Antwoord ontvangen op 18 november 2011 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous la réponse à ses questions.

1. Au 1er octobre 2011, 25.035 personnes étaient en service au sein du Service public fédéral (SPF) Finances. Il s’agit des collaborateurs statutaires et contractuels.

2.et 3. La politique du Département a toujours consisté à intégrer sans discrimination les personnes atteintes d’un handicap parmi les autres membres du personnel.

L’exécution d’un simple recensement des personnes handicapées actuellement en service ou au moment du recrutement de nouveaux agents serait mal accueillie par la majorité des employés handicapés, étant donné qu’ils ne souhaitent pas être stigmatisés du fait de leur handicap.

Sur base des données chiffrées qui ont été archivées en 2003, on constate que 586 personnes présentant un handicap étaient employées à ce moment par le SPF Finances. Il est certain que la majorité de ces personnes sont toujours employées pour le moment.

D’autre part, un questionnaire « Emploi et Handicap », initié par la Commission d’accompagnement constituée dans le cadre de l’arrêté royal (AR) du 5 mars 2007 prévoyant le recrutement de collaborateurs avec un handicap, a été organisé pour une deuxième fois au mois de décembre 2010.

Pour l’ensemble du personnel consulté, 217 questionnaires ont été renvoyés. Ce chiffre est inférieur au nombre de personnes avec un handicap qui travaillent effectivement au SPF Finances, mais prouve une fois de plus que la politique du Département fonctionne.

Il faut cependant constater que le pourcentage effectif de personnes handicapées occupées oscille autour des 2 % (586/28.209).

4. Sur base des renseignements fournis volontairement par les agents du SPF Finances, on peut constater que le SPF Finances n'a pas atteint le quota d'engagement de personnes présentant un handicap.

Néanmoins, le SPF Finances poursuivra sa politique de diversité et fournira les efforts nécessaires afin d'atteindre le quota.

5. Pour l'instant, le SPF Finances n'est touché par aucune sanction pour ne pas avoir atteint le quota. Il faut veiller, dans le cas où un mécanisme de sanction est appliqué, que celle-ci ne perturbe pas le bon fonctionnement de l'organisation.

6. Au moment du recrutement des personnes handicapées, le SPF Finances prend spontanément contact avec elles afin de les motiver et discuter des possibilités telles que la recherche d’une fonction tenant compte de leur limitation de déplacement.

Si nécessaire, des adaptions à leur poste de travail sont apportées au niveau de la logistique, de l’informatique et de la sécurité. Pour ce, il est fait appel au soutien d’experts tels que la Ligue Braille, de firmes spécialisés dans des programmes software spécifiques et évidemment au Service Social et au Service Interne pour la Prévention et le la Protection au Travail (SIPPT).

Comme c’était le cas dans le passé, le SPF Finances fera dans les années à venir les efforts nécessaires afin d’atteindre le quota de 3% préconisé. En adaptant et améliorant sa stratégie de communication au niveau du recrutement et de la sélection, il tente d’atteindre le groupe cible et de le stimuler davantage à prendre part aux sélections régulièrement organisées en collaboration avec SELOR.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

1 Op 1 oktober 2011 waren er 25 035 personeelsleden tewerkgesteld bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën. Het betreft de statutaire en contractuele medewerkers.

2. en 3. Het beleid van de FOD Financiën heeft er altijd in bestaan personen met een handicap zonder enige discriminatie te integreren te midden van de andere personeelsleden.

Het uitvoeren van een eenvoudige telling van de gehandicapte personen die tegenwoordig in dienst zijn bij het Departement of bij de aanwerving van nieuwe personeelsleden zou dan ook slecht onthaald worden daar de meerderheid van de gehandicapte werknemers niet wegens hun handicap gestigmatiseerd wensen te worden

Op basis van cijfergegevens die in 2003 werden gearchiveerd kon worden vastgesteld dat 586 personen met een handicap op dat moment bij de FOD Financiën tewerkgesteld waren. Het staat vast dat de meerderheid van deze personen op dit moment nog steeds in dienst zijn.

Anderzijds werd, op verzoek van de Begeleidingscommissie die werd opgericht in het kader van het koninklijk besluit (KB) van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap, in de maand december van 2010 voor de tweede maal een enquête “Tewerkstelling en Handicap” gehouden bij de personeelsleden van de FOD Financiën.

Voor het gehele Departement stuurden 217 personeelsleden op vrijwillige basis deze vragenlijst terug. Dit cijfer is beduidend lager dan het werkelijk aantal tewerkgestelde personeelsleden met een handicap, maar bewijst dat het beleid van het Departement werkt.

Er mag evenwel aangenomen worden dat het werkelijke percentage van tewerkstelling van personen met een handicap schommelt rond de 2 % (586/28.209).

4. Op basis van de gegevens die de werknemers van de FOD Financiën vrijwillig meedeelden, kan besloten worden dat de FOD Financiën het quotum voor tewerkstelling van personen met een handicap niet haalde.

Desondanks zal de FOD Financiën haar diversiteitspolitiek verder zetten en de nodige inspanningen leveren om het quotum te bereiken.

5. Op dit ogenblik wordt de FOD Financiën niet getroffen door sancties wegens het niet halen van het vooropgestelde quotum. Er dient op toegezien te worden dat, indien er sanctiemechanismen worden toegepast, deze de goede werking van de organisatie niet verstoren.

6. Bij de indiensttreding van personen met een handicap neemt de FOD Financiën spontaan contact met deze mensen om hen extra te motiveren en de mogelijkheden te bespreken, zoals het zoeken van een gepaste standplaats rekening houdend met hun verplaatsingsbeperkingen.

Indien nodig gebeuren ook de noodzakelijke aanpassingen aan hun werkpost op het vlak van logistiek, informatica en veiligheid. Hiervoor wordt soms een beroep gedaan op de deskundige ondersteuning van organisaties zoals de Brailleliga, firma’s gespecialiseerd in speciale software- programma’s en uiteraard de Sociale Dienst en de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW).

Zoals vroeger reeds het geval was, zal de FOD Financiën in de komende jaren de nodige inspanningen leveren om het vooropgestelde quotum van 3 % te behalen. Door het aanpassen en bijsturen van het communicatiebeleid op het vlak van rekrutering en selectie wordt getracht de betrokken doelgroep beter te bereiken en aan te zetten om deelnemen aan de selecties die de FOD Financiën regelmatig organiseert in samenwerking met SELOR.