SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
21 octobre 2010 21 oktober 2010
________________
Question écrite n° 5-245 Schriftelijke vraag nr. 5-245

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

à la ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________________
Sécurité dans et aux alentours des gares - Nouvelle circulaire - Accords de coopération - État de la question Veiligheid in en rond spoorwegstations - Nieuwe rondzendbrief - Samenwerkingsakkoorden - Stand van zaken 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
gare ferroviaire
sécurité publique
police
police locale
lutte contre le crime
accord de coopération (Cadre institutionnel belge)
statistique officielle
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
openbare veiligheid
politie
gemeentepolitie
misdaadbestrijding
samenwerkingsakkoord (Belgisch institutioneel kader)
officiële statistiek
________ ________
21/10/2010Verzending vraag
22/12/2010Antwoord
21/10/2010Verzending vraag
22/12/2010Antwoord
________ ________
Question n° 5-245 du 21 octobre 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-245 d.d. 21 oktober 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Une circulaire relative à la sécurité dans et aux alentours des gares serait en cours d'élaboration. Cette nouvelle circulaire complèterait celle du 15 avril 2002, mais s'appuierait également sur une analyse des risques pour toutes les gares. Selon l'ancienne circulaire, c'était la taille d'une gare qui déterminait les mesures de sécurité et la capacité policière d'une gare. La police locale et celle des chemins de fer n'ont dû conclure des protocoles ou des accords de coopération que pour dix grandes gares.

Dans la nouvelle circulaire, une analyse de risques serait faite pour chaque gare, sur la base des vrais problèmes de terrain. À la suite de cette analyse, des accords de coopération entre les polices locale et fédérale pourvoiront aux mesures de sécurité nécessaires. L'analyse de risque tiendrait notamment compte de la taille de la gare, du nombre de voyageurs, de la criminalité enregistrée et du caractère international.

Dans la nouvelle circulaire, la catégorie d'une gare dépendrait donc des vrais problèmes de terrain. De ce fait, les mesures de sécurité dans la gare correspondraient mieux à la réalité. La responsabilité de conclure des protocoles avec les autres acteurs de la sécurité incomberait à la police des chemins de fer ou la police locale, en fonction de la catégorie de la gare. Si les conditions dans la gare ou à ses alentours se modifient, elle peut changer de catégorie.

À Bruxelles, à la gare du Midi, un accord de coopération entre les autorités administratives, les services de police locale et fédérale, le parquet, la direction générale Sécurité et prévention du Service public fédéral (SPF) Intérieur, la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB), la Société des transports intercommunaux de Bruxelles (STIB), Transport en commun en Wallonie (TEC) et De Lijn est déjà en vigueur depuis quelques années. Cet accord permet à tous les acteurs de concourir à la sécurité des transports en commun et de leur environnement à Bruxelles . Le point prioritaire de cet accord porte sur la lutte contre les vols.

Je souhaiterais une réponse aux questions suivantes :

1) La ministre dispose-t-elle de chiffres relatifs au nombre de délits commis dans ou aux alentours des gares durant les années 2007, 2008, 2009 et le premier semestre 2010, ventilés par région et éventuellement par catégorie ?

2) Peut-elle m'indiquer où en est cette circulaire ?

3) Peut-elle détailler les facteurs principaux de l'analyse des risques ? Quel sera leur impact sur la détermination du niveau de risque ? Quelles mesures de sécurité associe-t-on aux différents facteurs et niveaux de sécurité ?

4) Dispose-t-elle de données sur le nombre d'accords de coopération conclus ces cinq dernières années dans notre pays ? Entre quels partenaires ont-ils été conclus, et quelle en était la portée ? Qu'a-t-on précisément convenu ?

5) Quels sont les points principaux de ces accords de coopération ?

 

Er zou worden gewerkt aan een rondzendbrief in verband met de veiligheid in en rond spoorwegstations. Die nieuwe brief zou verder bouwen op de rondzendbrief van 15 april 2002, maar zou daarnaast ook steunen op een risicoanalyse van alle spoorwegstations. Volgens de oude rondzendbrief was de grootte van een station bepalend voor de veiligheidsmaatregelen en de politiecapaciteit in een station. Slechts voor tien grote stations moesten tussen de lokale politie en de spoorwegpolitie protocollen of samenwerkingsakkoorden worden gesloten.

In de nieuwe rondzendbrief zou voor alle stations een risicoanalyse worden gemaakt, op basis van de echte problemen op het terrein. Steunend op die analyse zullen voor de vereiste veiligheidsmaatregelen per station samenwerkingsakkoorden tussen de lokale en de federale politie worden gesloten. De risicoanalyse zou onder andere rekening houden met de grootte van het station, het aantal reizigers, de geregistreerde criminaliteit, het internationale karakter.

In de nieuwe rondzendbrief zouden dus de echte problemen op het terrein bepalen bij welk type een station wordt ingedeeld. Daardoor zouden ook de veiligheidsmaatregelen in het station nauwer aansluiten bij de realiteit. Afhankelijk van het type station zou de spoorwegpolitie of lokale politie verantwoordelijk zijn voor het sluiten van protocollen met de andere veiligheidspartners. Als de omstandigheden in en rond een station veranderen, kan een station van type veranderen.

In het Brusselse Zuidstation loopt al enkele jaren een samenwerkingsakkoord tussen de bestuurlijke autoriteiten, de lokale en federale politiediensten, het parket, de algemene directie Preventie en Veiligheid van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), de Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel (MIVB), de TEC, Transport en commun, en De Lijn. Door dit samenwerkingsakkoord werken alle partners samen aan de veiligheid op en rond het openbaar vervoer in Brussel. Het belangrijkste aandachtspunt van dit samenwerkingsakkoord betreft de aanpak van diefstallen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Heeft de minister cijfers over het aantal criminele feiten gepleegd in en rond de stations in de jaren 2007, 2008, 2009 en de eerste helft van 2010, opgedeeld per gewest en eventueel per categorie?

2) Kan ze mij zeggen hoe ver het staat met die rondzendbrief?

3) Kan ze de factoren opsommen die van belang zullen zijn bij de risicoanalyse? Welke impact hebben die factoren op het bepalen van het risiconiveau? Welke veiligheidsmaatregelen worden gekoppeld aan de verschillende factoren en veiligheidsniveaus?

4) Heeft ze cijfers over het aantal samenwerkingsakkoorden dat in ons land de laatste vijf jaar zijn gesloten? Tussen welke partners werden ze gesloten en welke draagwijdte hebben ze? Welke afspraken worden precies gemaakt?

5) Welke aandachtspunten staan in die samenwerkingsakkoorden?

 
Réponse reçue le 22 décembre 2010 : Antwoord ontvangen op 22 december 2010 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous réponse à ses questions.

1. Veuillez trouver ci-joint deux tableaux, à savoir:

  • Tableau 1: Nombre total d’infractions enregistrées avec comme destination lieu station de métro, métro, voie ferrée, gare de chemin de fer et train, par région, pour la période 2007-2009 et le premier trimestre de 2010.

  • Tableau 2: Top 10 des rubriques principales les plus enregistrées avec comme destination lieu station de métro, métro, voie ferrée, gare de chemin de fer et train, par Région, pour la période de 2007 à 2009 inclus, ainsi que pour le premier trimestre de 2010.

Des données pour le deuxième trimestre de 2010 ne sont pas encore disponibles.

2. Nous vous confirmons que des initiatives en vue de modifiée la circulaire du 15 avril 2002 relative à la responsabilité des autorités administratives et la répartition des tâches entre les services de police en matière de sécurité dans les chemins de fer ont été prises. Cependant celles-ci n’ont pas encore aboutis et dès lors la circulaire du 15 avril 2002 reste d’actualité. Fin 2008, une recherche relative à la sécurité intégrale dans les gares : un modèle de collaboration a été lancée. Elle fût menée par la KATHO et cofinancée par Corporate Security Service de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB), La police des chemins de fer (SPC) et la direction générale Sécurité et prévention du Service public fédéral (SPF) Intérieur. Nous avons pu prendre connaissance des résultats de cette recherche début 2010. Les conclusions reprises dans cette recherche sont apparues pertinentes pour les modifications que nous souhaitions apportées à la circulaire du 15 avril 2002 et nous souhaitions intégrer certaines d’entre-elles dans la nouvelle mouture de la circulaire. Des démarches ont été prises en ce sens. Notre volonté est d’arriver à un résultat qui tiendra compte non seulement des conclusions de la recherche sus mentionnée mais également des travaux de la SNCB en vue de développer, au niveau local, des déclarations d’intention qui visent à développer une politique de sécurité dans les gares.

3. Les facteurs lors de l’analyse des risques sont : l’importance de la gare (notamment dans le cadre du terrorisme), la présence de trains internationaux, la proximité de la frontière (drogues, …), l’accessibilité de la gare (voies de fuite pour des voleurs), la présence de touristes ou de sans abris, le nombre de voyageurs (heures de pointe), la présence de magasins, d’une cafétéria, etc.

Sur base de ces facteurs à risques, des mesures de sécurité sont prises : engagement d’un service interne de sécurité et de la police, installation d’appareils de sécurité tels que des caméras et des installations d’alarme, ainsi que des mesures au niveau de l’infrastructure.

La réponse aux questions 4 et 5 relève de la compétence de mon collègue des Entreprises publiques.

Tableau 1

Nombre total de faits criminels enregistrés avec comme destination lieu station de métro, métro, voie ferée, gare de chemin de fer et train, par Région, pour la péiode 2007-2009, ainsi que pour le premier trimestre de 2010.








Faits criminels
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

3.170

2.955

2.648


804


Métro

1.380

1.437

1.220


408


Voie ferrée

173

109

87


19


Gare de chemin de fer

6.587

6.823

6.433


1.258


Train

1.606

1.960

1.729


406


Total Région:

12.916

13.284

12.117


2.895








Inconnu

Station de métro

11

12

15


3


Métro

26

23

33


8


Voie ferrée

2

2

2




Gare de chemin de fer

27

10

24


5


Train

66

104

108


35


Total Région:

132

151

182


51








Région Flamande

Station de métro

399

482

451


158


Métro

53

55

39


23


Voie ferrée

355

408

353


98


Gare de chemin de fer

5.148

5.985

6.338


1.287


Train

1.960

2.008

2.332


583


Total Région:

7.915

8.938

9.513


2.149








Région Wallonne

Station de métro

83

106

127


57


Métro

17

16

26


3


Voie ferrée

759

595

370


102


Gare de chemin de fer

2.885

2.772

2.564


643


Train

1.267

1.099

1.077


336


Total Région:

5.011

4.588

4.164


1.141









Total:

25.974

26.961

25.976


6.236

Tableau 2

Top 10 de faits criminels enregistrés avec comme destination lieu station de métro, métro, voie ferée, gare de chemin de fer et train, par Région, pour la péiode 2007-2009, ainsi que pour le premier trimestre de 2010.








Vol et extorsion
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

1.603

1.452

1.397


407


Métro

1.246

1.283

1.080


371


Voie ferrée

125

71

55


15


Gare de chemin de fer

3.586

3.453

3.320


716


Train

1.160

1.160

1.185


311


Total Région:

7.720

7.419

7.037


1.820








Inconnu

Station de métro

11

10

14


2


Métro

26

23

30


8


Voie ferrée

2

2

1




Gare de chemin de fer

21

9

22


4


Train

58

99

99


31


Total Région:

118

143

166


45








Région Flamande

Station de métro

215

221

201


72


Métro

50

49

39


22


Voie ferrée

155

205

138


28


Gare de chemin de fer

3.011

3.250

3.780


687


Train

839

955

1.293


284


Total Région:

4.270

4.680

5.451


1.093








Région Wallonne

Station de métro

47

64

32


6


Métro

14

9

10


3


Voie ferrée

522

358

191


69


Gare de chemin de fer

1.028

940

785


184


Train

480

456

490


148


Total Région:

2.091

1.827

1.508


410









Total:

14.199

14.069

14.162


3.368








Législation sur les étrangers
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

212

213

182


44


Métro

3

3

3


2


Voie ferrée

5

13

5


1


Gare de chemin de fer

1.167

1.268

1.129


182


Train

104

169

117


39


Total Région:

1.491

1.666

1.436


268








Inconnu

Gare de chemin de fer

1






Total Région:

1












Région Flamande

Station de métro

60

81

110


29


Métro

1

3



1


Voie ferrée

12

10

13


4


Gare de chemin de fer

356

556

466


88


Train

199

273

341


107


Total Région:

628

923

930


229








Région Wallonne

Station de métro

5

11

38


19


Métro


2

8




Voie ferrée

7

10

7


3


Gare de chemin de fer

119

194

275


58


Train

59

51

45


9


Total Région:

190

268

373


89









Total:

2.310

2.857

2.739


586








Drogues
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

218

196

189


56


Métro

3

10

8


1


Voie ferrée

2

1





Gare de chemin de fer

357

542

338


48


Train

147

427

238


23


Total Région:

727

1.176

773


128








Inconnu

Train

1






Total Région:

1












Région Flamande

Station de métro

9

21

26


7


Métro


1





Voie ferrée

15

18

9


3


Gare de chemin de fer

511

549

525


94


Train

466

368

292


37


Total Région:

1.001

957

852


141








Région Wallonne

Station de métro

1

3

12


3


Métro


2

1




Voie ferrée

23

43

14


4


Gare de chemin de fer

508

434

362


96


Train

307

222

194


76


Total Région:

839

704

583


179









Total:

2.568

2.837

2.208


448








Infractions contre l'intégrité physique
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

299

290

324


96


Métro

45

63

78


12


Voie ferrée

10

8

6


1


Gare de chemin de fer

190

233

228


52


Train

43

33

43


12


Total Région:

587

627

679


173








Inconnu

Station de métro



1




Métro



1




Train

3

1

1


1


Total Région:

3

1

3


1








Région Flamande

Station de métro

40

33

29


21


Métro

1

1





Voie ferrée

30

28

33


23


Gare de chemin de fer

256

285

310


98


Train

119

102

114


47


Total Région:

446

449

486


189








Région Wallonne

Station de métro

13

13

13


3


Métro

2

1





Voie ferrée

56

29

23


5


Gare de chemin de fer

270

275

295


82


Train

111

99

117


36


Total Région:

452

417

448


126









Total:

1.488

1.494

1.616


489








Violence contre la propriété
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

43

75

47


39


Métro

14

10

4


14


Voie ferrée

16

5

9


2


Gare de chemin de fer

61

70

69


28


Train

10

12

11




Total Région:

144

172

140


83








Inconnu

Train


1





Total Région:


1











Région Flamande

Station de métro

15

11

4


3


Voie ferrée

62

59

65


9


Gare de chemin de fer

237

277

243


48


Train

18

20

17


4


Total Région:

332

367

329


64








Région Wallonne

Station de métro

8

5

2


1


Métro

1






Voie ferrée

51

54

48


7


Gare de chemin de fer

224

214

194


58


Train

40

41

30


7


Total Région:

324

314

274


73









Total:

800

854

743


220








Infractions contre la foi publique
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

84

84

46


14


Métro

24

18

11


2


Gare de chemin de fer

399

410

468


62


Train

34

52

44


8


Total Région:

541

564

569


86








Inconnu

Station de métro


2





Métro



2




Train



4


1


Total Région:


2

6


1








Région Flamande

Station de métro

2

5

7


1


Voie ferrée


2





Gare de chemin de fer

63

61

43


13


Train

25

36

34


23


Total Région:

90

104

84


37








Région Wallonne

Station de métro


1

8


4


Métro



1




Voie ferrée

4

1

4




Gare de chemin de fer

25

43

44


6


Train

23

40

27


4


Total Région:

52

85

84


14









Total:

683

755

743


138








Ivresse et alcool
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

116

137

103


25


Métro

2

4



1


Voie ferrée

1

2

2




Gare de chemin de fer

143

198

207


45


Train

2

4

4




Total Région:

264

345

316


71








Inconnu

Gare de chemin de fer

1






Total Région:

1












Région Flamande

Station de métro

17

19

17


6


Voie ferrée

7

5

5


2


Gare de chemin de fer

177

161

148


46


Train

23

13

17


3


Total Région:

224

198

187


57








Région Wallonne

Station de métro

1


3


1


Voie ferrée

5

3

4




Gare de chemin de fer

77

85

71


21


Train

8

10

4


1


Total Région:

91

98

82


23









Total:

580

641

585


151








Armes et explosifs
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

147

117

82


36


Métro

3

3

7




Voie ferrée

5

1





Gare de chemin de fer

150

122

134


20


Train

10

12

9




Total Région:

315

255

232


56








Région Flamande

Station de métro

1

10

5


2


Voie ferrée

3

3

5




Gare de chemin de fer

65

91

57


13


Train

12

17

17


7


Total Région:

81

121

84


22








Région Wallonne

Station de métro

3

2

6


12


Métro



1




Voie ferrée

10

4

2


1


Gare de chemin de fer

120

106

77


28


Train

18

17

13


3


Total Région:

151

129

99


44









Total:

547

505

415


122








Infractions contre la sécurité publique
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

69

60

52


22


Métro

13

10

6




Voie ferrée

1

1





Gare de chemin de fer

91

75

90


25


Train

21

21

22


3


Total Région:

195

167

170


50








Région Flamande

Station de métro

7

6

6


2


Voie ferrée

1

6



1


Gare de chemin de fer

62

77

73


19


Train

44

35

41


11


Total Région:

114

124

120


33








Région Wallonne

Station de métro

3

1

1


3


Métro


1

3




Voie ferrée

3

3

11




Gare de chemin de fer

104

98

107


30


Train

78

70

72


22


Total Région:

188

173

194


55









Total:

497

464

484


138








Fraude
















2007

2008

2009


2010

Région Bruxelles Capitale

Station de métro

51

38

38


9


Métro

5

7

4




Voie ferrée



1




Gare de chemin de fer

99

104

101


21


Train

16

18

18


3


Total Région:

171

167

162


33








Inconnu

Gare de chemin de fer

1


1




Train

3

2

2


1


Total Région:

4

2

3


1








Région Flamande

Station de métro

1

3



1


Métro

1

1





Voie ferrée

3

5

3


1


Gare de chemin de fer

109

96

85


24


Train

55

70

67


13


Total Région:

169

175

155


39








Région Wallonne

Station de métro


1

2




Métro


1





Voie ferrée


1

1




Gare de chemin de fer

50

38

28


8


Train

30

11

12


6


Total Région:

80

52

43


14









Total:

424

396

363


87



Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Gelieve hierbij twee tabellen te willen vinden:

  • Tabel 1: Totaal aantal geregistreerde criminele feiten met als plaatsbestemming metrostation, metrotrein, spoorweg, spoorwegstation en trein per gewest voor de periode 2007-2009 evenals voor het eerste kwartaal van 2010.

  • Tabel 2: Top 10 van de meest geregistreerde hoofdrubrieken met als plaatsbestemming metrostation, metrotrein, spoorweg, spoorwegstation en trein, per Gewest, voor de periode van 2007 tot en met 2009, evenals voor het eerste kwartaal van 2010

Gegevens voor het tweede kwartaal van 2010 zijn nog niet beschikbaar.

2. Wij bevestigen u dat er initiatieven genomen werden met het oog op het wijzigen van de omzendbrief van 15 april 2002 betreffende de verantwoordelijkheid van de bestuurlijke overheid en de taakverdeling tussen de politiediensten inzake veiligheid bij de spoorwegen. Deze zijn evenwel nog niet afgerond en dientengevolge blijft de omzendbrief van 15 april 2002 van toepassing. Eind 2008 werd er een onderzoek betreffende de integrale veiligheid in de stations: een samenwerkingsmodel, opgestart. Het werd uitgevoerd door de KATHO en medegefinancierd door Corporate Security Service van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), de spoorwegpolitie (SPC) en de AD Veiligheid en Preventie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken. Begin 2010 hebben wij kennis kunnen nemen van de resultaten van dit onderzoek. De conclusies uit dit onderzoek zijn relevant gebleken voor de wijzigingen die wij wensen aan te brengen aan de omzendbrief van 15 april 2002 en wij zouden sommige ervan willen integreren in de nieuwe versie van de omzendbrief. Er werden reeds stappen in die zin ondernomen. Het is onze bedoeling te komen tot een resultaat dat niet alleen rekening zal houden met de conclusies van het bovenvermelde onderzoek, maar ook met de werkzaamheden van de NMBS, om op lokaal vlak intentieverklaringen uit te werken die een veiligheidsbeleid in de stations beogen te ontwikkelen.

3. De factoren bij de risicoanalyse zijn : de belangrijkheid van het station (onder meer in het raam van terrorisme), de aanwezigheid van internationale treinen, de nabijheid van de grens (drugs, …), de toegankelijkheid van het station (de vluchtwegen voor dieven), de aanwezigheid van toeristen of van daklozen, het aantal reizigers (spitsuren), de aanwezigheid van winkels, een cafetaria, enz.

Op basis van die risicofactoren worden veiligheidsmaatregelen getroffen : inzet van een interne bewakingsdienst en van de politie, installatie van veiligheidsapparatuur zoals camera’s en alarminstallaties, evenals infrastructurele maatregelen

Het antwoord op de vragen 4 en 5 behoort tot de bevoegdheid van mijn Collega van Overheidsbedrijven.

Tabel 1

Totaal aantal geregistreerde criminele feiten met als plaatsbestemming metrostation, metrotrein, spoorweg, spoorwegstation en trein, per Gewest, voor de periode 2007-2009, evenals voor het eerste kwartaal van 2010








Crimineel feit
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

3.170

2.955

2.648


804


Metrotrein

1.380

1.437

1.220


408


Spoorweg

173

109

87


19


Spoorwegstation

6.587

6.823

6.433


1.258


Trein

1.606

1.960

1.729


406


Totaal gewest:

12.916

13.284

12.117


2.895








Onbekend

Metrostation

11

12

15


3


Metrotrein

26

23

33


8


Spoorweg

2

2

2




Spoorwegstation

27

10

24


5


Trein

66

104

108


35


Totaal gewest:

132

151

182


51








Vlaams Gewest

Metrostation

399

482

451


158


Metrotrein

53

55

39


23


Spoorweg

355

408

353


98


Spoorwegstation

5.148

5.985

6.338


1.287


Trein

1.960

2.008

2.332


583


Totaal gewest:

7.915

8.938

9.513


2.149








Waals Gewest

Metrostation

83

106

127


57


Metrotrein

17

16

26


3


Spoorweg

759

595

370


102


Spoorwegstation

2.885

2.772

2.564


643


Trein

1.267

1.099

1.077


336


Totaal gewest:

5.011

4.588

4.164


1.141









Totaal nationaal:

25.974

26.961

25.976


6.236

Tabel 2

Top 10 van de meest geregistreerde misdrijven met als plaatsbestemming metrostation, metrotrein, spoorweg, spoorwegstation en trein ,per Gewest, voor de periode 2007-2009, evenals voor het eerste kwartaal van 2010








Crimineel feit














Diefstal en afpersing
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

1.603

1.452

1.397


407


Metrotrein

1.246

1.283

1.080


371


Spoorweg

125

71

55


15


Spoorwegstation

3.586

3.453

3.320


716


Trein

1.160

1.160

1.185


311


Totaal gewest:

7.720

7.419

7.037


1.820








Onbekend

Metrostation

11

10

14


2


Metrotrein

26

23

30


8


Spoorweg

2

2

1




Spoorwegstation

21

9

22


4


Trein

58

99

99


31


Totaal gewest:

118

143

166


45








Vlaams Gewest

Metrostation

215

221

201


72


Metrotrein

50

49

39


22


Spoorweg

155

205

138


28


Spoorwegstation

3.011

3.250

3.780


687


Trein

839

955

1.293


284


Totaal gewest:

4.270

4.680

5.451


1.093








Waals Gewest

Metrostation

47

64

32


6


Metrotrein

14

9

10


3


Spoorweg

522

358

191


69


Spoorwegstation

1.028

940

785


184


Trein

480

456

490


148


Totaal gewest:

2.091

1.827

1.508


410









Totaal nationaal:

14.199

14.069

14.162


3.368








Vreemdelingenwetgeving
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

212

213

182


44


Metrotrein

3

3

3


2


Spoorweg

5

13

5


1


Spoorwegstation

1.167

1.268

1.129


182


Trein

104

169

117


39


Totaal gewest:

1.491

1.666

1.436


268








Onbekend

Spoorwegstation

1






Totaal gewest:

1












Vlaams Gewest

Metrostation

60

81

110


29


Metrotrein

1

3



1


Spoorweg

12

10

13


4


Spoorwegstation

356

556

466


88


Trein

199

273

341


107


Totaal gewest:

628

923

930


229








Waals Gewest

Metrostation

5

11

38


19


Metrotrein


2

8




Spoorweg

7

10

7


3


Spoorwegstation

119

194

275


58


Trein

59

51

45


9


Totaal gewest:

190

268

373


89









Totaal nationaal:

2.310

2.857

2.739


586








Drugs
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

218

196

189


56


Metrotrein

3

10

8


1


Spoorweg

2

1





Spoorwegstation

357

542

338


48


Trein

147

427

238


23


Totaal gewest:

727

1.176

773


128








Onbekend

Trein

1






Totaal gewest:

1












Vlaams Gewest

Metrostation

9

21

26


7


Metrotrein


1





Spoorweg

15

18

9


3


Spoorwegstation

511

549

525


94


Trein

466

368

292


37


Totaal gewest:

1.001

957

852


141








Waals Gewest

Metrostation

1

3

12


3


Metrotrein


2

1




Spoorweg

23

43

14


4


Spoorwegstation

508

434

362


96


Trein

307

222

194


76


Totaal gewest:

839

704

583


179









Totaal nationaal:

2.568

2.837

2.208


448








Misdrijven tegen de lichamelijke integriteit
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

299

290

324


96


Metrotrein

45

63

78


12


Spoorweg

10

8

6


1


Spoorwegstation

190

233

228


52


Trein

43

33

43


12


Totaal gewest:

587

627

679


173








Onbekend

Metrostation



1




Metrotrein



1




Trein

3

1

1


1


Totaal gewest:

3

1

3


1








Vlaams Gewest

Metrostation

40

33

29


21


Metrotrein

1

1





Spoorweg

30

28

33


23


Spoorwegstation

256

285

310


98


Trein

119

102

114


47


Totaal gewest:

446

449

486


189








Waals Gewest

Metrostation

13

13

13


3


Metrotrein

2

1





Spoorweg

56

29

23


5


Spoorwegstation

270

275

295


82


Trein

111

99

117


36


Totaal gewest:

452

417

448


126









Totaal nationaal:

1.488

1.494

1.616


489








Geweld tegen eigendom
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

43

75

47


39


Metrotrein

14

10

4


14


Spoorweg

16

5

9


2


Spoorwegstation

61

70

69


28


Trein

10

12

11




Totaal gewest:

144

172

140


83








Onbekend

Trein


1





Totaal gewest:


1











Vlaams Gewest

Metrostation

15

11

4


3


Spoorweg

62

59

65


9


Spoorwegstation

237

277

243


48


Trein

18

20

17


4


Totaal gewest:

332

367

329


64








Waals Gewest

Metrostation

8

5

2


1


Metrotrein

1






Spoorweg

51

54

48


7


Spoorwegstation

224

214

194


58


Trein

40

41

30


7


Totaal gewest:

324

314

274


73









Totaal nationaal:

800

854

743


220








Misdrijven tegen de openbare trouw
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

84

84

46


14


Metrotrein

24

18

11


2


Spoorwegstation

399

410

468


62


Trein

34

52

44


8


Totaal gewest:

541

564

569


86








Onbekend

Metrostation


2





Metrotrein



2




Trein



4


1


Totaal gewest:


2

6


1








Vlaams Gewest

Metrostation

2

5

7


1


Spoorweg


2





Spoorwegstation

63

61

43


13


Trein

25

36

34


23


Totaal gewest:

90

104

84


37








Waals Gewest

Metrostation


1

8


4


Metrotrein



1




Spoorweg

4

1

4




Spoorwegstation

25

43

44


6


Trein

23

40

27


4


Totaal gewest:

52

85

84


14









Totaal nationaal:

683

755

743


138








Dronkenschap en alcohol
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

116

137

103


25


Metrotrein

2

4



1


Spoorweg

1

2

2




Spoorwegstation

143

198

207


45


Trein

2

4

4




Totaal gewest:

264

345

316


71








Onbekend

Spoorwegstation

1






Totaal gewest:

1












Vlaams Gewest

Metrostation

17

19

17


6


Spoorweg

7

5

5


2


Spoorwegstation

177

161

148


46


Trein

23

13

17


3


Totaal gewest:

224

198

187


57








Waals Gewest

Metrostation

1


3


1


Spoorweg

5

3

4




Spoorwegstation

77

85

71


21


Trein

8

10

4


1


Totaal gewest:

91

98

82


23









Totaal nationaal:

580

641

585


151








Wapens en springstoffen
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

147

117

82


36


Metrotrein

3

3

7




Spoorweg

5

1





Spoorwegstation

150

122

134


20


Trein

10

12

9




Totaal gewest:

315

255

232


56








Vlaams Gewest

Metrostation

1

10

5


2


Spoorweg

3

3

5




Spoorwegstation

65

91

57


13


Trein

12

17

17


7


Totaal gewest:

81

121

84


22








Waals Gewest

Metrostation

3

2

6


12


Metrotrein



1




Spoorweg

10

4

2


1


Spoorwegstation

120

106

77


28


Trein

18

17

13


3


Totaal gewest:

151

129

99


44









Totaal nationaal:

547

505

415


122








Misdrijven tegen de openbare veiligheid
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

69

60

52


22


Metrotrein

13

10

6




Spoorweg

1

1





Spoorwegstation

91

75

90


25


Trein

21

21

22


3


Totaal gewest:

195

167

170


50








Vlaams Gewest

Metrostation

7

6

6


2


Spoorweg

1

6



1


Spoorwegstation

62

77

73


19


Trein

44

35

41


11


Totaal gewest:

114

124

120


33








Waals Gewest

Metrostation

3

1

1


3


Metrotrein


1

3




Spoorweg

3

3

11




Spoorwegstation

104

98

107


30


Trein

78

70

72


22


Totaal gewest:

188

173

194


55









Totaal nationaal:

497

464

484


138








Bedrog
















2007

2008

2009


2010

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Metrostation

51

38

38


9


Metrotrein

5

7

4




Spoorweg



1




Spoorwegstation

99

104

101


21


Trein

16

18

18


3


Totaal gewest:

171

167

162


33








Onbekend

Spoorwegstation

1


1




Trein

3

2

2


1


Totaal gewest:

4

2

3


1








Vlaams Gewest

Metrostation

1

3



1


Metrotrein

1

1





Spoorweg

3

5

3


1


Spoorwegstation

109

96

85


24


Trein

55

70

67


13


Totaal gewest:

169

175

155


39








Waals Gewest

Metrostation


1

2




Metrotrein


1





Spoorweg


1

1




Spoorwegstation

50

38

28


8


Trein

30

11

12


6


Totaal gewest:

80

52

43


14









Totaal nationaal:

424

396

363


87