SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
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Session 2010-2011 | Zitting 2010-2011 | ||||||||
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18 mars 2011 | 18 maart 2011 | ||||||||
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Question écrite n° 5-1792 | Schriftelijke vraag nr. 5-1792 | ||||||||
de Dirk Claes (CD&V) |
van Dirk Claes (CD&V) |
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au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier Ministre |
aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister |
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Sociétés de transport par bus - Contrôles - Nombres - Problèmes fréquents | Busvervoermaatschappijen - Controles - Aantallen - Vaak voorkomende problemen | ||||||||
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transport en commun autobus sécurité des transports contrôle technique statistique officielle sécurité routière |
gemeenschappelijk vervoer autobus veiligheid van het vervoer technische keuring officiële statistiek verkeersveiligheid |
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Question n° 5-1792 du 18 mars 2011 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-1792 d.d. 18 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Dans le cadre de mes travaux en commission de l'Intérieur et des Affaires administratives du Sénat, j'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes. 1) Combien de sociétés de transport par bus ont-elles été contrôlées l'année dernière sur le respect de la législation relative à la sécurité, aux temps de conduite et de repos et à l'infrastructure? J'aimerais obtenir une comparaison avec les années précédentes. 2) Combien de procès-verbaux ont-ils été dressés l'année dernière à l'encontre des bus de transport de personnes qui n'étaient pas conformes à la législation? J'aimerais également obtenir une comparaison avec les années précédentes. 3) Quels sont les problèmes les plus fréquemment constatés dans les sociétés de transport par bus? J'aimerais également obtenir une comparaison avec les années précédentes. 4) En 2010, des contrôles spécifiques ont-ils également été effectués sur les autocars en direction du Maroc, comme les années précédentes ? |
In het kader van mijn werkzaamheden in de commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden van de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen: 1) Hoeveel busmaatschappijen werden vorig jaar gecontroleerd op de correcte naleving van de wetgeving inzake veiligheid, rij- en rusttijden en infrastructuur? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren. 2) Hoeveel processen-verbaal werden vorig jaar opgesteld voor bussen voor personenvervoer die niet conform de wetgeving waren? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren. 3) Welke problemen worden bij de busmaatschappijen het vaakst vastgesteld? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren. 4) Werden er in 2010 ook specifieke controles uitgevoerd op autocars richting Marokko zoals voorgaande jaren reeds gebeurde? |
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Réponse reçue le 17 mai 2011 : | Antwoord ontvangen op 17 mei 2011 : | ||||||||
1. Nombre d’entreprises d’autocars belges contrôlées Contrôles en entreprise : 2008 : 127 2009 : 116 2010 : 85 Contrôles sur la route : 2008 : 92 2009 : 85 2010 : 65 2. Nombre de procès-verbaux Contrôles en entreprise : 2008 : 29 2009 : 39 2010 : 21 Contrôles sur la route : 2008 : 111 2009 : 97 2010 : 55 3. Constats Contrôles en entreprise : - temps de repos insuffisant : 2008 : 54 2009 : 64 2010 : 94 - repos journalier : 2008 : 96 2009 : 119 2010 : 50 - disques non conservés de façon ordonnée pendant 1 an : 2008 : 129 2009 : 541 2010 : 28 - disques mal ou insuffisamment complétés : 2008 : 363 2009 : 329 2010 : 168 Contrôles sur la route : - utilisation du tachygraphe et temps de conduite et de repos : 2008 : 134 2009 : 148 2010 : 86 - accès à la profession et au marché (licences) : 2008 : 108 2009 : 146 2010 : 140 4. Contrôle du trafic de et vers le Maroc La surveillance de ce trafic est et reste un thème principal. Les contrôles ont lieu sur la route sur base des moments de grandes migrations. Ils sont réalisés en étroite collaboration avec d’autres services de contrôle et avec l’Auditorat du Travail de Bruxelles. Il existe également une approche multidisciplinaire des entreprises de transport et des agences de voyages qui organisent ces transports. |
1. Aantal gecontroleerde Belgische autocarmaatschappijen Controles in de bedrijven : 2008 : 127 2009 : 116 2010 : 85 Controles op de weg : 2008 : 92 2009 : 85 2010 : 65 2. Aantal processen-verbaal Controles in de bedrijven : 2008 : 29 2009 : 39 2010 : 21 Controles op de weg : 2008 : 111 2009 : 97 2010 : 55 3. Vaststellingen Controles in de bedrijven : - onvoldoende onderbreking rijtijd : 2008 : 54 2009 : 64 2010 : 94 - dagelijkse rusttijd : 2008 : 96 2009 : 119 2010 : 50 - schijven niet geordend bewaard gedurende 1 jaar : 2008 : 129 2009 : 541 2010 : 28 - slecht of onvoldoende ingevulde schijven : 2008 : 363 2009 : 329 2010 : 168 Controles op de weg : - gebruik van de tachograaf en rij- en rusttijden : 2008 : 134 2009 : 148 2010 : 86 - toegang tot het beroep en tot de markt (vergunningen) : 2008 : 108 2009 : 146 2010 : 140 4. Toezicht op het verkeer van en naar Marokko Het toezicht op dit verkeer is en blijft een hoofdthema. De controles gebeuren op de weg op basis van de gekende grote migratiemomenten. Zij gebeuren in samenwerking met diverse andere controlediensten en met het Arbeidsauditoraat van Brussel. Er is eveneens een multidisciplinaire aanpak van de transpportbedrijven en reisbureaus die deze transporten organiseren. |