SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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15 février 2011 15 februari 2011
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Question écrite n° 5-1367 Schriftelijke vraag nr. 5-1367

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au secrétaire d'État à la Modernisation du Service public fédéral Finances, à la Fiscalité environnementale et à la Lutte contre la fraude fiscale, adjoint au ministre des Finances

aan de staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de Fiscale Fraude, toegevoegd aan de minister van Financiën
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Véhicules électriques - Avantages fiscaux - Montants - Remplacement par une prime immédiate Elektrische voertuigen - Fiscale gunstmaatregelen - Bedragen - Vervanging door een onmiddellijke premie 
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véhicule électrique
déduction fiscale
immatriculation de véhicule
statistique officielle
elektrisch voertuig
belastingaftrek
registratie van een voertuig
officiële statistiek
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15/2/2011Verzending vraag
11/5/2011Antwoord
15/2/2011Verzending vraag
11/5/2011Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1366 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1366
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Question n° 5-1367 du 15 février 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1367 d.d. 15 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans son budget 2010, le gouvernement fédéral a adopté quelques mesures fiscales avantageuses pour les véhicules électriques. Ainsi, les particuliers peuvent bénéficier d'une réduction d'impôts de 30 % (maximum de 9 000 euros) sur l'achat d'un véhicule électrique et d'une exonération fiscale de 40 % (maximum de 250 euros) sur l'installation d'une borne de rechargement électrique publique extérieure à l'habitation. Une publication de la FEBIAC, la fédération belge de l'automobile, révèle toutefois que l'acheteur doit attendre un an avant de recevoir son argent : « Un conducteur qui achète un véhicule électrique en 2011 pourra seulement faire valoir cet achat dans la déclaration d'impôts relative à l'exercice 2012 et devra encore attendre quelques mois avant de recevoir le décompte final des impôts. »

Cet important délai a incité la FEBIAC à plaider pour l'octroi d'une prime immédiate à l'achat pour remplacer la réduction d'impôts.

Les entreprises peuvent également bénéficier de certaines mesures fiscales, comme une déductibilité des coûts de 120 % pour les véhicules sans émissions de CO2, ainsi qu'une déduction plus importante et un amortissement plus rapide des investissements consentis dans l'infrastructure de recharge.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Combien de véhicules électriques ont-ils été enregistrés en 2008, 2009 et 2010, avec une ventilation par véhicule privé, de société et public ?

2) Quel a été le montant total alloué en 2008, 2009 et 2010 pour les mesures fiscales (avec une ventilation par mesure) en faveur de l'achat de véhicules électriques ? Dans combien de cas l'acheteur était-il un particulier, une société, un service ou un organisme public ?

3) Que pense le secrétaire d'État de la proposition de la FEBIAC de remplacer la réduction fiscale par une prime immédiate à l'achat ?

4) Nul n'ignore que le secteur automobile traverse une période difficile. Par ailleurs, de telles mesures s'avèrent nécessaires pour accroître la compétitivité des véhicules électriques par rapport aux voitures « normales ». Plaide-t-il dès lors pour le maintien de ces mesures fiscales à long terme ?

 

De federale regering heeft in de begroting 2010 enkele fiscale gunstmaatregelen voorzien voor elektrische voertuigen. Particulieren kunnen bij aankoop van een elektrische wagen een belastingvermindering van 30 % (met een maximum van 9 000 euro) krijgen. Daarnaast is ook een belastingvermindering van 40 % mogelijk voor de installatie van publiek toegankelijke laadpalen aan de woning (hier met een maximum van 250 euro). Alleen moet de aankoper een jaar wachten op zijn geld, zo staat te lezen in een publicatie van de Belgische automobielfederatie, FEBIAC. " Wie in 2011 een elektrische wagen koopt, kan dit pas aangeven in zijn belastingaangifte van aanslagjaar 2012, waarna het nog enkele maanden duurt alvorens je de afrekening van je belastingen ontvangt; "

Met die lange wachttermijn in acht genomen, ijvert FEBIAC ervoor om de belastingvermindering te vervangen door een onmiddellijke premie bij aankoop.

Bedrijven kunnen eveneens genieten van een aantal fiscale maatregelen zoals een kostenaftrekbaarheid van 120 % voor voertuigen zonder CO2-uitstoot, alsook een verhoogde aftrek en versnelde afschrijving van investeringen in oplaadinfrastructuur.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel elektrische voertuigen werden ingeschreven in 2008, 2009 en 2010, graag met de vermelding of het om particuliere, bedrijfs-, of overheidsvoertuigen gaat?

2) Welke bedrag aan fiscale maatregelen (met een opsplitsing naar de verschillende gunstmaatregelen) werd uitgekeerd voor de aankoop van elektrische wagens in 2008, 2009 en 2010? In hoeveel gevallen was de aankoper een particulier, een bedrijf of een overheidsdienst of -instelling?

3) Welk standpunt neemt de geachte staatssecretaris in over de vraag van FEBIAC om de belastingvermindering te vervangen door een onmiddellijke premie bij aankoop?

4) Het is algemeen bekend dat de automobielsector doorheen een moeilijke periode gaat. Bovendien zijn dergelijke maatregelen nodig om de concurrentiekracht te vergroten in vergelijking met de " gewone " wagens. IJvert hij daarom voor een behoud van deze fiscale maatregelen op langere termijn?

 
Réponse reçue le 11 mai 2011 : Antwoord ontvangen op 11 mei 2011 :

1) En ce qui concerne votre première question, je vous communique ce qui suit. Le nombre d’immatriculations de véhicules électriques relève de la compétence du Secrétaire d’État à la Mobilité. En outre, toute une série de statistiques est disponible auprès du Service public fédéral (SPF) Économie, P.M.E., Classes moyennes et Énergie. Elles sont classées sous la rubrique « Circulation et transport » - Immatriculation de véhicules neufs et d’occasion 2008-2010.

2) En ce qui concerne les dépenses fiscales liées aux différentes mesures fiscales en faveur des véhicules électriques, je peux vous communiquer ce qui suit :

- L’administration fiscale ne dispose pas de données en matière de réductions sur facture accordées pour l’achat d’un véhicule électrique en 2008 ou 2009.

- Des statistiques relatives à la réduction d’impôts pour les dépenses effectuées en 2010 en vue d’acquérir un véhicule électrique ou en vue de l’installation d’une borne de rechargement pour des véhicules électriques, ne seront disponibles qu’après l’expiration du délai d’imposition « ordinaire » relatif à l’exercice d’imposition 2011. Concrètement, cela signifie donc dans le courant du mois d’août 2012.

- En matière de déduction pour investissement pour l’installation d’une station de rechargement pour des véhicules électriques, des chiffres ne seront de même disponibles qu’à partir du mois d’août 2012.

- Le modèle de la formule de déclaration en matière d’impôt des sociétés (et en matière d’impôt des non-résidents/sociétés) ne permettra pas de communiquer des chiffres concrets relatifs à la déductibilité des frais de voiture à 120 pour cent pour des véhicules émettant 0 gramme de CO2 par kilomètre.

Bien évidemment, le coût budgétaire des différentes mesures fiscales en faveur des véhicules électriques est actuellement relativement négligeable eu égard à la vente limitée de ces véhicules.

3) Le législateur fédéral a déjà tenté en 2009 d’élargir le champ d’application de la réduction sur facture pour l’achat d’un véhicule neuf respectueux de l’environnement aux véhicules propulsés par un moteur électrique. Ces dispositions ont été ensuite reprises dans un avant-projet de loi portant des dispositions fiscales et diverses.

Cependant, le Conseil d’État a rappelé à l’ordre le législateur fédéral.

Dans son avis n° 46781/2 du 24 juin 2009, relatif à cet avant-projet de loi, le Conseil d’État note que l’encouragement d’investissements respectueux de l’environnement n’est pas possible via l’octroi d’une réduction fédérale sur facture étant donné qu’il s’agit d’une compétence régionale.

En vertu de l’article 6, paragraphe 1er, II, premier alinéa, 1°, de la loi spéciale du 8 août 1980 de réformes institutionnelles, les régions sont compétentes en matière d' environnement notamment de sa protection. Par conséquent, l’état fédéral ne peut accorder de subsides dans cette matière. Seules les régions le peuvent. L’État fédéral peut effectivement accorder une réduction d’impôt.

Le calcul de l’impôt des personnes physiques reste jusqu’à présent une compétence fédérale. Le législateur fédéral a donc fait usage de cette technique.

4) Mon administration n’envisage pour le moment aucune modification de la réglementation en vigueur.

1) Wat uw eerste vraag betreft, deel ik u het volgende mede. Het aantal inschrijvingen van elektrische voertuigen valt onder de bevoegdheid van de staatssecretaris voor Mobiliteit. Tevens is een hele reeks statistieken beschikbaar bij de Federale Overheidsdienst (FOD)- Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. Deze zijn gerangschikt onder de afdeling “Verkeer en vervoer” - Inschrijving nieuwe en tweedehandse voertuigen 2008-2010.

2) Wat betreft de fiscale uitgaven verbonden aan de verschillende fiscale maatregelen ten voordele van elektrische voertuigen, kan ik u het volgende meedelen :

- De fiscale administratie beschikt niet over gegevens inzake de kortingen op factuur verleend voor de aankoop van een elektrische voertuig in 2008 of 2009.

- Statistieken met betrekking tot de belastingvermindering voor de in 2010 gedane uitgaven met het oog op de verwerving van een elektrisch voertuig of met het oog op de installatie van een laadpunt voor elektrische voertuigen, zullen pas beschikbaar zijn na afloop van de “gewone” aanslagtermijn met betrekking tot het aanslagjaar 2011. Concreet betekent dit dus in de loop van de maand augustus 2012.

- Inzake de investeringsaftrek voor de installatie van een laadstation voor elektrische voertuigen, zullen er eveneens pas cijfers beschikbaar zijn vanaf de maand augustus 2012.

- Het model van het aangifteformulier inzake de vennootschapsbelasting (en inzake de belasting van niet-inwoners/vennootschappen) zal niet toelaten om concrete cijfers mee te delen met betrekking tot de aftrekbaarheid van autokosten aan 120 procent voor voertuigen die 0 gram CO2 per kilometer uitstoten.

Uiteraard is de budgettaire kost van de verschillende fiscale maatregelen ten voordele van elektrische voertuigen actueel relatief verwaarloosbaar, gezien de beperkte verkoop van deze voertuigen.

3) De federale wetgever heeft in 2009 reeds een poging ondernomen teneinde het toepassingsgebied van de korting op factuur voor de aankoop van een in nieuwe staat verworven milieuvriendelijk voertuig uit te breiden naar de voertuigen die met een elektrische motor worden aangedreven. Deze bepalingen werden destijds opgenomen in een voorontwerp van wet houdende fiscale en diverse bepalingen.

Dit was echter buiten de Raad van State gerekend die de federale wetgever hiervoor terugfloot.

In zijn advies nr. 46781/2 van 24 juni 2009, met betrekking tot dit voorontwerp van wet heeft de Raad gesteld dat het stimuleren van milieuvriendelijke investeringen niet mogelijk is via de toekenning van een federale korting op factuur aangezien dit een zuiver gewestelijke bevoegdheid is.

Krachtens artikel 6, paragraaf 1, II, eerste lid, 1°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen zijn de gewesten, wat het leefmilieu betreft, inzonderheid bevoegd voor de bescherming ervan. Bijgevolg kan de federale staat geen subsidies geven in deze materie. Dat kunnen enkel de gewesten. De federale staat kan wel een belastingvermindering geven.

De berekening van de personenbelasting blijft vooralsnog een federale bevoegdheid. Van die techniek heeft de federale wetgever dan ook gebruik gemaakt.

4) Mijn administratie overweegt momenteel geen aanpassingen aan de bestaande regelgeving.