SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
________________
23 avril 2014 23 april 2014
________________
Question écrite n° 5-11383 Schriftelijke vraag nr. 5-11383

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
Société nationale des chemins de fer belges - Liaison ferroviaire Coxyde-Grammont - Ponctualité - Suppressions - Plaintes Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Treinverbinding Koksijde Geraardsbergen - Stiptheid - Afschaffingen - Klachten 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
durée du travail
réseau ferroviaire
médiateur
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
arbeidsduur
spoorwegnet
bemiddelaar
________ ________
23/4/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
23/4/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
________ ________
Question n° 5-11383 du 23 avril 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-11383 d.d. 23 april 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

On me signale que les voyageurs qui se déplacent en train entre Coxyde et Grammont sont souvent confrontés à des retards, avec toutes les conséquences qui s'ensuivent.

Pour se rendre en train de Coxyde à Grammont, il faut manifestement changer de train ou bien à Lichtervelde, Courtrai et Zottegem, ou bien à Lichtervelde et Zottegem, ou bien, le week-end, à Gand.

Ces derniers mois, la correspondance entre les différents trains ne serait plus du tout assurée. On dit même que l'on ne tiendrait plus compte de Grammont. Pour un oui ou un non, un train a pris du retard ou roule au pas - pour une quelconque raison - et la correspondance n'est alors plus assurée, ce qui provoque de nombreux désagréments et souvent des difficultés organisationnelles.

Le ministre peut-il me donner les renseignements suivants ?

1) Est-il au courant de ce problème, particulièrement en ce qui concerne la/les liaison(s) précitée(s) ?

2) Combien de plaintes le service de médiation de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a-t-il reçues (en 2011, 2012, 2013 et 2014) au sujet de la liaison Coxyde-Grammont, soit via Lichtervelde-Courtrai-Zottegem, soit via Lichtervelde-Zottegem, soit via Gand ? Combien de ces plaintes concernaient-elles respectivement des trains supprimés, des retards et des trains à la composition modifiée (réduite) ? Quelles conclusions le ministre tire-t-il de ces plaintes ? La SNCB s'estime-t-elle en mesure de prendre des dispositions à ce sujet ?

3) Combien de trains ont-ils été supprimés sur les liaisons précitées et quelle a été la ponctualité moyenne sur ces lignes ?

 

Men meldt mij dat de reizigers die van Koksijde naar Geraardsbergen sporen vaak geconfronteerd worden met vertragingen, met alle gevolgen vandien.

Om van Koksijde naar Geraardsbergen te sporen dient men klaarblijkelijk over te stappen ofwel in Lichtervelde, Kortrijk en Zottegem, ofwel in Lichtervelde en Zottegem, ofwel -wat betreft de weekends- in Gent.

De laatste maanden zouden de verbindingen allesbehalve "corresponderen". Men spreekt er zelfs over als zou er met Geraardsbergen geen rekening meer worden gehouden. Te pas en te onpas blijkt er wel één trein vertraging te hebben, of rijdt deze -om welke reden ook- stapvoets, waardoor de aansluitende verbinding wordt "verbroken" met alle ongenoegen en dikwijls organisatorische beslommeringen tot gevolg.

Graag had ik van de geachte minister vernomen:

1) Is hij op de hoogte van deze problematiek, wat betreft voornoemde verbinding(en) in het bijzonder?

2) Hoeveel klachten ontving de ombudsdienst van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) (in de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014) over de verbinding Koksijde - Geraardsbergen, hetzij via Lichtervelde - Kortrijk - Zottegem, hetzij via Lichtervelde - Zottegem of nog, via Gent? Hoeveel van deze klachten handelden over afgeschafte treinen, hoeveel over vertragingen en hoeveel over treinen in een andere (verminderde) samenstelling? Welke conclusies trekt de geachte minister uit deze klachten? Meent de NMBS hieromtrent maatregelen te kunnen nemen?

3) Hoeveel treinen werden op voormelde verbindingen afgeschaft en wat was de gemiddelde stiptheid?