SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
________________
27 janvier 2014 27 januari 2014
________________
Question écrite n° 5-10975 Schriftelijke vraag nr. 5-10975

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au secrétaire d'État à l'Environnement, à l'Énergie et à la Mobilité, adjoint à la ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances, et secrétaire d'État aux Réformes institutionnelles, adjoint au premier ministre

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister
________________
Accidents de la route - Issue fatale - Vue d'ensemble - Conclusions Verkeersongevallen - Dodelijke afloop - Overzicht - Conclusies 
________________
accident de transport
statistique officielle
sécurité routière
autoroute
ongeval bij het vervoer
officiële statistiek
verkeersveiligheid
autoweg
________ ________
27/1/2014Verzending vraag
23/4/2014Antwoord
27/1/2014Verzending vraag
23/4/2014Antwoord
________ ________
Question n° 5-10975 du 27 janvier 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-10975 d.d. 27 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Chaque victime de la route est une victime de trop. Sommes-nous de bons élèves en matière de sécurité routière ?

J'aimerais que le secrétaire d'État réponde aux questions que voilà :

1) Combien d'accidents de la route se sont-ils produits durant les années 2011, 2012 et 2013  ? Combien de ces accidents ont-ils eu une issue fatale ?

2) Combien de ces accidents mortels se sont-ils produits sur les autoroutes  ? Combien de ces accidents mortels ont-ils impliqué respectivement un usager faible, un véhicule de transport de personnes ou un camion (étranger)  ? Quelles conclusions le secrétaire d'État tire-t-il de ces données ?

 

Eén slachtoffer in het verkeer is er telkens één te veel. Zijn wij goede leerlingen inzake verkeersveiligheid?

Graag had ik van de geachte staatssecretaris vernomen:

1) Hoeveel verkeersongevallen vonden er plaats tijdens het jaar 2011, 2012 en 2013? Hoeveel van die ongevallen kenden een dodelijke afloop?

2) Hoeveel van die dodelijke ongevallen vonden plaats op een autosnelweg? Bij hoeveel van die dodelijke verkeersongevallen was respectievelijk een zwakke weggebruiker, een personenwagen of een (buitenlandse) vrachtwagen betrokken? Welke conclusies trekt de geachte staatssecretaris uit die cijfers?

 
Réponse reçue le 23 avril 2014 : Antwoord ontvangen op 23 april 2014 :

1) En 2011 et 2012 il y a eu respectivement 47 946 et 44 193 accidents corporels, dont 798 et 717 avec une issue fatale (source: Service public fédéral (SPF) Économie DGSIE/ Infographie Institut belge pour la sécurité routière (IBSR). Pour 2013, les données ne sont pas encore disponibles.

2) En 2011, il y a eu sur autoroute, 105 accidents dont l’issue a été fatale contre 77 en 2012.

En 2011 et 2012, il y a eu respectivement 323 et 270 accidents mortels dans lesquels un usager faible (y compris cyclomotoristes et motocyclistes) était impliqué.

En 2011, il y a eu 589 accidents mortels impliquant une voiture. En 2012, il y en a eu 496.

En 2011 et 2012, il y a eu respectivement 109 et 102 accidents mortels impliquant un camion.

En 2011, il y a eu 30 accidents mortels impliquant un camion étranger contre 28 en 2012 (source SPF Économie DGSIE/ Infographie IBSR).

1) In 2011 en 2012 vonden er respectievelijk 47 946 en 44 193 verkeersongevallen met lichamelijk letsel plaats, waarvan 798 en 717 met dodelijke afloop (bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Economie DGSEI/ Infografie Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV). Voor 2013 zijn nog geen gegevens beschikbaar.

2) Op autosnelwegen vonden er in 2011 105 ongevallen met dodelijke afloop plaats, tegenover 77 in 2012.

In 2011 en 2012 waren er respectievelijk 323 en 270 dodelijke ongevallen waarin een zwakke weggebruiker (met inbegrip van bromfietsers en motorfietsers) betrokken was.

In 2011 vonden er 589 dodelijke ongevallen plaats waarin een personenvoertuig betrokken was, in 2012 496.

In 2011 en 2012 waren er respectievelijk 109 en 102 dodelijke ongevallen waarin een vrachtwagen betrokken was. Er vonden in 2011 30 dodelijke ongevallen met een buitenlandse vrachtwagen plaats, tegenover 28 in 2012 (bron: FOD Economie DGSEI/ Infografie BIVV).