SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
________________
21 janvier 2014 21 januari 2014
________________
Question écrite n° 5-10920 Schriftelijke vraag nr. 5-10920

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
Société nationale des chemins de fer belges - Ligne Bruxelles-Central-Grammont, via Enghien - Trains bondés - Composition - Suppression - Plaintes - Mesures Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Treinlijn Brussel-Centraal - Geraardsbergen, via Edingen - Overbezetting - Samenstelling - Afschaffing - Klachten - Maatregelen 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
durée du transport
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
________ ________
21/1/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
21/1/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode
________ ________
Question n° 5-10920 du 21 janvier 2014 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-10920 d.d. 21 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les voyageurs de la ligne Bruxelles-Central-Grammont, via Enghien, me font savoir qu'ils sont confrontés, aux heures de pointe, à des trains bondés. Il s'agit en particulier des trains :

- L 1587 de 16h21 Bruxelles-Central-Grammont ;

- P 8572 de 16h53 Bruxelles-Central-Grammont ;

- L 1588 de 17h23 Bruxelles-Central-Grammont ;

Des voyageurs doivent rester debout à partir de Bruxelles-Central.

Qui plus est, ces trains ne comporteraient pas toujours le même nombre de wagons ; il s'agit généralement de trains « très courts » par rapport au nombre de voyageurs.

La situation des trains matinaux de la ligne Grammont-Bruxelles-Central, via Enghien, ne semble guère meilleure, les voyageurs doivent souvent se tenir debout à partir de Tollembeek.

De plus, ces trains subiraient régulièrement des retards ou seraient supprimés alors qu'ils sont annoncés « en retard ».

Je souhaiterais que le ministre m'indique :

1) Quel est le nombre de plaintes reçues en 2011, 2012 et 2013 par le médiateur de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) au sujet de la ligne Bruxelles-Central-Grammont, via Enghien, en particulier pour les trains précités ; combien y en a-t-il eu pour la ligne Grammont-Bruxelles-Central via Enghien ? Combien de ces plaintes concernaient-elles respectivement des trains supprimés, des trains en retard et des trains dont la composition a été modifiée (trains raccourcis) ? Quelles conclusions le ministre tire-t-il de ces plaintes ? La SNCB pense-t-elle pouvoir prendre des mesures ad hoc ?

2) Combien de trains « raccourcis » ont-ils circulé sur la ligne Grammont- Bruxelles-Central, via Enghien (et inversement) au cours des années 2011, 2012 et 2013 ? Je souhaiterais connaître le nombre de trains L 1587, P 8572 et L 1588 concernés.

3) Combien de trains des lignes précitées ont-ils été supprimés et quelle était leur ponctualité moyenne (en particulier les trains L 1587, P 8572 et L 1588) ?

4) Le ministre estime-t-il opportun et envisageable d'ajouter des trains supplémentaires et/ou des wagons supplémentaires sur la ligne Bruxelles-Grammont via Enghien, tant vers Bruxelles que vers Grammont, et cela principalement aux heures de pointe ? Dans l'affirmative et dans la négative, pourquoi ? Le ministre peut-il motiver sa réponse ? Des moyens financiers pourront-ils être dégagés (à court terme) ?

 

Men meldt mij dat de reizigers van de spoorlijn Brussel-Centraal - Geraardsbergen, via Edingen, in de spitsuren worden geconfronteerd met overbezette treinen. In het bijzonder betreft het de treinen:

- L 1587 van 16u21 van Brussel-Centraal naar Geraardsbergen;

- P 8572 van 16u53 van Brussel-Centraal naar Geraardsbergen;

- L 1588 van 17u23 van Brussel-Centraal naar Geraardsbergen;

Reizigers dienen vanaf Brussel-Centraal recht te staan.

Bovendien blijken die treinen niet steeds met eenzelfde aantal wagons te rijden; het zijn vaak "erg kort treinen" in verhouding tot het aantal reizigers.

De treinen 's morgens op de treinlijn Geraardsbergen - Brussel-Centraal, via Edingen, blijken al niet veel beter; dikwijls moet men vanaf Tollembeek rechtstaan.

Daarenboven zouden zich met betrekking tot die treinen regelmatig vertragingen voordoen of treinen worden afgeschaft, waar "vertraging" werd gecommuniceerd.

Graag had ik van de geachte minister vernomen:

1) Hoeveel klachten ontving de ombudsdienst van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) over de lijn Brussel-Centraal - Geraardsbergen, via Edingen, in 2011, 2012 en 2013, in het bijzonder aangaande hoger vermelde treinen; hoeveel klachten waren er voor de lijn Geraardsbergen - Brussel-Centraal, via Edingen? Hoeveel van die klachten handelden over afgeschafte treinen, hoeveel over vertragingen en hoeveel over treinen in een andere (verminderde) samenstelling? Welke conclusies trekt de geachte minister uit die klachten? Meent de NMBS daaromtrent maatregelen te kunnen nemen?

2) Hoeveel treinen reden met een verminderde samenstelling op de verbinding Geraardsbergen - Brussel-Centraal, via Edingen (en omgekeerd), tijdens de jaren 2011, 2012 en 2013? Wat was in het bijzonder het aantal voor de treinen L 1587, P 8572 en L 1588?

3) Hoeveel treinen werden op voormelde verbindingen afgeschaft en wat was de gemiddelde stiptheid (in het bijzonder voor de treinen L 1587, P 8572 en L 1588) ?

4) Acht de geachte minister bijkomende treinen en/of bijkomende treinwagons op de treinlijn Brussel - Geraardsbergen, via Edingen, zowel in de richting van Geraardsbergen, als in de richting van Brussel, en voornamelijk dan tijdens de spitsuren, wenselijk en mogelijk? Waarom of waarom niet? Kan hij zijn antwoord motiveren? Zijn hiervoor financiële middelen (op korte termijn) vrij te maken?