SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
________________
12 novembre 2013 12 november 2013
________________
Question écrite n° 5-10346 Schriftelijke vraag nr. 5-10346

de Johan Verstreken (CD&V)

van Johan Verstreken (CD&V)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
les travaux sur l'axe Bruges-Gand de werken op de as Brugge-Gent 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
installation portuaire
transport ferroviaire
transport combiné
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
haveninstallatie
vervoer per spoor
gecombineerd vervoer
________ ________
12/11/2013Verzending vraag
2/12/2013Antwoord
12/11/2013Verzending vraag
2/12/2013Antwoord
________ ________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3971 Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3971
________ ________
Question n° 5-10346 du 12 novembre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-10346 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

On a appris début septembre sur le site du « Nieuwsblad » que la troisième voie ferroviaire entre Bruges et Dudzele ne serait pas achevée en 2017, mais seulement en 2024. Infrabel a fait savoir que, pour des raisons budgétaires, le début des travaux a été reporté à 2019.

C'est un coup dur pour le port de Zeebrugge, dont l'accessibilité dépend du rail : plus du tiers des marchandises traitées sont acheminées par le train vers l'intérieur du pays ou vers d'autres destinations européennes, et on s'attend au moins à un doublement d'ici 2020.

Le site d'Infrabel affirme que les travaux pour la troisième voie entre Bruges et la bifurcation de Dudzele commenceraient fin 2012 pour s'achever début 2017. Le patron du port Joachim Coens a naturellement fait part de sa déception, mais il a aussi appelé à mettre en œuvre le transport intermodal, dans le double objectif de renforcer la compétitivité du rail et de désengorger le réseau routier.

Outre les travaux destinés au fret, ceux au bénéfice du trafic des voyageurs sur l'axe Bruges­-Gand ont encore pris du retard, une mauvaise nouvelle pour cette ligne déjà sursaturée.

Je souhaiterais poser les questions suivantes :

1) Où en sont les autres chantiers faisant partie du Projet de désenclavement du port de Zeebrugge ?

2) Quelle est votre position vis-à-vis du transport intermodal ?

3) Dans quelle mesure Infrabel et la SNCB examinent-elles de nouveaux moyens de transport ou des connexions au réseau ferré, actuel et futur ? Des contacts ont-ils été pris avec l'Agence « Wegen en Verkeer » ?

4) Les troisième et quatrième voies entre Gent et Bruges seront-elles prolongées jusqu'Ostende ?

5) Étudie-t-on la faisabilité de points d'arrêts supplémentaires sur cette ligne ?

 

Begin september berichtte het Nieuwsblad-online dat het derde treinspoor tussen Brugge en Dudzele zal niet in 2017, maar wel pas in 2024 klaar zijn. Infrabel had laten weten dat wegens budgettaire redenen de start van de werken werd uitgesteld naar 2019.

Voor de haven van Zeebrugge, die voor zijn ontsluiting afhankelijk is van het spoor, is dit een belangrijke aderlating. Meer dan een derde van de behandelde goederen wordt per spoor naar het binnenland of andere Europese bestemmingen vervoerd en er wordt verwacht dat dit aantal tegen 2020 zal verdubbelen.

Op de site van Infrabel staat dat de werken aan het 3de spoor Brugge - vertakking Dudzele gingen starten eind 2012 en afgerond zijn beging 2017. Havenbaas Joachim Coens reageerde uiteraard ontgoocheld maar deed ook een oproep om werk te maken voor intermodaal transport om het vervoer via het spoor competitiever te maken en tegelijkertijd het wegennet te ontlasten

Naast de werken voor het goederenverkeer heeft ook de werken voor het personenvervoer op de lijn Brugge-Gent opnieuw vertraging opgelopen. Wat uiteraard voor de reeds oververzadigde lijn geen goed nieuws is.

Graag stelde ik volgende vragen:

1) Wat is de stand van zaken van de andere werven die onderdeel zijn van het Project Spoorontsluiting haven Zeebrugge?

2) Wat is Uw visie over intermodaal transport?

3) In hoeverre bestuderen Infrabel en de NMBS nieuwe transportmogelijkheden of aansluitingen op het huidige en toekomstige spoorwegnet? Zijn hierover contacten met het Agentschap wegen en verkeer?

4) Zal het derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent ook doorgetrokken worden richting Oostende?

5) Wordt verder onderzocht of er extra stopplaatsen op deze spoorlijn kunnen worden voorzien?

 
Réponse reçue le 2 décembre 2013 : Antwoord ontvangen op 2 december 2013 :

1. Infrabel m'informe qu'un dossier d'exemption a été élaboré. Ce dossier a été approuvé le 15 juin 2011. Sur cette base, une demande d’urbanisme a été introduite le 15 juillet 2013. L'enquête publique a été lancée le 30 septembre 2013 et se terminait fin octobre.

2. et 3. Société des Chemins de fer belges (SNCB) Logistics fait savoir que le transport ferroviaire de marchandises intermodal (conteneurs) et conventionnel (principalement des voitures) est essentiel pour le port de Zeebrugge et sa connexion avec l'arrière-pays. En partie en raison de la tendance à la baisse dans les volumes, ils ne rencontrent aujourd'hui aucun problème spécifique de capacité. En outre, l’objectif est d’augmenter le trafic de marchandises afin de rendre plus compétitifs l’industrie et les ports.

Une ligne de fret spécifique ou l'ouverture de la 3ème ou 4ème voies sont des atouts importants et une grande valeur ajoutée pour le réseau ferroviaire et l'accessibilité du port.

4. Il n'existe actuellement pas de projet pour prolonger la troisième et quatrième voie entre Bruges et Gand vers Ostende.

5. La SNCB me fait savoir qu’aucun arrêt supplémentaire n’est envisagé sur la ligne entre Gand et Bruges.

1. Infrabel meldt mij dat er een ontheffingdossier werd opgemaakt. Dit dossier werd goedgekeurd op 15 juni 2011. Op basis hiervan werd een stedenbouwkundige aanvraag ingediend op 15 juli 2013. Het openbaar onderzoek werd opgestart op 30 september 2013 en liep tot eind oktober.

2. en 3. Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) Logistics laat weten dat het intermodaal (containers) en conventioneel (voornamelijk auto’s) goederenvervoer per spoor cruciaal is voor de haven van Zeebrugge en haar verbinding met het hinterland. Mede gezien de dalende tendens van de volumes zien ze vandaag of voor de komende jaren geen specifieke capaciteitsproblemen. Daarnaast is het tevens de bedoeling de goederentrafieken op te trekken teneinde de havens en industrie concurrentiëler te maken.

Een specifieke goederenlijn, of de openstelling van het 3de en 4de spoor, zijn in deze belangrijke troeven en een grote toegevoegde waarde zijn voor het spoornetwerk en de toegankelijkheid van de haven.

4. Momenteel is er geen project om het derde en vierde spoor tussen Brugge en Gent door te trekken naar Oostende.

5. De NMBS laat mij weten dat er geen mogelijke bijkomende haltes onderzocht worden op de lijn tussen Gent en Brugge.