SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2013-2014 Zitting 2013-2014
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5 novembre 2013 5 november 2013
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Question écrite n° 5-10303 Schriftelijke vraag nr. 5-10303

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

au ministre des Finances, chargé de la Fonction publique

aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken
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Loi du 17 juin 2013 portant une meilleure perception d'amendes pénales - Mise en œuvre - Banque de données Wet van 17 juni 2013 houdende betere inning van penale boeten - Implementatie - Databank 
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statistique officielle
amende
infraction au code de la route
police
police locale
immatriculation de véhicule
contrôle de la circulation
officiële statistiek
geldboete
overtreding van het verkeersreglement
politie
gemeentepolitie
registratie van een voertuig
verkeerscontrole
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5/11/2013Verzending vraag
6/12/2013Antwoord
5/11/2013Verzending vraag
6/12/2013Antwoord
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Question n° 5-10303 du 5 novembre 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-10303 d.d. 5 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La loi du 17 juin 2013 portant une meilleure perception d'amendes pénales a été publiée le 28 juin dernier. Elle permet de repérer, au moyen de caméras ANPR (Automatic number plate recognition) ou de scanners de plaques d'immatriculation, les véhicules dont les propriétaires juridiques figurent dans une banque de données des Finances en raison de retards de paiement d'amendes routières pénales. La loi étant en vigueur depuis quelques mois, je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Comment la mise en œuvre de cette loi se déroule-t-elle ? Quels problèmes doivent-ils encore être résolus ?

2) Combien d'amendes et quels montants ont-ils été encaissés jusqu'à présent ?

3) Le ministre juge-t-il opportun de permettre également aux services de police d'accéder à cette banque de données ?

 

Op 28 juni laatstleden verscheen in het Belgisch Staatsblad de wet van 17 juni 2013 houdende betere inning van penale boeten. Met deze wet werd het mogelijk om via ANPR-camera's of kentekenplaatsscanners voertuigen op te sporen waarvan de juridische eigenaars in een databank van Financiën zijn opgenomen wegens de achterstallige betaling van penale verkeersboetes. De wet is nu een aantal maanden in voege en ik had dan ook graag van de minister het volgende vernomen:

1) Hoe verloopt de implementatie van deze wet in de praktijk? Welke knelpunten moeten nog worden weggewerkt?

2) Hoeveel boetes en welke bedragen werd tot op heden geïnd?

3) Acht de minister het raadzaam om ook de politiediensten toegang te geven tot deze databank?

 
Réponse reçue le 6 décembre 2013 : Antwoord ontvangen op 6 december 2013 :

1) Un projet pilote, dans lequel quatre brigades motorisées (à savoir celles de Brasschaat, Eeklo, Menen et Tienen) de l’Administration générale des Douanes et Accises sont impliquées, a commencé le 10 septembre 2013.

Les services concernés sont équipés d’un scanner ANPR, et se placent le long de la voie publique en vue de lire, via le scanner, les plaques d’immatriculation des véhicules qui passent, et dont les données apparaissent directement sur l’écran. Lorsqu’un véhicule n’est pas en ordre, le scanner émet un signal. Le conducteur concerné est invité à s'arrêter, et il est vérifié s'il y a effectivement des amendes en souffrance qui doivent être payées.

Le but du projet pilote est de résoudre les derniers détails pratiques avant que le système puisse être implémenté dans tout le pays.

La plus grosse difficulté est le fait que les données extraites des bases de données doivent être parfaitement à jour, de façon à éviter d’arrêter inutilement des conducteurs. La fréquence de fourniture des listes des amendes impayées devra donc passer d’une fois par mois à plusieurs fois par mois. D’autres problèmes techniques ayant trait à la sélection des amendes impayées seront résolus d’ici peu.

2) Entre le 10 septembre 2013 et la fin du mois d’octobre 2013, les quatre brigades motorisées ont constaté 179 infractions et un montant total de 103 033 euros d’amendes impayées a été perçu.

Il peut être communiqué que la grande majorité des conducteurs paie les amendes encore dues dans le délai de 30 jours de la constatation.

3) Rendre les services de police compétents pour la perception d’amendes non payées ne relève pas de ma compétence.

1) Op 10 september 2013 werd gestart met een pilootproject waarbij vier motorbrigades (namelijk deze van Brasschaat, Eeklo, Menen en Tienen) van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen betrokken zijn.

De betrokken diensten worden uitgerust met een ANPR scanner en plaatsen zich langs de kant van de weg om via de scanner de nummerplaten van de voorbijrijdende voertuigen te lezen waarbij de gegevens onmiddellijk op het scherm verschijnen. Wanneer een voertuig niet in orde is, geeft de scanner een alarmsignaal. De betrokken bestuurder wordt gevraagd te stoppen en er wordt geverifieerd of er inderdaad nog openstaande boetes moeten worden betaald.

Het doel van het pilootproject is de laatste praktische details te regelen vooraleer het systeem in het hele land kan worden geïmplementeerd.

Het grootste knelpunt is het feit dat de gegevens uit de databanken up-to-date moeten zijn, zodat niet nodeloos bestuurders worden gestopt. De afleveringsfrequentie van de lijsten van onbetaalde boetes zal dus moeten verhoogd worden van één maal per maand naar meerdere malen per maand. Andere technische knelpunten die te maken hebben met de selectie van de onbetaalde boetes worden binnenkort opgelost.

2) Tussen 10 september 2013 en eind oktober 2013 hebben de vier motorbrigades 179 overtredingen vastgesteld en in totaal een bedrag van 103 033 euro aan onbetaalde boeten geïnd.

Er kan worden meegedeeld dat het overgrote gedeelte van de bestuurders binnen de 30 dagen na vaststelling de nog openstaande boete betaalt.

3) Het bevoegd maken van de politiediensten voor het innen van niet-betaalde boeten valt niet onder mijn bevoegdheid.