SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
9 février 2010 9 februari 2010
________________
Question écrite n° 4-6867 Schriftelijke vraag nr. 4-6867

de Dirk Claes (CD&V)

van Dirk Claes (CD&V)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Service - Plaintes Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Dienstverlening - Klachten 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
statistique officielle
répartition géographique
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
officiële statistiek
geografische spreiding
________ ________
9/2/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
19/4/2010Antwoord
9/2/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
19/4/2010Antwoord
________ ________
Question n° 4-6867 du 9 février 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-6867 d.d. 9 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans le cadre de mes travaux au Sénat, je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1. Combien de plaintes relatives à ses services la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a-t-elle enregistrées en 2007, 2008 et 2009 ?

2. Quels éléments du service faisaient-ils principalement l'objet des plaintes?

3. Est-il possible de procéder à une ventilation des plaintes sur une base géographique?

4. De quelle manière les voyageurs peuvent-ils formuler des observations au sujet du service de la SNCB ?

 

In het kader van mijn werkzaamheden in de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:

1. Hoeveel klachten registreerde de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) in de jaren 2007, 2008 en 2009 over haar dienstverlening?

2. Op welke onderdelen van de dienstverlening hadden de klachten voornamelijk betrekking?

3. Kan er een opdeling van klachten worden gemaakt op basis van geografische spreiding?

4. Op welke manier kunnen reizigers opmerkingen formuleren over de dienstverlening van de NMBS?

 
Réponse reçue le 19 avril 2010 : Antwoord ontvangen op 19 april 2010 :

1. Le nombre de plaintes relatives à l’offre de service de la SNCB est le suivant:

2007

2008

2009

22 961

23 320

23 833

2. La ventilation par sujet est la suivante:

Description

Nombre de plaintes

Dégâts/pertes

227

Divers

422

Gares

876

Gestion des clients

1 548

Information

1 208

Offre train

3 897

Personnel

1 332

Produits

5 054

Roulement des trains

9 269

Total

23 833

3. La ventilation par région est la suivante:

Région

/% de plaintes

 

Bruxelles

15 %

 

Flandre

55 %

 

Wallonie

30 %

 

Les voyageurs peuvent faire parvenir leurs remarques et suggestions relatives à l’offre de service de la SNCB auprès du Service Central Clientèle et ce, par mail, par courrier postal, en complétant le formulaire C280, par téléphone, etc.



1. Het aantal klachten in verband met het dienstenaanbod van de NMBS is als volgt:

2007

2008

2009

22 961

23 320

23 833

2. De uitsplitsing per onderwerp is als volgt :

Omschrijving

Aantal klachten

Schade/verlies

227

Varia

422

Stations

876

Klantenbeheer

1 55

Informatie

1 208

Treinaanbod

3 897

Personeel

1 332

Producten

5 054

Beurtregelingen treinen

9 269

Totaal

23 833

3. De uitsplitsing per Gewest is als volgt


Gewest

% klachten

 

Brussel

15 %

 

Vlaanderen

55 %

 

Wallonië

30 %

 

De reizigers kunnen hun opmerkingen en suggesties in verband met het dienstenaanbod van de NMBS, melden aan de Centrale Klantendienst via mail, over de post, door het formulier C280 in te vullen, via telefoon, enz.