SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
15 décembre 2009 15 december 2009
________________
Question écrite n° 4-6321 Schriftelijke vraag nr. 4-6321

de John Crombez (sp.a)

van John Crombez (sp.a)

au ministre de la Défense

aan de minister van Landsverdediging
________________
Avions militaires - Utilisation - Coût - Économies Militaire vliegtuigen - Gebruik - Kostprijs - Besparingen 
________________
dépense de défense
armée
aviation militaire
defensieuitgaven
krijgsmacht
militaire luchtvloot
________ ________
15/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/1/2010)
20/1/2010Antwoord
15/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/1/2010)
20/1/2010Antwoord
________ ________
Question n° 4-6321 du 15 décembre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-6321 d.d. 15 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le ministre insiste régulièrement sur la nécessité de réaliser des économies dans son département. Ainsi, des négociations sont actuellement en cours en vue de l'exécution complète de la réforme. Il s'agit d'un projet qui, comme il le décrit lui-même, est centré sur l'adaptation de la structure de la défense et de tous les éléments qui y sont liés. Ce projet prévoit bon nombre de modifications et d'économies. Il a par conséquent d'importantes conséquences pour les milliers de militaires concernés et leurs familles. Par exemple, à la suite des fermetures projetées de casernes, plus de 6.000 personnes devront subir une mutation avant mi-2011. Un cinquième seulement de ces personnes pourront rester dans la même entité régionale. Cela signifie que la majorité devra effectuer des déplacements significatifs. On constate également que ce projet a été imposé sans concertation préalable avec les gens sur le terrain, les syndicats ou le parlement. Indépendamment de certaines annonces du ministre dans les médias, les intéressés n'ont pu finalement que prendre acte des décisions prises.

Il est incontestable que différentes choses peuvent et doivent être optimalisées dans le département. Les conséquences d'une crise financière et économique nécessitent une utilisation rationnelle des moyens disponibles.

Le ministre et son équipe utilisent régulièrement des appareils militaires pour leurs déplacements. Il en va de même pour la famille royale. Si un gouvernement et un ministre demandent une réforme aussi importante sous le couvert d'une économie, le ministre doit naturellement aussi donner le bon exemple.

1. Je souhaiterais obtenir, pour la période de janvier 2009 à ce jour, pour ce qui concerne le

- Dassault Falcon 20;

- Dassault Falcon 900;

- Embraër 135;

- Embraër 145;

- les différents Airbus 310;

- les différents C130

un relevé complet de :

a) tous les déplacements par avion avec les appareils précités ;

b) la capacité par appareil par rapport au nombre de personnes effectivement transportées par vol (vol aller et retour);

c) la destination du vol;

d) le prix par vol et le coût total de l'utilisation des avions militaires précités pour la période demandée.

2. Le ministre envisage-t-il de prendre des initiatives pour diminuer l'utilisation des avions militaires ?

3. Enfin, je me réfère au récent vol de démonstration de l'Airbus A330.

Je souhaiterais connaître le coût global de cette initiative.

 

De geachte minister hamert regelmatig op de noodzaak tot besparingen binnen zijn departement. Zo lopen momenteel de onderhandelingen over de implementatie van de voltooiing van de transformatie. Een plan dat, zoals hij het zelf omschrijft, focust op de aanpassing van de structuur van defensie en alle elementen die ermee in verband staan. Dit plan voorziet heel wat wijzigingen en besparingen en heeft dan ook een belangrijke impact op het leven van duizenden betrokken militairen en hun gezinnen. De voorziene sluitingen van kazernes bijvoorbeeld betekent dat er voor midden 2011 meer dan 6 000 mensen moeten muteren. Slechts één vijfde ervan kunnen binnen dezelfde regionale entiteit blijven. Dat betekent dat het merendeel bijzondere verplaatsingen zullen moeten doen. Vaststelling is evenwel dat dit plan zonder voorafgaand overleg met de mensen op het terrein, de vakbonden of het parlement werd doorgedrukt. Los van een aantal aankondigen van de geachte minister in de media, konden de betrokkenen uiteindelijk enkel akte nemen van de getroffen beslissingen.

Het staat buiten kijf dat er verschillende zaken kunnen en moeten geoptimaliseerd worden binnen het departement. De gevolgen van een financiële en economische crisis noodzaken om rationeel om te gaan met de beschikbare middelen.

Regelmatig gebruiken de geachte minister en zijn staf militaire voertuigen voor verplaatsingen. Idem voor de Koninklijke Familie. Indien een regering en een minister een dergelijke zware hervorming vragen onder het mom van een besparing, spreekt het vanzelf dat de minister ook het goede voorbeeld geeft.

1. Graag ontving ik voor de periode januari 2009 tot op heden, voor wat betreft de

- Dassault Falcon 20;

- Dassault Falcon 900;

- Embraër 135;

- Embraër 145;

- de verschillende Airbussen 310;

- de verschillende C130's

een exhaustief overzicht van:

a) alle vliegverplaatsingen met voornoemde toestellen;

b) de capaciteit per toestel in verhouding met het aantal mensen dat effectief vervoerd werd per vlucht (heen en terugvlucht);

c) de bestemming van de vlucht;

d) het prijskaartje per vlucht en de totale kostprijs van het gebruik van voornoemde militaire vliegtuigen voor de gevraagde periode.

2. Is de geachte minister van plan om concrete initiatieven te nemen om het gebruik van militaire vliegtuigen te verminderen?

3. Ten slotte verwijs ik naar de recente demonstratievlucht met de Airbus A330.

Graag had ik de globale kostprijs van dit initiatief vernomen.

 
Réponse reçue le 20 janvier 2010 : Antwoord ontvangen op 20 januari 2010 :

L'honorable membre est prié de trouver ci-après la réponse à ses questions.

1.a. Les destinations que les appareils A310 de la Défense ont rejoint en 2009 sont: Amsterdam, Bratislava, Bucuresti, Channia, Djibouti, Kisangani, Mombassa, Quebec, Roma, Tuckson, Camp Springs, Dushanbe, Kinshasa, Cotonou, Beirut, Krakow, Hamburg, N'Djamena, Pristina, Fort Lauderdale, Solenzara, Beijing, Leeuwarden, Pau, Moscow, Budapest et Berlin. Le nombre de passagers par mission variait de 0 à 278 (équipage non compris). Une mission peut comprendre la mise en œuvre de plusieurs avions d'un même type. Le coût total de ces vols est de 9 211 062,5 euros.

b. Les destinations que les appareils C130 de la Défense ont rejoint en 2009 sont: Abidjan, Albacete, Bierset, Calgary, Channia, Cognac, Culdrose, Deauville, Djibouti, Eindhoven, Gardaia, Jan Mayen, Karup, Kisangani, Kleine Brogel, Koksijde, Lyneham, Montreal, Munster, Muscat, Newcastle, Ojaz, Paris CDG, Radom, Seychelles, Tacoma, Verona Waddington, Kandahar, Northolt, Camp Springs, Kinshasa, Cotonou, Beirut, Abeche, Cambridge, Kabul, Save, Cana, Parakou, Kandi, Tromso, N'Djamena, Pristina, Solenzara, Alverca, Pau, Leuchars, Harstad, Lecce, Carlisle, Florennes, Bardufoss, Grafenwohr, Beauvechain, Elefsis, Jacksonville, Lyon, Kananga, Cerklije, Orland, Leeuwarden, Belgorod, Brize Norton, Istres, Kalemie, Weelde, Dortmund, Bujumbura, Den Helder, Beja, Mombassa, Breda, Sarajevo. En outre, 86 vols ont eu lieu pour des sauts en parachute au profit des unités para-commando. Le nombre de passagers par mission variait de 0 à 636 (équipage non compris). Une mission peut comprendre la mise en œuvre de plusieurs avions d'un même type. Le coût total de ces vols est de 31 987 081 euros.

c. Les destinations que les appareils Dassault Falcon 20 de la Défense ont rejoint en 2009 sont: Amman, Amsterdam, Angers, Athina, Avignon, Bordeaux, Brno, Bucuresti, Celle, Djibouti, Dublin, Dushanbe, Fujaira, Gdansk, Georgia, Goteborg, Hannover, Iraklion, Kigali, Kinshasa, Koksijde, Lakselv, Le Castelet, Marseille, Milano, Montpellier, Napoli, Newcastle, Nurnberg, Poitiers, Rabat, Ramstein, Culdrose, Nimes, N'Djamena, Valley, Brindisi, Lubeck, Beograd, Praha, Bonn, Munchen, Tromso, Lisboa, Mont De Marsan, Mulhouse, Minsk, Hamburg, Lakenheath, Sharm el Sheikh, Exeter, Budapest, Solenzara, Skopje, Cotonou, Bardufoss, Karup, Strasbourg, Brize Norton, Cazaux, Istanbul, Beja, Lyon, Albacete, Pristina, Berlin, Chisinau, Pisa, Luxembourg, Pafos, Rennes, Madrid, Biarritz, Hyeres, Stuttgart, Aviano, Tours, Ankara, Lulea, Roma, Southhampton, Oslo, Cambridge, Warzawa, Kisangani, Essb, Varna, Sevilla, Graz, Larisa, Marrakech. Le nombre de passagers par mission variait de 0 à 14 (équipage non compris). Une mission peut comprendre la mise en œuvre de plusieurs avions d'un même type. Le coût total de ces vols est de 1 209 217 euros.

d. Les destinations que les appareils Dassault Falcon 900 de la Défense ont rejoint en 2009 sont: Beirut, Berlin, Dakar, Dublin, Halifax, Krzesiny, Kyiv, Madrid, Mombasa, Nice, Northolt, Seychelles, Zurich, Addis Abeba, Cape Town, Pafos, Sharm el Sheikh, Camp Springs, Essb, Bujumbura, Dushanbe, Praha, Ronneby, Stuttgart, Luxembourg, Valley, Warzawa, Culdrose, Pristina, Lisboa, Amman, Mulhouse. Le nombre de passagers par mission variait de 0 à 37 (équipage non compris). Une mission peut comprendre la mise en œuvre de plusieurs avions d'un même type. Le coût total de ces vols est de 734 430 euros.

e. Les destinations que les appareils Embraer 135 de la Défense ont rejoint en 2009 sont: Acorune, Albacete, Amman, Bratislava, Budapest, Burgas, Celle, Channia, Clermont Ferrand, Cognac, Edinburgh, Erfurt, Frankfurt, Goteborg, Granada, Hamburg, Hohn, Iraklion, Istres, Keflavik, Koksijde, Kosice, Leuchars, Lisboa, Ljubljana, Luxembourg, Madrid, Marseille, Milano, Mildenhall, Mont de Marsan, Moscow, Neubrandenburg, Newcastle, Northolt, Olbia, Ouarzazate, Palermo, Perpignan, Pisa, Poitiers, Porto, Radom, Reims, Riga, Roma, Rota, Rygge, Salzburg, Sarajevo, Stockholm, Tampere, Trapani, Umea, Vilnius, Wien, Zagreb, Pristina, Nice, Cotonou, Tirana, Cambridge, Beirut, Napoli, Munchen, Mekness, Leeuwarden, Cairo, Krakow, Tromso, Solenzara, Kinshasa, Pau, Beauvechain, Bodo, Bordeaux, Strasbourg, Lakenheath, Skopje, Warzawa, Essb, London, Ramstein, Burgos, Berlin, Praha, Toulouse, Damascus, Geneve, Karup, Orland, Valley, Helsinki, Alverca, Landsberg, Lecce, Oslo, Aviano, Zurich, Kobenhavn, Cazaux, Ankara, Bilbao, Vidsel, Tarbes Lourdes, Grosseto, Larisa, Paris le Bourget, Baku, Zeltweg, Beja. Le nombre de passagers par mission variait de 0 à 81 (équipage non compris). Une mission peut comprendre la mise en œuvre de plusieurs avions d'un même type. Le coût total de ces vols est de 1 686 909 euros.

f. Les destinations que les appareils Embraer 145 de la Défense ont rejoint en 2009 sont: Aberdeen, Agadir, Albacete, Amsterdam, Antwerpen, Beograd, Bierset, Birmingham, Bordeaux, Bratislava, Cambridge, Channia, Djibouti, Gardaia, Gdansk, Glasgow, Goteborg, Hradec Kra Love, Istanbul, Klaine brogel, Koksijde, Leuchars, London Lutton, Luxembourg, Milano, Montreal, Moscow, Munchen, Napoli, Neubrandeburg, Newcastle, Nurnberg, Ojaz, Palma de majorca, Papa, Radom, Riyad, Salalah, Salzburg, Sarmellek, Sevilla, Shannon, Tallin, Tampere, Tancos, Tarbes Lourdes, Zagreb, Amman, Roma, Elarish, Reykjavik, Zurich, Ouarzazate, Dushanbe, Kinshasa, Berlin, Cotonou, Nimes, Krakow, Geneve, Valley, Nice, Beirut, Pristina, Burgas, Beauvechain, Perpignan, Pau, Exeter, Bodo, Wroclaw, Lakenheath, Praha, Cazaux, Budapest, Wien, Ramstein, Bonn, Toulouse, Strasbourg, Beja, Elefsis, Florennes, Paris CDG, Bucuresti, Solenzara, Northolt, Ronneby, Sofia, Tunis, Ljubljana, Mont De Marsan, Leeuwarden, Yeovilton, Athina, Orland, Stavanger, Tours, Kobenhavn, Lisboa, Oslo, Luga, Lulea, Burgos, Karup, Paris Le Bourget, Constanta, Madrid, Astana, Alverca, Kerkira. Le nombre de passagers par mission variait de 0 à 326 (équipage non compris). Une mission peut comprendre la mise en œuvre de plusieurs avions d'un même type. Le coût total de ces vols est de 2 493 939 euros.

2. Les avions militaires sont actuellement déjà engagés le plus efficacement possible en tenant compte en permanence de l'entraînement minimal que les pilotes doivent prester pour conserver leur brevet opérationnel de vol.

L'European Airlift Center permet aujourd'hui de faire appel aux moyens de huit nations lorsque ceux-ci sont disponibles. À l'avenir, l'European Air Transport Fleet mettra des moyens aériens à disposition des états membres, dont la Belgique, pour les transports aériens quotidiens.

3. Le vol de démonstration du 19 novembre 2009 a duré 1 heure 31 minutes. Le coût de ce vol est couvert par le contrat avec AVICO.

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1.a. De bestemmingen die de toestellen A310 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Amsterdam, Bratislava, Bucuresti, Channia, Djibouti, Kisangani, Mombassa, Quebec, Roma, Tuckson, Camp Springs, Dushanbe, Kinshasa, Cotonou, Beirut, Krakow, Hamburg, N'Djamena, Pristina, Fort Lauderdale, Solenzara, Beijing, Leeuwarden, Pau, Moscow, Budapest en Berlin. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 278 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 9 211 .062,5 euro.

b. De bestemmingen die de toestellen C130 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Abidjan, Albacete, Bierset, Calgary, Channia, Cognac, Culdrose, Deauville, Djibouti, Eindhoven, Gardaia, Jan Mayen, Karup, Kisangani, Kleine Brogel, Koksijde, Lyneham, Montreal, Munster, Muscat, Newcastle, Ojaz, Paris CDG, Radom, Seychelles, Tacoma, Verona Waddington, Kandahar, Northolt, Camp Springs, Kinshasa, Cotonou, Beirut, Abeche, Cambridge, Kabul, Save, Cana, Parakou, Kandi, Tromso, N'Djamena, Pristina, Solenzara, Alverca, Pau, Leuchars, Harstad, Lecce, Carlisle, Florennes, Bardufoss, Grafenwohr, Beauvechain, Elefsis, Jacksonville, Lyon, Kananga, Cerklije, Orland, Leeuwarden, Belgorod, Brize Norton, Istres, Kalemie, Weelde, Dortmund, Bujumbura, Den Helder, Beja, Mombassa, Breda, Sarajevo. Daarnaast vonden 86 vluchten plaats voor de parachutesprongen van de paracommando-eenheden. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 636 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 31 987 081 euro.

c. De bestemmingen die de toestellen Dassault Falcon 20 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Amman, Amsterdam, Angers, Athina, Avignon, Bordeaux, Brno, Bucuresti, Celle, Djibouti, Dublin, Dushanbe, Fujaira, Gdansk, Georgia, Goteborg, Hannover, Iraklion, Kigali, Kinshasa, Koksijde, Lakselv, Le Castelet, Marseille, Milano, Montpellier, Napoli, Newcastle, Nurnberg, Poitiers, Rabat, Ramstein, Culdrose, Nimes, N'Djamena, Valley, Brindisi, Lubeck, Beograd, Praha, Bonn, Munchen, Tromso, Lisboa, Mont De Marsan, Mulhouse, Minsk, Hamburg, Lakenheath, Sharm el Sheikh, Exeter, Budapest, Solenzara, Skopje, Cotonou, Bardufoss, Karup, Strasbourg, Brize Norton, Cazaux, Istanbul, Beja, Lyon, Albacete, Pristina, Berlin, Chisinau, Pisa, Luxembourg, Pafos, Rennes, Madrid, Biarritz, Hyeres, Stuttgart, Aviano, Tours, Ankara, Lulea, Roma, Southhampton, Oslo, Cambridge, Warzawa, Kisangani, Essb, Varna, Sevilla, Graz, Larisa, Marrakech. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 14 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 1 209 217 euro.

d. De bestemmingen die de toestellen Dassault Falcon 900 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Beirut, Berlin, Dakar, Dublin, Halifax, Krzesiny, Kyiv, Madrid, Mombasa, Nice, Northolt, Seychelles, Zurich, Addis Abeba, Cape Town, Pafos, Sharm el Sheikh, Camp Springs, Essb, Bujumbura, Dushanbe, Praha, Ronneby, Stuttgart, Luxembourg, Valley, Warzawa, Culdrose, Pristina, Lisboa, Amman, Mulhouse. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 37 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 734 430 euro.

e. De bestemmingen die de toestellen Embraer 135 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Acorune, Albacete, Amman, Bratislava, Budapest, Burgas, Celle, Channia, Clermont Ferrand, Cognac, Edinburgh, Erfurt, Frankfurt, Goteborg, Granada, Hamburg, Hohn, Iraklion, Istres, Keflavik, Koksijde, Kosice, Leuchars, Lisboa, Ljubljana, Luxembourg, Madrid, Marseille, Milano, Mildenhall, Mont de Marsan, Moscow, Neubrandenburg, Newcastle, Northolt, Olbia, Ouarzazate, Palermo, Perpignan, Pisa, Poitiers, Porto, Radom, Reims, Riga, Roma, Rota, Rygge, Salzburg, Sarajevo, Stockholm, Tampere, Trapani, Umea, Vilnius, Wien, Zagreb, Pristina, Nice, Cotonou, Tirana, Cambridge, Beirut, Napoli, Munchen, Mekness, Leeuwarden, Cairo, Krakow, Tromso, Solenzara, Kinshasa, Pau, Beauvechain, Bodo, Bordeaux, Strasbourg, Lakenheath, Skopje, Warzawa, Essb, London, Ramstein, Burgos, Berlin, Praha, Toulouse, Damascus, Geneve, Karup, Orland, Valley, Helsinki, Alverca, Landsberg, Lecce, Oslo, Aviano, Zurich, Kobenhavn, Cazaux, Ankara, Bilbao, Vidsel, Tarbes Lourdes, Grosseto, Larisa, Paris le Bourget, Baku, Zeltweg, Beja. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 81 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 1 686 909 euro.

f. De bestemmingen die de toestellen Embraer 145 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Aberdeen, Agadir, Albacete, Amsterdam, Antwerpen, Beograd, Bierset, Birmingham, Bordeaux, Bratislava, Cambridge, Channia, Djibouti, Gardaia, Gdansk, Glasgow, Goteborg, Hradec Kra Love, Istanbul, Klaine brogel, Koksijde, Leuchars, London Lutton, Luxembourg, Milano, Montreal, Moscow, Munchen, Napoli, Neubrandeburg, Newcastle, Nurnberg, Ojaz, Palma de majorca, Papa, Radom, Riyad, Salalah, Salzburg, Sarmellek, Sevilla, Shannon, Tallin, Tampere, Tancos, Tarbes Lourdes, Zagreb, Amman, Roma, Elarish, Reykjavik, Zurich, Ouarzazate, Dushanbe, Kinshasa, Berlin, Cotonou, Nimes, Krakow, Geneve, Valley, Nice, Beirut, Pristina, Burgas, Beauvechain, Perpignan, Pau, Exeter, Bodo, Wroclaw, Lakenheath, Praha, Cazaux, Budapest, Wien, Ramstein, Bonn, Toulouse, Strasbourg, Beja, Elefsis, Florennes, Paris CDG, Bucuresti, Solenzara, Northolt, Ronneby, Sofia, Tunis, Ljubljana, Mont De Marsan, Leeuwarden, Yeovilton, Athina, Orland, Stavanger, Tours, Kobenhavn, Lisboa, Oslo, Luga, Lulea, Burgos, Karup, Paris Le Bourget, Constanta, Madrid, Astana, Alverca, Kerkira. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 326 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 2 493 939 euro.

2. De militaire vliegtuigen worden vandaag al zo efficiënt mogelijk ingezet, permanent rekening houdend met de minimale training die de piloten moeten presteren om hun operationeel vliegbrevet te kunnen behouden.

Het European Airlift center laat thans toe om beroep te doen op de middelen van acht landen indien deze beschikbaar zijn. In de toekomst zal de European Air Transport Fleet luchtmiddelen voor het dagelijkse luchtvervoer ter beschikking stellen van de lidstaten, waartoe ook België behoort.

3. De demonstratievlucht van 19 november 2009 duurde 1 uur 31 minuten. De kosten van deze vlucht worden gedekt binnen het contract met AVICO.