SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
6 aôut 2009 6 augustus 2009
________________
Question écrite n° 4-3932 Schriftelijke vraag nr. 4-3932

de Pol Van Den Driessche (CD&V)

van Pol Van Den Driessche (CD&V)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Documents officiels - Mention de l'état civil Officiële documenten - Vermelding burgerlijke staat 
________________
document d'identité
état civil
document électronique
protection de la vie privée
document officiel
identiteitsbewijs
burgerlijke stand
elektronisch document
eerbiediging van het privé-leven
officieel document
________ ________
6/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
4/11/2009Antwoord
6/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
4/11/2009Antwoord
________ ________
Aussi posée à : question écrite 4-3933 Aussi posée à : question écrite 4-3933
________ ________
Question n° 4-3932 du 6 aôut 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3932 d.d. 6 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le domicile et l'état civil ne sont plus explicitement indiqués sur la nouvelle carte d'identité électronique. Ces données sont stockées sur la puce électronique et ne sont lisibles qu'au moyen d'un lecteur de cartes. La vie privée du détenteur de la carte s'en trouve mieux protégée. En effet, que certaines mentions (divorcé, célibataire...) soient accessibles à tous sans que le détenteur le souhaite peut avoir un effet stigmatisant.

Cependant, j'apprends de diverses sources que l'état civil reste expressément mentionné sur plusieurs documents officiels, tant administratifs que judiciaires, ce qui peut se révéler douloureux pour la personne concernée : celui qui est divorcé, par exemple, ne souhaite pas se le voir rappeler chaque fois qu'il reçoit des documents officiels. Quel intérêt le fait d'être encore célibataire ou d'avoir été marié peut-il présenter pour les tiers ?

Je souhaiterais poser les questions suivantes aux deux ministres :

- Existe-t-il des directives quant à la mention de l'état civil sur les documents officiels ?

- Quel est l'intérêt d'une telle mention sur des documents officiels ?

- Quelles mesures le ministre compte-t-il prendre pour supprimer la mention de l'état civil là où elle n'est pas absolument nécessaire ?

 

Op de nieuwe elektronische identiteitskaart wordt, naast de woonplaats, ook de burgerlijke staat niet meer expliciet vermeld. Die gegevens bevinden zich op de elektronische chip en zijn enkel leesbaar met een kaartlezer. Hierdoor wordt de privacy van de kaarthouder beter beschermd. Het kan immers stigmatiserend werken als bepaalde vermeldingen (gescheiden, ongehuwd,…) zomaar voor iedereen toegankelijk zijn, zonder dat de kaarthouder dat wil.

Uit verschillende bronnen verneem ik echter dat op diverse officiële documenten, zowel in de administratie als in het gerecht, nog steeds de burgerlijke staat van de betrokken persoon nadrukkelijk wordt vermeld. Voor de betrokken persoon kan dit pijnlijk zijn : wie bijvoorbeeld gescheiden is , wil daar niet telkens aan herinnerd worden bij het ontvangen van officiële documenten Wat is het belang voor derden van het feit of iemand nog ongehuwd is of ooit getrouwd bleek?

Ik wil de beide ministers hierover volgende vragen stellen:

- Bestaan er richtlijnen voor de vermelding van de burgerlijke staat op de officiële documenten?

- Wat is het belang van die vermelding op officiële documenten?

- Welke maatregelen zal de minister nemen om de vermelding van de burgerlijke staat, daar waar het niet absoluut nodig is, te doen verdwijnen?

 
Réponse reçue le 4 novembre 2009 : Antwoord ontvangen op 4 november 2009 :

L’administration n’a donné aucune directive en vue de faire figurer ou non l’état civil sur des documents officiels.

Il appartient à l’autorité qui délivre ou qui réclame les documents en question de juger si l’état civil doit y être mentionné ou non.

L’intérêt de cette mention peut par ailleurs également être lié à la nature ou à l’objet du document visé.

La question ne permet toutefois pas de déterminer sur quels documents officiels elle porte.

Enfin, je rappelle que la délivrance de documents sur la base des registres de population relève de la compétence du ministre de l’Intérieur.

Vanuit de administratie zijn er geen richtlijnen gegeven om de burgerlijke staat al dan niet te vermelden op officiële documenten.

Het hangt van de overheid die de desbetreffende documenten aflevert of vraagt, af om te oordelen of de burgerlijke staat al dan niet vermeld dient te worden.

Het belang van de vermelding kan bovendien ook verband houden met de aard of het doel van het desbetreffende document.

Uit de vraag is het evenwel niet mogelijk af te leiden op welke officiële documenten ze betrekking heeft.

Tot slot herinner ik eraan dat de afgifte van documenten op basis van de bevolkingsregisters tot de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken hoort.