SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
9 avril 2009 9 april 2009
________________
Question écrite n° 4-3301 Schriftelijke vraag nr. 4-3301

de Josy Dubié (Ecolo)

van Josy Dubié (Ecolo)

au ministre de la Défense

aan de minister van Landsverdediging
________________
Afghanistan - Présence militaire et civile - Renforcement Afghanistan - Militaire en civiele aanwezigheid - Versterking 
________________
Afghanistan
force à l'étranger
force multinationale
Afghanistan
strijdkrachten in het buitenland
multinationale strijdmacht
________ ________
9/4/2009 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2009 )
22/4/2009 Antwoord
9/4/2009 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2009 )
22/4/2009 Antwoord
________ ________
Herkwalificatie van : mondelinge vraag 4-724 Herkwalificatie van : mondelinge vraag 4-724
________ ________
Question n° 4-3301 du 9 avril 2009 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-3301 d.d. 9 april 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Le gouvernement a donc accepté la demande des États-Unis et va renforcer notre présence militaire et civile en Afghanistan.

Cette décision est décevante et incompréhensible.

La guerre en Afghanistan est déjà perdue parce que les forces occidentales seront incapables de la gagner et que le temps joue pour les insurgés.

Cette véritable fuite en avant dans le tout militaire se produit au moment même où tous les experts militaires et le président Obama lui-même affirment qu'il n'y a pas de solution militaire à ce conflit et que la guerre ne peut pas être gagnée par les armes mais par la négociation.

Les «conseils aux voyageurs» publiés ce jour sur le site officiel du Service public fédéral (SPF) Affaires étrangères belge dit, je cite : «La situation sécuritaire en Afghanistan est très problématique et la menace d'actes terroristes ou criminels contre les étrangers s'est considérablement aggravée les dernières années. Le sud et l'est du pays font face à une insurrection armée contre les forces militaires afghanes, la police afghane et les forces OTAN/ISAF et OEF. Cette confrontation a fait des milliers de morts en 2008, et encore plus de blessés.

Dans le nord et l'ouest du pays, ainsi qu'à Kaboul même, on constate également une forte recrudescence d'attentats à la bombe, d'attaques suicides, d'enlèvements, de confrontations armées et d'attaques et attentats sur et le long des routes, qui visent de plus en plus des ONG, des organisations internationales et des entreprises privées. On constate que les attentats et attaques deviennent de plus en plus sophistiquées, et qu'il est devenu très difficile pour le personnel civil d'éviter des incidents et de se protéger contre ces attaques. En particulier en cas de déplacements, il faut envisager une escorte armée».

Dans ces conditions, décrite par votre propre SPF c'est une folie d'envisager l'envoi de coopérants sur place !

Comment justifiez-vous votre décision d'envoyer des troupes supplémentaires et des coopérants sur ce théâtre d'opération ?

Pourquoi avoir pris cette décision avant de la communiquer au Parlement et de permettre ainsi une discussion sur sa pertinence ?

Quels seront le nombre, la mission et la localisation de ces nouveaux soldats et de ces coopérants ?

Quel est le coût actuel annuel et quel sera celui supplémentaire de ce rehaussement de notre engagement militaire ?

Quelle stratégie de sortie envisagez-vous, à court, moyen et long terme, pour mettre fin à ce conflit ?

 

De regering is dus ingegaan op de vraag van de Verenigde Staten en zal onze militaire en civiele aanwezigheid in Afghanistan versterken.

Die beslissing is teleurstellend en onbegrijpelijk.

De oorlog in Afghanisten is al verloren omdat de westerse machten hem onmogelijk kunnen winnen en de tijd in het voordeel van de opstandelingen speelt.

Een dergelijke zuiver militaire aanpak strookt niet met de opvattingen van militaire experts en van president Obama zelf, die bevestigen dat dit conflict niet militair kan worden opgelost en dat de oorlog niet met wapens, maar met onderhandelingen kan worden gewonnen.

Bij de “Reisadviezen” die op de officiële site van de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken van Belgie worden gepubliceerd, lezen we “De veiligheidssituatie in Afghanistan is immers uiterst problematisch en de dreiging voor terroristische en misdadige acties tegenover buitenlanders is sterk toegenomen in de voorbije jaren. Het zuiden en het oosten van het land worden geteisterd door een gewapende opstand tegen het Afghaanse leger, de Afghaanse politie en de NAVO/ISAF- en OEF-troepen. Hierbij vielen in 2008 duizenden doden en nog veel meer gewonden.

Ook in het noorden en het westen van het land, en in Kaboel zelf, stelt men een sterke toename vast van het aantal bomaanslagen, zelfmoordaanvallen, ontvoeringen, gewapende confrontaties en overvallen en aanslagen op en langs de wegen, waarbij meer en meer ngo's, internationale organisaties en privéondernemingen geviseerd worden. Men stelt vast dat de aanvallen en aanslagen steeds gesofisticeerder worden, en dat het voor het civiele personeel erg moeilijk is geworden om incidenten te vermijden en deze aanvallen te vermijden. Zeker bij verplaatsingen moet een gewapende begeleiding overwogen worden”.

Het is in die omstandigheden, die door uw eigen FOD worden beschreven, waanzinnig om coöperanten ter plaatse te sturen!

Hoe verantwoordt u uw beslissing om bijkomende troepen en coöperanten te sturen naar dit operatietoneel?

Waarom hebt u die beslissing genomen zonder het Parlement ervan in kennis te stellen, zodat elke discussie over de relevantie onmogelijk is?

Over hoeveel bijkomende soldaten en coöperanten zal het gaan? Welke opdracht zullen ze krijgen? Waar zullen ze worden gestationeerd?

Hoeveel kost die operatie op dit ogenblik per jaar en hoeveel zal de verhoging van ons militair engagement kosten?

Aan welke terugtrekkingsstrategie denkt u op korte, middellange en lange termijn om dit conflict te beëindigen?

 
Réponse reçue le 22 avril 2009 : Antwoord ontvangen op 22 april 2009 :

L'honorable membre est prié de trouver ci-après la réponse à ses questions.

1. A différentes occasions, telles que la réunion des ministres de la Défense à Budapest les 19 et 20 février et le Sommet des ministres des Affaires étrangères à Bruxelles le 5 mars, le déficit des moyens de la FIAS a été abordé. Les États-Unis, entre autres, demandent un renforcement conjoncturel de la présence internationale en Afghanistan à l'occasion des élections qui s'y dérouleront le 20 août. En outre, on compte également sur un renforcement plus structurel de la présence internationale afin d'établir une sécurité durable en Afghanistan et en dehors. En appliquant une approche globale, comme approuvé par l'ensemble des pays contributeurs, ce renforcement se traduit par une augmentation des moyens tant civils que militaires. En tant que partenaire loyal, la Belgique se doit d'y contribuer.

2. Les orientations de la participation belge ont été discutées et approuvées lors du Conseil des ministres restreint du 1er avril 2009 et ont été approuvées par le Conseil des ministres du 3 avril 2009. Des échanges de vue à ce sujet ont été menés au Parlement (Commission mixte Affaires étrangères et Défense) les 11 mars et 1er avril derniers.

3. Outre la prolongation en 2010 des missions actuellement en cours en Afghanistan, la contribution militaire belge supplémentaire comprend:

  • L'envoi de deux F-16 et de vingt-cinq militaires supplémentaires à Kandahar à partir de juillet 2009 jusque fin 2010 pour des missions similaires au détachement actuel.

  • La mise sur pied d'un second détachement OMLT à Kunduz à partir du mois de novembre 2009. La composition et les missions exactes de cet OMLT doivent encore être précisés.

  • L'envoi à partir de septembre 2009 de quatre instructeurs à Kaboul pour enseigner des techniques logistiques et génie à l'armée afghane.

4. Le coût de l'engagement en Afghanistan tel qu'il a été approuvé par le Conseil des ministres du 28 novembre 2008 est actuellement estimé à 44,121 millions d'euros. Le coût de l'engagement supplémentaire en 2009 est estimé à 4,7 millions d'euros. Pour 2010, le montant total de l'engagement en Afghanistan est estimé à 48,474 millions d'euros.

5. Le désengagement des troupes internationales présentes en Afghanistan est lié au succès de la mise sur pied des Forces de sécurité afghanes (Afghan National Security Forces). Ces Forces de sécurité sont essentielles pour permettre de réaliser les objectifs de reconstruction du pays dans tous les domaines.

Pour ce qui concerne l'envoi de coopérants en Afghanistan, je propose à l'honorable membre de poser ses questions au ministre des Affaires étrangères et au secrétaire d' État à la Coopération.

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1. Bij verschillende aangelegenheden, zoals de bijeenkomst van de ministers van Defensie te Boedapest op 19 en 20 februari en de Top van de ministers van Buitenlandse Zaken in Brussel op 5 maart, werd het tekort aan middelen van ISAF aangekaart. Onder meer de Verenigde Staten vragen een conjuncturele versterking van de internationale aanwezigheid in Afghanistan ter gelegenheid van de verkiezingen die zullen plaatsvinden op 20 augustus. Daarnaast wordt, voor de duurzame opbouw van de veiligheid in en buiten Afghanistan, eveneens gerekend op een meer structurele versterking van de internationale aanwezigheid. Door toepassing van een globale aanpak, zoals goedgekeurd door het geheel van de deelnemende naties, vertaalt deze versterking zich in een verhoging van zowel de militaire als de civiele middelen. Als betrouwbare partner is België ertoe gebonden om bij te dragen.

2. De oriëntaties van de Belgische deelname werden besproken en goedgekeurd tijdens de vergadering van de Kern op 1 april 2009 en werden goedgekeurd door de ministerraad van 3 april 2009. Gedachtewisselingen hieromtrent werden gehouden in het Parlement (Gemengde Commissie Buitenlandse Zaken en Defensie) op 11 maart en op 1 april laatstleden.

3. Naast de verlenging in 2010 van de opdrachten die actueel aan de gang zijn in Afghanistan, bestaat de bijkomende Belgische militaire bijdrage uit:

  • Het uitsturen van twee bijkomende F-16 en vijfentwintig militairen in Kandahar vanaf juli 2009 tot eind 2010 voor gelijkaardige opdrachten als het huidig detachement.

  • De inplaatsstelling van een tweede detachement OMLT in Kunduz vanaf november 2009. De juiste samenstelling en de opdrachten van deze OMLT zullen nog worden bepaald.

  • Het uitsturen vanaf september 2009 van vier instructeurs naar Kaboel om er logistieke en genietechnieken aan te leren aan het Afghaanse leger.

4. De kost voor de inzet in Afghanistan, zoals die door de ministerraad van 28 november 2008 is goedgekeurd, wordt actueel geschat op 44,121 miljoen euro. De kosten voor de bijkomende inzet in 2009 worden geschat op 4,7 miljoen euro. Voor 2010 worden de kosten van de totale inzet in Afghanistan geschat op 48,474 miljoen euro.

5. Het terugtrekken van de internationale troepen die in Afghanistan aanwezig zijn, is gebonden aan het succes van de opbouw van de Afghaanse Veiligheidsmacht (Afghan National Security Forces). Deze Veiligheidsmacht is essentieel om de doelstellingen voor de wederopbouw van het land in alle domeinen te kunnen bereiken.

Voor wat het uitsturen van coöperanten naar Afghanistan betreft, stel ik het geachte lid voor om zijn vragen te stellen aan de minister van Buitenlandse Zaken en aan de Staatssecretaris van Ontwikkelingssamenwerking.