SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
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25 février 2009 25 februari 2009
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Question écrite n° 4-3115 Schriftelijke vraag nr. 4-3115

de Pol Van Den Driessche (CD&V)

van Pol Van Den Driessche (CD&V)

au ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
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Services de secours - Appels d'urgence - Autre zone linguistique - Problèmes de compréhension Hulpdiensten - Noodoproepen - Andere taalzone - Begripsproblemen 
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premiers secours
médecine d'urgence
emploi des langues
bilinguisme
eerste hulp
geneeskundige noodhulp
taalgebruik
tweetaligheid
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25/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/3/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
25/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/3/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
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Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5941 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5941
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Question n° 4-3115 du 25 février 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3115 d.d. 25 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Voici trois ans, une dame âgée de vingt-six ans est décédée d'une congestion cérébrale à Riemst dans le Limbourg. Le mercredi 4 février 2009, la soeur de la victime a relaté les faits dans Volt, un programme de la première chaîne. Le problème a ainsi été mis au grand jour.

Je suppose que le ministre est au courant du problème. La victime a eu une congestion cérébrale. Son partenaire a appelé le numéro d'urgence 100, mais il est arrivé à la centrale d'appel liégeoise. On ne l'y a pas compris et la liaison a été coupée. L'homme a contacté à plus reprises les services de secours. Il arrivait toujours à Liège. Un voisin a alors formé le numéro d'urgence sur un téléphone fixe et est arrivé à l'hôpital local de Tongres. Les services de secours sont arrivés trop tard. La personne était entre-temps décédée.

Le drame s'est passé voici trois ans. Mais lorsque la soeur de la victime a fait l'expérience à l'occasion du tournage de Volt, elle a de nouveau été mise en communication avec Liège.

Nous comprenons que les frontières linguistiques ne peuvent pas coïncider avec les champs électromagnétiques permettant le trafic gsm, mais cela ne signifie toutefois pas que nous ne pouvons pas répondre d'une autre manière à ce problème.

Voici mes questions :

De quelle manière a-t-on remédié à ce problème ?

Qu'a-t-on déjà fait pour éviter de tels drames à l'avenir ?

A-t-on pensé à une solution technique pour pouvoir transmettre rapidement et efficacement les appels ?

Des critères de sélection plus stricts (en matière de connaissances linguistiques) ont-ils été prévus pour les recrutements dans les services de secours ?

 

Drie jaar geleden stierf een zesentwintigjarige vrouw in het Limburgse Riemst aan een beroerte. Op woensdag 4 februari 2009, deed de zus van het slachtoffer in Volt, een programma op één, haar verhaal. Daarmee werd de problematiek vanonder het stof gehaald.

Vermoedelijk is de geachte minister op de hoogte van de problematiek. Het slachtoffer kreeg een beroerte. De partner van het slachtoffer belde het noodnummer 100, maar kwam in de Luikse oproepcentrale terecht. Daar verstond men de man niet, waarop de verbinding verbroken werd. De man contacteerde meermaals de hulpdiensten. Hij kwam steeds in Luik terecht. Toen een buurman met een vast toestel het noodnummer draaide, kwam hij in het plaatselijk ziekenhuis van Tongeren terecht. De hulpdiensten kwamen te laat. De vrouw was inmiddels overleden.

Het drama deed zich drie jaar geleden voor. Maar toen de zus van het slachtoffer naar aanleiding van de opnames van Volt, de proef op de som nam, kwam ze opnieuw in Luik terecht.

We begrijpen dat taalgrenzen niet kunnen samenvallen met elektromagnetische velden die gsm-verkeer mogelijk maken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we niet op andere manieren kunnen tegemoet komen aan de problematiek.

Daarom deze vragen :

Op welke manier werd aan deze problematiek verholpen ?

Wat is er reeds gebeurd om soortgelijke drama's in de toekomst te vermijden ?

Werd er een technische oplossing bedacht waardoor oproepen snel en efficiënt kunnen worden doorverbonden ?

Werden er strengere selectiecriteria (inzake talenkennis) gekoppeld aan vacatures bij hulpdiensten ?