SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
22 janvier 2009 22 januari 2009
________________
Question écrite n° 4-2818 Schriftelijke vraag nr. 4-2818

de Alain Destexhe (MR)

van Alain Destexhe (MR)

au ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________________
Elections européennes - Organisation - Arrondissement de Bruxelles-Hal-Vilvorde - Boycott de l'organisation du scrutin - Déclaration de certains bourgmestres - Sanctions Europese verkiezingen - Organisatie - Arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde - Boycot van de organisatie van de stemverrichtingen - Verklaringen van sommige burgemeesters - Sancties 
________________
élection européenne
Région de Bruxelles-Capitale
droit électoral
système électoral
province de Brabant flamand
découpage électoral
Europese verkiezing
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
kiesrecht
kiesstelsel
provincie Vlaams-Brabant
indeling in kiesdistricten
________ ________
22/1/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2009)
25/3/2009Antwoord
22/1/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2009)
25/3/2009Antwoord
________ ________
Requalification de : question orale 4-561 Requalification de : question orale 4-561
________ ________
Question n° 4-2818 du 22 janvier 2009 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-2818 d.d. 22 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Un certain nombre de bourgmestres de communes proche de Bruxelles, situées en Région flamande dans l'arrondissement de Bruxelles-Hal-Vilvorde, ont indiqué publiquement qu'ils boycotteraient l'organisation du scrutin pour les élections européennes si l'arrondissement de Bruxelles-Hal-Vilvorde n'était pas scindé.

Votre collègue en charge des Affaires intérieures au sein du gouvernement flamand a indiqué cette semaine, en réponse à une question parlementaire, qu'il ne sanctionnerait pas les bourgmestres qui ne respecteraient pas la loi.

Je suis cependant d'avis que cette compétence vous échoit pour l'organisation du scrutin européen et que monsieur Keulen n'a en réalité fait qu'un exercice de musculation électorale.

Pouvez-vous nous dire, si vous sanctionnerez ceux qui boycotteront l'organisation des élections européennes ?

 

Enkele burgemeesters van Brusselse randgemeenten in het Vlaams Gewest, in het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde, hebben publiekelijk verklaard dat ze de organisatie van de stemverrichtingen voor de Europese verkiezingen zullen boycotten als het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde op dat ogenblik niet is gesplitst.

De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden heeft deze week in antwoord op een parlementaire vraag verklaard dat hij de burgemeesters die de wet zouden overtreden, geen sanctie zou opleggen.

Ik ben echter van mening dat u bevoegd bent voor de organisatie van de Europese verkiezingen en dat minister Keulen eigenlijk alleen maar spierballentaal heeft gebruikt met het oog op de nakende verkiezingen.

Kunt u ons zeggen of u van plan bent degenen die de organisatie van de Europese verkiezingen willen boycotten, te straffen?

 
Réponse reçue le 25 mars 2009 : Antwoord ontvangen op 25 maart 2009 :

Je crois tout d’abord utile de rappeler que l’arrêt de la Cour constitutionnelle n° 73/2003 du 26 mai 2003 dit « arrêt BHV » ne porte que sur l’élection de la Chambre des représentants et ne se prononce en aucune manière sur la nécessité de scinder ou non la circonscription électorale en cause pour l’élection du Parlement européen ou pour celle du Sénat.

La législation électorale confie un certain nombre de tâches aux administrations communales dans le cadre de l’organisation des élections, notamment l’établissement de la liste des électeurs, l’envoi des convocations au scrutin et l’aménagement des locaux de vote.

L’organisation et l’exercice de la tutelle administrative sur les communes, en ce compris le pouvoir disciplinaire sur les bourgmestres, ont été confiés aux Régions par la loi spéciale du 13 juillet 2001 portant transfert de diverses compétences aux Régions et Communautés.

Cela étant, l’appréciation de l’opportunité d’infliger ou non une sanction au bourgmestre qui refuserait de prêter son concours à l’organisation des élections relève en région flamande de la compétence exclusive du gouvernement flamand et plus particulièrement, du ministre flamand ayant les affaires intérieures dans ses attributions. Celui-ci a du reste récemment déclaré qu’il attachait du prix à ce que les prochaines élections du 7 juin 2009 se déroulent normalement avec le concours du gouverneur et des bourgmestres, je cite ci-après son propos : « J’ose croire que le gouverneur de province dialoguera à nouveau avec les bourgmestres flamands afin de trouver des solutions pragmatiques ».

La législation électorale donne mission au gouverneur de veiller à ce que dans son ressort territorial, chaque collège des bourgmestre et échevins accomplisse en temps et heure et de manière appropriée, les tâches électorales qui lui incombent en ce qui concerne notamment l’établissement de la liste des électeurs, la répartition de ceux-ci en sections de vote, l’aménagement adéquat des locaux de vote et l’envoi des convocations au scrutin.

Comme je l’ai déjà déclaré au Parlement, je veille à ce que les élections du 7 juin 2009 prochain se déroulent de manière harmonieuse et à ce que chaque électeur puisse y exercer son droit de vote sans difficulté.

Het lijkt mij allereerst nuttig om in herinnering te brengen dat het arrest nr 73/2003 van 26 mei 2003 van het Grondwettelijk Hof, het zogenaamde “arrest BHV” uitsluitend slaat op de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers en zich geenszins uitspreekt over de noodzaak om al dan niet de kieskring te splitsen voor de verkiezing van de Europees Parlement of van de Senaat.

De kieswetgeving vertrouwt een aantal taken toe aan de gemeentelijke diensten in het kader van de organisatie van de verkiezingen, meer bepaald het opstellen van de kiezerslijsten, het versturen van oproepingsbrieven en de inrichting van de kieslokalen.

De organisatie en de uitoefening van administratief toezicht op de gemeentebesturen, hierbij inbegrepen de tuchtsancties ten overstaan van de burgemeesters, werden toevertrouwd aan de Gewesten middels de speciale wet van 13 juli 2001 houdende overdracht van diverse bevoegdheden aan de Gewesten en de Gemeenschappen.

Hierdoor komt de beoordeling over het al dan niet opleggen van een sanctie ten overstaan van de burgemeester die zijn samenwerking zou weigeren te verlenen bij de organisatie van de verkiezingen, in het Vlaamse Gewest toe aan de exclusieve bevoegdheid van de Vlaamse regering en meer bepaald, aan de Vlaamse minister die bevoegd is voor Binnenlandse Aangelegenheden. Deze verklaarde onlangs dat hij erop zou toezien dat de volgende verkiezingen van 7 juni 2009 op normale wijze zouden plaatsvinden, met de samenwerking van de gouverneur en de burgemeesters, ik citeer hierna zijn uitspraak : “ik durf te hopen dat de provinciegouverneur opnieuw in dialoog zal treden met de Vlaamse burgemeesters om alzo tot praktische oplossingen te komen.”

De kieswetgeving legt de gouverneur op te waken over het feit dat op zijn grondgebied, elk college van burgemeesters en schepenen tijdig en op gepaste wijze, de electorale taken die hen opgelegd worden vervult, voornamelijk op het vlak van de opstelling van de kiezerslijsten, de opdeling van deze kiezers in kiesafdelingen, het gepaste aanleggen van de kieslokalen en het versturen van oproepingsbrieven.

Zoals ik reeds verklaarde in het Parlement, zal ik erover waken dat de verkiezingen van 7 juni 2009 aanstaande op harmonieuze wijze zullen verlopen en dat elke kiezer zonder moeilijkheid zijn kiesplicht zal kunnen vervullen.